Skickas inte...

#1 - 6 mars 2009 23:31
Var ute på blocket för att se om fanns några snygga räkor att köpa till min sons räkvas.
På några annonser stod det "skickas inte " men hur fan skickar man räkor?
Hittade inga räkor inom rimligt avstånd men tanken väcktes,vem skickar räkor med posten???
#2 - 6 mars 2009 23:33
Det gör många trots att det ligger på fel sida för vad man får göra enligt Postens regler.
Man kan skicka räkor i tex en PET-flaska, men de måste ha något i flaskan som de kan hålla sig i.
Bilagor:
#3 - 6 mars 2009 23:43
Kan inte vara kul att åka runt med posten i en pet-flaska,nu när det dessutom är kallt...
#4 - 6 mars 2009 23:49
Kan inte vara kul att åka runt med posten i en pet-flaska,nu när det dessutom är kallt...

Allvarligt talat så är det nog inte ens kul att bo i ett akvarium.. ;)
Guest
#5 - 7 mars 2009 00:07
Man brukar ju skicka när de är varmt ;) pet-flaskor funkar ju fint, inte snällt men de funkar..
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 mars 2009 09:32

Kylan spelar ingen större roll för de flesta arter - det är snarare bättre att det är svalt än att det varmt - fast under 5 grader bör det inte gå.

Sedan tror jag inte heller att det är så hälsosamt att slängas runt under transporten som postgods gör.
#7 - 7 mars 2009 18:00
gå till närmaste zoo, de flesta har alltid nån typ av räkart, oftast amonoräkor.
#8 - 7 mars 2009 18:24
nu på vintern brukar man skicka räkorna i Breathing bags och packa dom med heath pack. frakten ligger då runt 100kr. på sommaren räcker de med en petflaska med stor öppning (typ mer-flaskor) vatten och lite mossa. packas med bubbelplast i Postens gröna färdiga kuvär (vanligtvis M).
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 mars 2009 19:17
Link_Mag skrev:
nu på vintern brukar man skicka räkorna i Breathing bags och packa dom med heath pack.

Verkligen, räkor är ju extremt känsliga för värme under transport så det ställer jag mig något undrande inför
#10 - 7 mars 2009 19:28
Verkligen, räkor är ju extremt känsliga för värme under transport så det ställer jag mig något undrande inför

ja jag vet faktist inte riktigt hur de kan gå heller men har fått räkor skickade till mig hela vintern så och alla har överlevt. en kartong med bubbelplast Heath pack och räkorna i Breathing bags med lite mossa i.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 7 mars 2009 19:33
Link_Mag skrev:
ja jag vet faktist inte riktigt hur de kan gå heller men har fått räkor skickade till mig hela vintern så och alla har överlevt. en kartong med bubbelplast Heath pack och räkorna i Breathing bags med lite mossa i.

Breathing bags och mossa är helt OK. När jag har köpt räkor av proffessionella odlare så har de varit packade med en frysklamp istället för med en Heat Pack:D Fast det var ju på somaren förstås:)
#12 - 7 mars 2009 19:45
Ok:D Någon odlare du kan rekomendera? Funderar på att slänga iväg en beställning till japan. men de får bli till våren för dom har väll ingen aning om hur j*vla kallt de e här :D
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 7 mars 2009 20:28
Link_Mag skrev:
Ok:D Någon odlare du kan rekomendera? Funderar på att slänga iväg en beställning till japan. men de får bli till våren för dom har väll ingen aning om hur j*vla kallt de e här :D

Nja - jag köpte ju på plats - när jag var där borta.
Dock har det senare visat sig att det krävs samma tillstånd, veterinärbesiktning etc. för räkor som för fisk så det är knappast aktuellt längre
#14 - 7 mars 2009 22:50
Jag skickade i en pet-flaska tidigare i veckan. Då var det ca +-0 grader.

50cl vanlig pet-flaska och fylla till 80-90% och ner med ett par stänglar av hygrophila som når mellan botten och korken.

Sen ner i en wellpappkartong och fyll ut med tidningspapper. Postat och klart för 60:- (750g + skrymmande)

Alla levde vid leverans, inga problem :)
#15 - 15 mars 2009 18:14
vill man skicka "lagligt" så funkar bussgods och dhl perfekt :-D

vet att odlare skickar med heatpack men säger som kjell att det är knepigt eftersom räkorna som sagt klarar kyla ner till 5 plus utan minsta problem men blir det varmare än 30 grader slås de ut och en död räka kan döda allihop i påsen på mkt kort tid
crystal är känsligare än de andra arterna dock

jag fick en leverans (mina första räkor utöver amano) platt
förpackningen hade gått sönder och dessutom blivit trampad på
fanns bara fukt kvar i påsen men istället för att kasta så öste jag snabbt upp akvarievatten i en hink och doppade emballaget i
och trot eller ej men det var mina första räkor =)
visst var några döda men majoriteten hade klarat även det och har dem kvar fortfarande
#16 - 22 mars 2009 14:42
DHL tar bara gods från företag så det funkar inte för privatodlare tyvärr.
#17 - 22 mars 2009 16:17
Funderar oxå på att beställa lite snyggare grade AA eller nåt ditåt crystal red nu om nån känner till någon med väldans granna så skicka mig ett litet pm ;)
#18 - 23 mars 2009 00:53

Hur kommer firrarna till Sverige? mjo.. med posten..
#19 - 27 mars 2009 22:30
liljeros84 skrev:
Hur kommer firrarna till Sverige? mjo.. med posten..

LOL,på den tiden när jag jobbade i en zooaffär så hämtade vi fiskarna på Arlanda flygplats,packade i plastpåsar och frigolitlådor...
Inte kom firrarna med posten.....:d
#20 - 2 april 2009 08:30
Jessa skrev:
DHL tar bara gods från företag så det funkar inte för privatodlare tyvärr.

dhl tar gods från privatpersoner också

har de gjort länge nu
#21 - 3 april 2009 22:52
jag fick hem 20 räkor för ett par dagar sedan som va skickade från malmö och hit, .ca:25mil. i 2 pet flaskor (10 i varje) och lite javamossa i. han hade även skickat med någon slags "värme matta (påse)" som fortfarande va varm efter 2 dygn. alla räkor levde och lever fortfarande. Så enligt mig så e de inge problam att skicka räkor.

Annons