Skicka växter??

#1 - 5 juli 2004 22:32
hur/vad är det bästa sätter att skicka växter?
till vilka ska man vända sig när man skickar dom?
PatrikMalmo
#2 - 6 juli 2004 05:00
Har beställt växter via postorder en gång och de kom inlindade i plast samt i frigolitbox. Skulle tro att temperaturen är det största hotet mot växterna när du skickar dem på posten, det måste du lösa om du ska skicka dem någonstans. Att du måste ha plast runt dem i vad du än skickar dem ser jag som självklart, annars torkar de ut.

Det absolut bästa sättet att skicka dem är att ta dem i en påse och åka över med dem själv, men jag misstänker att du var intresserad av att slippa just det!! ;) Så länge de har värme överlever de flesta akvarieväxter rätt länge i en påse, jag har flera gånger köpt växter under Tysklandsresor med akvarieföreningen där växterna fått ligga flera dagar i påse - och klarat sig fint när de väl kommer i vattnet.

Hilsen!
#3 - 6 juli 2004 10:28
Om du menar inom Sverige, endast växter utan kruka och sommarhalvåret så gör jag så här:

Lägger växterna i fryspåsar och plattar försiktigt till för att få ut luften. Knyter alltså inte utan snurrar allt till ett platt paket.
Snor in det hela i en dubbelsida tidningspapper och tejpar igen med maskeringtejp.
Klipper isär en tjock brun papperskasse (texten inåt) och snor in paketet, tejpar rejält runt kortsidorna så det blir tätt.
Sen är det bara att skriva adressen, väga paketet, sätta på frimärken och lägga på vanlig postlåda precis innan den töms. Dagen efter har köparen det i sin postlåda. Fraktkostnaden brukar ligga på 22-40 kr beroende på mängden växter.
#4 - 6 juli 2004 12:39
men växter är ju oxå levade varelser ja tycker dom borde dö i en ihopp plattad plast påse som det nästan är vakuum i eller?
PatrikMalmo
#5 - 6 juli 2004 12:42
Ja, det trivs ju inte i plastpåsen och kan bli lite medtagna, så långt är det klart. Har man någorlunda vettiga förhållanden i sina akvarier så klarar de sig i vart fall.

Hilsen!
#6 - 6 juli 2004 12:56
ok
hur länge skulle du tipa på att den kan klara sig i påsen utan att bli så illa däran att den inte klarar sig?
#7 - 6 juli 2004 12:59
När jag skickat efter växter har det ibland gått upp till en vecka och det har inte varit några problem. Dock har de inte varit riktigt så inpackade som Klara beskriver, utan har stått i en "vanlig" plastpåse som varit hopknuten upptill, men med luft i. Och så givetvis i en låda. På vintern frigolit.
#8 - 6 juli 2004 14:23
Mina växtpaket läggs som sagt på lådan kl 18 och morgonen efter har köparen dem. Inte många timmar i plastpåsarna med andra ord. Har inte fått några klagomål, tvärtom.
Det viktigaste är att se till att de hålls fuktiga.

Annons