Skicka räkor!

#1 - 26 december 2007 14:07
Tyvärr är det så att få av de zoobutiker jag har i närheten är ovilliga att ta hem något annat än de vanliga fisksorterna som guppy, platy, slöjstjärtar och olika tetror. Är själv sugen på att skaffa ett ordentligt gäng red crystal men får inte de lokala butikerna att ta hem det. Har kontaktat butiker 7-10mil bort också men det känns inte som om dom heller är intresserad och skyller ofta på att de glömt bort att beställa eller den vanliga frasen som aldrig stämmer ”Vi får in på tisdag eller onsdag”.

Jag undrar därför om det är helt omöjligt att beställa av privatpersoner denna tid på året. Går det inte att skicka i s.k. breathing bags och med heat pack? Om man t.ex. kostar på sig och skickar med DHL borde det inte ta mer än 1-2 dygn med frakten. Det lär väl inte vara mer ”djurplågeri” än då butiker tar hem fisk och skaldjur, eller då man beställer från utlandet?

Så visst borde det gå att skicka denna årstid under några dygn om man vet att det blir relativt milt ute, runt 5-2 plusgrader? Eller?

Skriv gärna vad ni tänker och tycker om detta!
#2 - 26 december 2007 14:56
Verkar ju vara en del som skickar på den här tiden av året också. Vill också köpa nya räkor, men jag tror hellre jag väntar tills det blir lite varmare.
#3 - 26 december 2007 15:55
Personligen skulle jag inte våga skicka räkor ens med DHL. När jag köper crystal red och kör hem med dom i en bil, så har det varje gång varit minst 1 räka som dött vid flytten, och då har resan tagit ca 15 minuter och det har inte varit kallt. Vill inte ens försöka räkna ut hur många som riskerar att dö när man skickar dom.
#4 - 26 december 2007 16:08
Men hur får då butiker hem räkor till butiken? Är den resan så mycket varsammare?
#5 - 26 december 2007 18:43
Jag har skickat efter räkor från Tyskland vid två tillfällen nu under höst och vinter. Inte ett enda bortfall. Alla räkor levar och mår bra och förökar sig.
De skickades i paket med frigolit, halm och heat packs.

Varken DHL, Posten eller Bussgods tillåter egentligen att man skickar levande djur.
#6 - 26 december 2007 18:50
Finns det ingen i närheten som har då? någon privatperson. släng ut en annons här =)
#7 - 26 december 2007 18:51
Eurydike skrev:
Jag har skickat efter räkor från Tyskland vid två tillfällen nu under höst och vinter. Inte ett enda bortfall. Alla räkor levar och mår bra och förökar sig.

De skickades i paket med frigolit, halm och heat packs.

Varken DHL, Posten eller Bussgods tillåter egentligen att man skickar levande djur.

varifrån har du beställt ?
Bilagor:
#8 - 26 december 2007 20:31
rödtoppen skrev:
varifrån har du beställt ?

Jag har beställt från http://www.fashop.de/
Men även http://217.172.172.50/shop2/index.php?user=zidian2 och http://www.1a-wirbellose.de/invertebrate-shrimp.php skickar till Sverige.
Det finns väldigt många nätbutiker i Tyskland som säjer räkor. Men tyvärr är det inte många av dem som skickar till Sverige. Kanske för att det egentligen inte är tillåtet med tex Posten eller DHL.

Det är ju lite på egen risk. Skulle paketet komma bort så är det ju rätt kört. DHL har tex 30 dagar på sig att hitta försvunna paket.
Men i alla fall Flora Aquaristik (fashop.de) har garanti, om några djur skulle vara döda så får man summan till godo vid nästa köp. Står mer ingående om det på deras hemsida.
#9 - 26 december 2007 20:46
Jag köpte via aqua-bid och fick mina räkor från Kina, det tog bara tre dagar från att de sorterats i Peking till att det ringde på dörren och räkorna var framme. Dem fick jag hem 20/12. Det var inga problem.
#10 - 26 december 2007 20:46
Eurydike skrev:
Jag har beställt från http://www.fashop.de/

Men i alla fall Flora Aquaristik (fashop.de) har garanti, om några djur skulle vara döda så får man summan till godo vid nästa köp. Står mer ingående om det på deras hemsida.

har lagt till deras sida nu :)

kommer du ihåg hur mycket de tog i fraktkostnad (på ett ungefär)
#11 - 26 december 2007 21:46
rödtoppen skrev:

Dom tog iaf 19.99 Euro i "vintertranssportkostnad" :D
#12 - 27 december 2007 08:35
rödtoppen skrev:

Ja, 20 eur vilket är knappt 200 kr. Vilket jag tycker är billigt i jämförelse vad det skulle kostat i bensin om jag varit tvungen att åka och hämta dem någonstans i Sverige.
Men det lönar ju sig att beställa mer. De har många fina mossor och snäckor också tex ;)
#13 - 27 december 2007 09:38
Nu blir jag nyfiken: VARJE gång? Hur ofta har du köpt räkor? Har de haft något att hålla fast sig i under transporten? Har du haft dem i kylväska, inslagna i tidningspapper eller ingenting? Dog de i påsen eller när du hade koppat in dem?

Annaica skrev:
Personligen skulle jag inte våga skicka räkor ens med DHL. När jag köper crystal red och kör hem med dom i en bil, så har det varje gång varit minst 1 räka som dött vid flytten, och då har resan tagit ca 15 minuter och det har inte varit kallt. Vill inte ens försöka räkna ut hur många som riskerar att dö när man skickar dom.
#14 - 27 december 2007 21:35
Mamma Mia skrev:
Nu blir jag nyfiken: VARJE gång? Hur ofta har du köpt räkor? Har de haft något att hålla fast sig i under transporten? Har du haft dem i kylväska, inslagna i tidningspapper eller ingenting? Dog de i påsen eller när du hade koppat in dem?

Jag har köpt crystal red 4 ggr ^^

första gången jag skulle ha crystal red så köpte jag 2 för att se om de klarade sig, en dog när jag påbörjat inkoppningen. Köpte sedan några till då den återstående räkan verkade trivas, där dog en precis när jag klivit in genom dörren hemma.

Sedan hade jag en mindre massdöd då alla mina crystal red och körsbärsräkor (ca 30 räkor) dog pga nyinköpta växter. Så samma procedur började igen; köpte ett par för att kolla att vattnet var okej (hade gått ett par månader), en dog, sedan köpte jag fler, en dog.

Varje gång har de haft något att hålla sig i, antingen nätbit eller en bit växt. De har varje gång varit inslagna i tidningspapper och inkoppningen har tagit 1-1½ timme.
#15 - 27 december 2007 22:02
Låter mer som om det varit fel på räkorna tycker jag, eller den övriga hanteringen på djuraffären de kom ifrån. Kan man skicka räkor från Kina, Tyskland och USA utan att knappt någon räka dör så måste det ha varit något annat än själva frakten dina dog av Annaica. Fast det är bara spekulationer från mig. Låter ändå konstigt att räkor skulle dö av 15 minuters frakt om de kan klara 3 dagar från Kina. I sådana fall är det ju bättre att köpa från Kina eller Tyskland eftersom fler tycks överleva de avstånden.

Hur som helst så är det så att jag inte vet en själ här ikring som säljer räkor av någon form alls. Har en enda butik i vår stad som säljer akvariefisk och den handlaren har 6-9 kar och bara "vanliga" akvariefiskar. Tar sällan hem det man beställer. Beställde en vanlig säck kaninfoder där för över 4 månader sedan och det har fortfarande inte kommit.

Sen finns det två zoologiska butiker ca 10mil bort. Den ena är fallfärdig och jag är inte så sugen på att handla fisk eller tillbehör där. Den andra har inte lyckats ta hem på flera månader trots att jag har en stående beställning där på 20 CR-räkor eller fler.

Började därför fundera på detta med att beställa räkor från någon odlare i Sverige eller utomlands. Kan de klara resor från andra sidan jordklotet så borde det gå att beställa så att det skickas inom Sverige också. Vet att många är emot detta med att skicka levande djur, men jag själv tvekar på att de behandlas så mycket bättre under frakten till zoobutikerna. Hur många måste inte dö där? Har hört från en bekant som själv bedrivit zooaffär för 5-10 år sedan att de ibland fick räkna med 15-25% bortfall bara under frakten till butiken. Så vad är skillnaden?

Tusen tack för alla svar och synpunkter på ämnet! Man lär sig så mycket här =)
#16 - 27 december 2007 23:47
Fridas skrev:
Låter mer som om det varit fel på räkorna tycker jag, eller den övriga hanteringen på djuraffären de kom ifrån. Kan man skicka räkor från Kina, Tyskland och USA utan att knappt någon räka dör så måste det ha varit något annat än själva frakten dina dog av Annaica. Fast det är bara spekulationer från mig. Låter ändå konstigt att räkor skulle dö av 15 minuters frakt om de kan klara 3 dagar från Kina. I sådana fall är det ju bättre att köpa från Kina eller Tyskland eftersom fler tycks överleva de avstånden.

Men så är de också så att crystal red är ganska känsliga just vid flytt... har jag fått erfara själv och även hört från andra ;)
#17 - 28 december 2007 00:53
Jo det är klart, är de känsligare än andra sorter så är det kanske tji även vid kortare sträckor. Tråkigt att det ska vara så svårt med våra lokala zoobutiker bara. Just här i krokarna blir det ett sådant stort glapp mellan städerna känns det som. Jag personligen känner bara till några få butiker i våra krokar och sedan blir det 20-30mil bort om man ska finna en butik som ens står med i gula sidorna.

Sen är jag också lite skeptisk till de kedjor som säljer fisk. En av de större kedjorna finns både 10 och 17mil ifrån oss. Växter och tillbehör brukar de ha mycket av, men när det kommer till fisk och lite kunskap bakom det de säljer så är det sämre. Ringer man sedan också och beställer det man är ute efter så kommer det antingen aldrig hem, eller så får de hem fel saker. Kanske jag som haft en väldans otur, men så upplever jag det.

Hur fraktar man då CR på bästa sätt? Är det i vanlig fiskpåse med vatten, luft och lite filter, mossa eller liknande att sitta på? Dessa heating pack, är det lika som dessa eller är de anorlunda?

http://www.coolstuff.se/p709/Varmepasar.html
#18 - 28 december 2007 02:24
När jag transporterar räkor så gör ja på 3 olika sätt beroende på avstånd ock tid tills dom skall ner i vatten igen.

1 Korta avstånd (ca 2 Timmar) så kör ja med vanlig plast påse enbart som jag packeterar i tidningspapper.

2 Medelavstånd (12-24 timmar) Breathing bag en liten växt ex java mossa packar sedan i frigolit låda.

3 Långa avstånd (24-120 timmar) Breathing bag lite växter, packas i frigolit låda med en syre tablett ock beroende på årstid heat pack eller is pack.

Viktigt är bara att tänka på att man inte lägger påsen med räkor i mot en heatpack då vissa av dessa ger i från sig en värme upp mot 60 grader under 12-18 timmar.

Ock det kan nog dom flästa räkna ut med röven ock en bit krita att det inte blir så lyckat.
Det samma gäller med en is pack jag har en 8 mm frigolit skiva mellan packen ock godset.

Sommar tid går det även alldeles lysande med en vanlig 50 cl pet flaska lite växter ock räkor dock ej fler än 10-15 st pga syretillgången. Jag har skickat räkor så ock jag har även fått räkor så ock inte haft mer än 10 döda av ca 300 totalt så visst funkar även pet flaskan.

Ja det är sådana heating packs som i länken men det finns även andra sorter som aktiveras genom att man skakar på dom.
#19 - 28 december 2007 07:54
Fridas skrev:
Hur fraktar man då CR på bästa sätt? Är det i vanlig fiskpåse med vatten, luft och lite filter, mossa eller liknande att sitta på? Dessa heating pack, är det lika som dessa eller är de anorlunda?

http://www.coolstuff.se/p709/Varmepasar.html

Det var sådana som var med mina räkor från Tyskland. Kanske ska tillägga att jag inte köpt CR. Kanske var därför jag inte hade bortfall för att jag köpte tåligare sorter??
(Blue Pearl, Neocaridina sp. Blue, Breviata och Blå/blond tiger)

Annons