Skiffersten i Trollhättan?

#1 - 24 oktober 2006 20:51
Har hört talas om att det finns svart skiffersten i närheten av Trollhättan, har ringt kommunen och har fått tillstånd att hämta i detta stenbrott, frågan är om någon vet vart det ligger. Kommungubben gav en något vimmsig vägbeskrivning :s

så, upplys mig :)
#2 - 29 oktober 2006 19:09
Adamzon skrev:
Har hört talas om att det finns svart skiffersten i närheten av Trollhättan, har ringt kommunen och har fått tillstånd att hämta i detta stenbrott, frågan är om någon vet vart det ligger. Kommungubben gav en något vimmsig vägbeskrivning :s

så, upplys mig :)

Tjena!! Bor Själv I Trollhättan och jag tror att jag vet vad du menar :p.. Det enda jag kan komma på med skiffersten här i närheten är hunneberg/halleberg.. Kan ge vägbeskrivning om det är det stället.. Ge mig din mail isf ;)
HA det bra
MVH mazzej
#3 - 29 oktober 2006 19:11
Hej!

tack, jag åkte runt i 2 timmar och letade efter stället, och hittade det till slut :)

fanns ju MASSOR

/adam
#4 - 29 oktober 2006 20:14
Detta var ju totalsjukt! :D
Idag berättade jag för min pv att jag sett någon slagghög efter skifferbrytning nära Trollhättan men hade glömt var det var. Han hade inte en aning... och så dyker frågan upp här!!!!!:D

Jag vill också ha!!!!!!
Snälla, snälla, vägbeskrivning!!!!! [:-15]
#5 - 29 oktober 2006 21:22
Adamzon skrev:
Hej!

tack, jag åkte runt i 2 timmar och letade efter stället, och hittade det till slut :)

fanns ju MASSOR

/adam

Lyckliga du!!!!!!:p Jag é så avundsjuk!!!!!!!!!!!:D
Här i Falkenberg finns det minsann ingen skiffer att "bara hämta". Å andra sidan har jag nära till Åled´s, så det jämnar väl ut sig!!![B)] :D
#6 - 30 oktober 2006 13:57
Adamzon skrev:
Hej!

fanns ju MASSOR

/adam

Bäst att du lämnar vägbeskrivning då för jag vet bara att det ligger vid halle eller hunneberg... :p Men vad har du tänkt att använda det som?? Botten material?? Vet du om skiffret är mkt järn i?? Det är ju inte bra för fiskarna om det börjar rosta

Hoppas du kan hjälpa mig

MVH mazzej
#7 - 3 november 2006 18:18
Bor nästan bredvid gottorna där skiffret finns och har haft det i akvarium förut. Men vet inte hur bra det är med skiffer, finns ju metaller i det och det är väl inget höjdare att ha i karet eller? Någon som kan nått om det. hade annars tänk bygga en bakgrund av det.
#8 - 3 november 2006 18:34
Både jag och min kompis har det i våra akvarier, och det verkar inte vara nåogn större fara
Han kör Ciklider
Jag kör Sällskap, Ciklider och L malar

Jag tvättade noga med skållhett vatten, och salt och skrubbade som en tok.
Men det verkar vara en hel del järn i det (såg det på mina växter som har järnbrist :)

Stället heter Tunhem och ligger en bit utanför vargön.
#9 - 6 november 2006 13:52
Någon som vet om man kan använda detta silikon i karet utan att fiskarna tar skada?
http://www.novatech.nu/content/produktinfo/trans7.htm

I affären sa dom även att det gick att limma med det under vatten direkt.

Ska silikona fast skiffer på en plexiskifa och sen ställa i karet.
#10 - 6 november 2006 16:38
Manaalv skrev:
Någon som vet om man kan använda detta silikon i karet utan att fiskarna tar skada?

http://www.novatech.nu/content/produktinfo/trans7.htm

I affären sa dom även att det gick att limma med det under vatten direkt.

Ska silikona fast skiffer på en plexiskifa och sen ställa i karet.

tycker inte om "• Motstår svamp och bakterier"
#11 - 6 november 2006 16:50
Jag bor i trollhättan och har 3 kar och vet var skifferet finns att hämta här men jag har aldrig tänk tanken ens för jag har aldrig hört någon tala om skiffer i tanken förut så jag undrar om det blir fint?Det vore fint om någon har en bild på ett kar med skiffer i .
#12 - 7 november 2006 09:54
#13 - 7 november 2006 09:55
tycker inte om "• Motstår svamp och bakterier"

okej kanske inte så bra då. men vilket silikon ska man använda som man lätt kan få tag på?
#14 - 7 november 2006 10:27
Glassilikon som uttryckligen går att använda till akvarier (står på tuben).
Finns i vilken bygghandel som helst, tex COOP, Silvan, Bauhaus mlf.
#15 - 7 november 2006 10:46
vad är det för typ av skiffer? är det alunskiffer så bör det ju undvikas.
#16 - 7 november 2006 12:55
Manaalv skrev:

Snyggt vad är det för skiva man siliconar fast skiffret på
#17 - 7 november 2006 15:11
Ett annat sätt att använda skiffer (för Malawiciklider):
http://www.alfanita.com/images/fiskrum/720_liters_131-3161_crw_02_1600.jpg
Bild från http://www.alfanita.com/index.html
#18 - 7 november 2006 16:30
Kan jag ha skiffer i mitt diskus kar är det någon som vet

Annons