Det kan du ju hoppas på. I den mån postens hantering hittar en låda det står "hanteras varsamt, glas" eller liknande, så används det som fotboll. Och jag menar inte bildligt, utan ordagrant.
Jag skulle, om jag nu skulle skicka fisk som bussgods, packa fisken så sent som möjligt, i minst dubbla påsar, med mycket luft, om möjligt, syrgas, (ingen verkstad i närheten?) frigolit innerförpackning fylld med stötdämpande material, och en stabil kartonglåda ytterst. Om det är ett krav från bussgods sida att det ska märklas med "levande fisk" tex, gör så, annars, avstå.
Tänk på att bussgods sällan garanterar transport tider, utan att det eventuellt kan ta flera gånger längre tid än beräknat innan packetet kommit fram.
B!
Posten ja ;) Posten litar jag inte en sekund på.
Bussgods kan man välja att skicka med garantifrakt, det kostar mer men är lätt värt det - man får en ankomsttid och de kollar fram snabbaste vägen och paketet [märkt garanti] får förtur på alla bussar.
Skickar ganska ofta med bussgods och inte en enda gång har en fisk dött.
Packar dem i akvariepåsar [c:a 5 i varje] med mycket luft och en växt i varje påse för syrets skull och ett par droppar med fishtamins [går lika bra med aquatan osv har jag för mig] och sedan massa tidningspapper runtom så de inte skvalpar runt för mycket.
På det viset klarar de sig bra, brukar ta mig en timme att fånga fisken, packa ner den och tejpa ordentligt och sedan åka till terminalen. Hittills har firrarna fått övernatta på en annan terminal och med andra ord fraktats omkring 24 timmar, inga problem.
När det kommer till om fisken är död när man får den så brukar jag säga det att om fisken dött på grund av frakten eller annat som jag kan ha orsakat så blir det pengar tillbaka eller ny fisk - inget jag måste men hey.. gör mot andra som du vill dom ska göra mot dig..