Skicka fisk och räkor

#1 - 5 juni 2006 10:44
När jag har satt ut annonser om mina endlers och körsbärsräkor så har jag fått många svar från andra delar av landet.

Nu undrar jag hur man på bästa sätt kan skicka fisk och räkor runtom i landet? :confused:

Bussgods, posten? Bussgods verkar skonsammast...

Men vad ska man ha dom i för något?
Fick tips om petflaska från en annan tråd. Verkar svårt få in räkorna/fiskarna i flaskan... Annars var det ju ett bra förslag. Glassbyttor läcker kanske? Går vanliga fryspåsar sönder? Köpa påsar i akvarieaffär...

Kom gärna med tips om hur ni gör, eller hur ni fått fisk/räkor ni skickat efter!
#2 - 5 juni 2006 11:16
Vad tror du om att lägga dem i en fisktransportpåse (eller vad det heter) och skjuta in påsen i ett papprör med ganska stor diameter och plastlock i ändarna. Såna rör brukar finnas på ställen som säljer emballage typ bubbelplastkuvert etc. Rören kan vara ganska långa, men de går att kapa med en vanlig fogsvans.

Edit: Ska du skicka räkor bör du lägga i något de kan klamra sig fast vid, tex en bit javamossa.
#3 - 5 juni 2006 11:28
"Fisktransportpåse" är det såna man får hem fisken i från affären?
#4 - 5 juni 2006 11:42
Ja, precis. Fast det fungerar nog lika bra med en kraftig fryspåse.
#5 - 5 juni 2006 11:56
Ja, det låter bra! Får väl ha bubbelplast runt som stötdämpare.

Petflask-idén verkar ju bra. Men jag undrar hur man får i och ur räkor/Endlers i dom små öppningarna...
#6 - 5 juni 2006 12:35
Tratt? förutsatt att fisken och räkorna är mindre än minsta öppningen på tratten.
#7 - 5 juni 2006 12:39
[quote=Eurydike]Tratt? förutsatt att fisken och räkorna är mindre än minsta öppningen på tratten.[/quote]

[:O] Har tänkt på det men det verkar så ... brutalt! Tänker mig att dom kan fastna på kanterna i tratten och att fallet blir stort ner i flaskan.

Någon som testat?
#8 - 5 juni 2006 13:29
Man får ju luta petflaskan så mycket det går så att de mer glider ner.
#9 - 5 juni 2006 13:59
[quote=Eurydike]Man får ju luta petflaskan så mycket det går så att de mer glider ner.[/quote]

Jag ska ta och testa det. Ska skicka räkor till två olika ställen nästa vecka och känner mig väldigt osäker.
Men det blir som sagt att testa. Och vad jag har hört så ska det gå jättebra! :)
#10 - 5 juni 2006 14:00
Måste bara fråga. FÅR man verklugen skicka levande djur på detta sätt?
#11 - 5 juni 2006 14:01
Lägg i en bit växt också så de har något att sitta på. Som sagt så fick jag mina räkor då och de lever och frodas allihop.
#12 - 5 juni 2006 14:08
[QUOTE=TingelingAnna]Måste bara fråga. FÅR man verklugen skicka levande djur på detta sätt?[/QUOTE]
Med Posten och DHL tex är det förbjudet att skicka levande djur. Posten godtar bin och silkesmaskar och vad det var mer. Vet inte hur det är med Bussgods... Om du tänker på djuren så är det ju ingen större skillnad om jag åker själv till tex Åled och köper fisk eller räkor och åker hem med dem liggandes i en påse med vatten än om de skickas i ett paket i en petflaska.
#13 - 5 juni 2006 15:33
Det finns väl breathing bags som släpper in syre och släpper ut koldioxid har aldrig prövat med en sån men men...
#14 - 6 juni 2006 01:53
bara undrar, hur ska fiskar kunna andas om dom är i en petflaska ?
syret tar ju slut rätt fort.

man får skicka levande djur som akvariefiskar med bussgods men då med speciella arrangemang.
mer kan läsas på www.bussgods.se
#15 - 6 juni 2006 07:24
Läste precis på bussgods hemsida

"Levande djur är inte tillåtet på bussgods ! inte ens akvariefiskar"
#16 - 6 juni 2006 08:56
Där tog det stopp rätt så fort... :)
#17 - 6 juni 2006 09:50
[QUOTE=Birgitta W]Petflask-idén verkar ju bra. Men jag undrar hur man får i och ur räkor/Endlers i dom små öppningarna...[/QUOTE]

Jag tror inte på PETflaskidén eftersom plasten är så hård. Fsikarna kan ju slå sig mot den under transporten. Därför är fisktransportpåsar att föredra. Gå till nån akvariebutik och fråga om du kan få köpa några stycken. Man brukar få dem gratis. Försök få tag på såna påsar som har en rundad botten utan hörn. Annars kan fiskarna bli klämda i hörnen.

Jag tycker att Idas idé om att stoppa ner fisktransportpåsen i en papprör låter väldigt bra.
#18 - 6 juni 2006 10:40
Jag har flugit med guppy i en halvliters pet-flaska och det gick hur bra som helst. 2/3 vatten 1/3 luft ungefär och lite java-mossa. Men guppy överlever tydligen en vecka i plastpåse.
#19 - 6 juni 2006 12:59
[quote=Eurydike]Med Posten och DHL tex är det förbjudet att skicka levande djur. Posten godtar bin och silkesmaskar och vad det var mer. Vet inte hur det är med Bussgods... Om du tänker på djuren så är det ju ingen större skillnad om jag åker själv till tex Åled och köper fisk eller räkor och åker hem med dem liggandes i en påse med vatten än om de skickas i ett paket i en petflaska.[/quote] Tänk inte på själva åkturen som säkerligen är lik din egen transport, men tänk däremot på hanteringen vid i- och urlastning... Posten tror jag kastar sina paket vid viss sortering har jag sett.
#20 - 6 juni 2006 13:34
[quote=jonjac]Tänk inte på själva åkturen som säkerligen är lik din egen transport, men tänk däremot på hanteringen vid i- och urlastning... Posten tror jag kastar sina paket vid viss sortering har jag sett.[/quote]

Med posten skulle jag aldrig vilja skicka räkor eller fiskar. Busstransport är mer skonsam. Där lastar förarna tydligen om paketen själva och man kan sätta på lappar med "Aktas". Så sa de när jag frågade...
#21 - 6 juni 2006 13:38
Håller med! Posten? NEVER!!!
#22 - 6 juni 2006 14:15
Posten= döda fiskar :/
#23 - 6 juni 2006 15:46
posten = totalt massakrerad post i stort.
#24 - 6 juni 2006 15:47
[quote=Tenkare]Läste precis på bussgods hemsida

"Levande djur är inte tillåtet på bussgods ! inte ens akvariefiskar"[/quote]

ehh de där stämmer inte med va ja läst.

5.2 TRANSPORT EFTER SÄRSKILD ÖVERENSKOMMELSE

Vissa typer av gods kan inte tas emot och transporteras utan att speciella

arrangemang vidtas och särskilt överenskommes. Sådant gods är bl a

speciellt långa, höga eller tunga föremål, föremål som kräver särskilda

anordningar vid lastning och lossning eller i fordonen, föremål som inte kan

samlastas med annat gods, föremål med otillräckligt emballage, flyttsaker,

dyrbarheter, levande växter och djur,

detta indikerar att man får skicka fiskar och är klippt ur bussab2003
#25 - 6 juni 2006 16:33
Jaha där försvann väggen och nu går vi vidare... ;)

Annons