Skicka räkor och snäckor

#1 - 22 juli 2010 18:33
Hej på er!

När det handlar om att skicka ett 10tal räkor, hur skickas de på ett säkert sätt överlever i ca 2 dagar, har ni några olika varianter? Påse med vatten och lite mossa så att de har någonting att sitta på bara? Det handlar om Crystal Red och Red Cerry. Ett par tåliga rackare men man vill ju i alla fall att de skall komma fram oskadd. :)

Funderar även på samma sak för äppelsnäckor, snusdosa med hål i som vissa använder?

Hälsningar Christer
#2 - 23 juli 2010 01:14
För räkor rekommenderar jag nog transport i breathing bags liggande i en isolerad låda.
Här kan du läsa en bra artikel: http://www.redbee.se/forum/artiklar/att-skicka-raekor-i-sverige-t1873.html
:)
#3 - 23 juli 2010 12:58
Snäckor funkar med snusdosa som du säger.
Bommuls pads , en i botten och en över snäckan. Blöt padsen och snäckorna klarar sig utmärkt.
Behöver inte vara "blött" utan bara fuktigt. Alltså behöver inte finnas rinnande vatten i burken.
#4 - 23 juli 2010 13:39
Okej nu blev det helt klart tydligare för mig. Snäckorna vet jag nu exakt hur de ska behandlas. Men räkorna är jag lite skeptisk till, eftersom säljaren troligtvis bara kommer att sälja räkor en gång via posten. Så breathingbags blir det nog inte. Antar att man får göra ett försök med pet-flaska då.
#5 - 24 juli 2010 13:08
Okej nu blev det helt klart tydligare för mig. Snäckorna vet jag nu exakt hur de ska behandlas. Men räkorna är jag lite skeptisk till, eftersom säljaren troligtvis bara kommer att sälja räkor en gång via posten. Så breathingbags blir det nog inte. Antar att man får göra ett försök med pet-flaska då.

Beror på vilka snäckor det gäller...
Men man ska se till att packa snäckor så att dom har tillgång till både luft och vatten.

Vad gäller räkor så har jag köpt dessa via blocket.
Killen som skickade packade i pet-flaskor fyllda med vatten och lite växter.
sådana 500ml flaskor, han hade 10 räkor i varje flaska (köpte 30 st)
Och alla räkor mådde bra när dom kom, fina färger och pigga rörelser, detta var mitt i den kalla vintern.
#6 - 24 juli 2010 17:26
karrokaja skrev:
Beror på vilka snäckor det gäller...

Men man ska se till att packa snäckor så att dom har tillgång till både luft och vatten.

Vad gäller räkor så har jag köpt dessa via blocket.

Killen som skickade packade i pet-flaskor fyllda med vatten och lite växter.

sådana 500ml flaskor, han hade 10 räkor i varje flaska (köpte 30 st)

Och alla räkor mådde bra när dom kom, fina färger och pigga rörelser, detta var mitt i den kalla vintern.

Var äppelsnäckor det handlade om , och den varianten jag beskrev vet jag massor med folk som använder sig av med bra resultat.
Dock glömde jag att skriva att man gärna kan göra ett litet hål i locket för luft.
#7 - 25 juli 2010 19:54
Okejokej härligt med mycket info för jag vill inte ha döda räkor i brevlådan sen, vore ju ingen vidare investering :P

Karrokaja: Kan du förklara lite mer vad "tillgång till både luft och vatten" innebär? ^^ Snusdosa/pet-flaska/annan paketering? Det är halvstora äppelsnäckor vi pratar om, 3st.

J.Milton: Ett litet hål i locket för luft? Rinner inte vattnet ur då?

En till fråga angående ämnet jag har är varför man inte ska blanda olika arter räkor i samma pet-flaska då de fraktar? Det kan ju knappast vara för att de korsas med varandra.
#8 - 25 juli 2010 20:39
Ska som jag sa tidigare ska det inte vara vattenyllt i dosan, utan räcker att bomullen är fuktig. Äppelsnäckor klarar sig rätt länge ovan ytan så att säga.

En anledning varför man inte ska blanda vissa arter vid frakt är att vissa kan visst korsa sig med varandra.
Här har du en bra tabell , där man kan läsa vilka arter som kan korsa sig.

Är du ute efter att köpa fina räkor, så gå in på redbee.se och kolla, där finns bra försäljare och brukar vara vettiga priser.
Dom är även vana att skicka ,så man vet att allt går rätt till.
#9 - 25 juli 2010 21:11
Tänkte att fuktig bomull inte riktigt var en "vatten del".
Okej tack för tabellen. Jag håller mig till min privata säljare till att börja med :)

Annons