Skiffer För Vasst?

#1 - 20 januari 2007 12:46
Tjena..

Har tänkt att bygga en bakrund av skiffer.. HAr precis varit ute och plockat skifferstenar :D Men det verkar vara ruskigt vassa.. Så därför undrar jag om fiskarna skär sig på dem?? tänkte inte på det förän jag konkade hem dem [:o] .

Har köpt en plexiglaskiva på byggcenter som jag tänkte silikona fast allt skiffer på. Låter det som en bra ide? Eller är det ngt giftigt i plexin?? :confused:

Ha det bra nu!!

MVH Henke
#2 - 20 januari 2007 13:02
Det går inte att slipa kanskrna på nogot sätt då? bara lite så att dom inte är så vassa...
#3 - 20 januari 2007 13:11
IaMtHeJoKe skrev:
Det går inte att slipa kanskrna på nogot sätt då? bara lite så att dom inte är så vassa...

Har ingen aning!! Ni får hjälpa mig hur jag ska göra ;)

ha det fint

MVh Henke
#4 - 20 januari 2007 13:13
Är det rätt sorts ogiftigt skiffer.
#5 - 20 januari 2007 13:13
plexin är inte giftig med däremot kan skiffern vara det om du har fått tag i alunskiffer så kolla de innan du lägger i dom.

repa på skiffern med en kniv eller nåt, blir det rött så är det alunskiffer.
#6 - 20 januari 2007 13:18
plexin är inte giftig med däremot kan skiffern vara det om du har fått tag i alunskiffer så kolla de innan du lägger i dom.

Nää det är rätt sorts skiffer ;) !! men är det för vasst? Skönta att inte plexxin var giftig då :)
#7 - 20 januari 2007 13:22
ja fiskarna kan skada sig på skiffern om du har otur men det kan dom ju även på stenar och övrig inredning i karet så gör du en bakgrund i skiffer.. det är väldigt snyggt
#8 - 20 januari 2007 13:26
ja fiskarna kan skada sig på skiffern om du har otur men det kan dom ju även på stenar och övrig inredning i karet så gör du en bakgrund i skiffer.. det är väldigt snyggt

I naturen finns det ju många vassa stenar också så då borde ju många fiskar vara skärskadade.. Men jag får väl prova och se.. Har tänkt att dela upp plexxiglaset så jag slipper ta bort mittstaget.. Det är väl praktiskt??
#9 - 20 januari 2007 13:40
Enkelt...

mazzej skrev:
I naturen finns det ju många vassa stenar också så då borde ju många fiskar vara skärskadade.. Men jag får väl prova och se.. Har tänkt att dela upp plexxiglaset så jag slipper ta bort mittstaget.. Det är väl praktiskt??

;) Inte så svårt att jämna till de vassaste kanterna med en fil. Fila på!:(
#10 - 20 januari 2007 13:41
Malinitzi skrev:
;) Inte så svårt att jämna till de vassaste kanterna med en fil. Fila på!:(

Japp får göra det.. Något annat jag ska tänka på? :confused:

Puss:D
#11 - 28 januari 2007 15:24
limma noga o se till å få tätt ... jobbit me massa yngel som simmar bakom o fastnar
#12 - 28 januari 2007 23:10
_Lena_ skrev:
Är det rätt sorts ogiftigt skiffer.

Hur vet man vilken sort det är? Alltså om det är giftig eller ogiftig?
#13 - 28 januari 2007 23:29

Står högre upp i tråden =)
#14 - 29 januari 2007 06:46
och blir det vitt är det lerskiffer och således går det bra att ha i karet...
#15 - 29 januari 2007 07:32
Jenny_E skrev:
Står högre upp i tråden =)

:p oj då, jag som trodde att jag hade läst hela tråden. Tack för hjälpen! Nu ska jag testa att repa på mina chifferplattor.
#16 - 29 januari 2007 09:47
Glöm filen, fiskarna kommer inte att skada sig mot vassa kanter

Anledning: Fisk väger ingenting i vatten dvs ingen kraft att tala om

Jag skulle därimot se till att undvika vassa kanter mot aquariebotten, viktigare. Placera skumplast (filtermatta) slangbitar eller så under.
#17 - 29 januari 2007 10:05
Kör på med ditt skiffer, jag har haft en liknande lösning med skiffer som bakgrund och det har fungerat utmärkt utan skador på fiskarna!!

Annons