När jag skickar fisk så låter jag bli att mata 2 dygn innan transport.
Jag packar i stora påsar med så lite vatten som möjligt, och väldigt få fiskar i varje påse. (helst en påse för varje fisk om det är större fiskar, typ en 10cm ciklid eller liknande...)
Se till att få så mycket luft som möjligt i påsen, knyt den alltså inte på hälften eller så. Jag brukar "snurra" den delen av påsen (alltså, snurra inte påsen *s*)som skall knytas, och så sätter jag gummiband. Detta har funkat bäst för mig, och påsen har även efter 7 timmar på en buss varit "hård" av luft.
Jag har dåliga erfarenheter av de där syretabletterna, och anser att det fungerar bättre utan dem.
Om du skickar fisk, så se till att ditt akvarievatten, det fiskarna skall resa i, är av bra kvalitet så att du inte skickar iväg dem precis innan du gör ditt vattenbyte eller så... Så rent vatten som möjligt, men samtidigt med så många goda bakterier som möjligt, alltså!
Lycka till!
PS: Tropfrog; jag håller med om att du kan vara ganska hård och ha en överlägsen attityd, även om det kanske bara är din jargong och du inte menar något illa. Skriver man så många inlägg som du gör, då märks det ganska fort om man är småtaskig. Det är många som kanske knappt vågar fråga någonting av rädsla för att verka dumma, och så skriver du just det! "Dum fråga" Varför? Om du inte vet svaret kan du ju faktiskt låta bli att svara, kan du svaret kan du skriva det UTAN att meddela vad du anser om frågans kvalitet. Det är ju trots allt inte ett forum där vi skall bedöma varandras frågeställningar, utan ett forum där man skall kunna diskutera och få hjälp utan att få en "käftsmäll". Peace!