Sked i akvariet?

#1 - 14 februari 2003 06:24
Jag måste bara få dela med mig av något som kan uppfattas som självklar logik, från en 4-åring.
Jag hade laggt ned en bit gurka till ancistrusarna i mitt discuskar, för att gurkbiten skulle sjunka hade jag trätt igenom en tesked genom gurkbiten.
När min son kom in i rummet tittade han förvånat i akvariet och sade:
- Varför har du gett discusarna en sked?
Som förstående och disträ pappa svarar man självklart:
- Det är för att malarna skall få lite gurka att äta!
Efter lite funderande ger han mig en blick som skulle fått Einstein att känna sig korkad och säger med ett överseende tonfall:
- Men pappa, de har ju inga armar.

Naturligtvis är detta en helt självklar logik som vi vuxna aldrig skulle komma på utan ett barns hjälp, en sked äter man med inget annat.
För min inre blick funderade jag på hur det såg ut i hans fantasi när ancistrusarna satt och åt gurka med tesked.

// Magnus
#2 - 14 februari 2003 07:26
Min 2åring förklarade något liknande för mig förra veckan,,hon började gnälla om att hon hadde ont i örat(det va öroninflamation)så jag tog fram en panodil supp,,innan jag satte in den förklarade jag att denna skulle hjälpa så att det slutade göra ont,,sedan började jag ta av blöjan ,varpå hon snyftar fram,,"Pappa mej ont i öat inte i lompan" åxå ganska självklar logik :)

//Dennis
#3 - 14 februari 2003 07:43
Ja de är roliga de små... min snart fyllda 3-åring brukar ge mig skarpa tillrättavisningar med "ajaj!!" och hyttande fingrar när jag stoppar ner händer o armar i akvarierna för att plantera växter. Varför då? Jo, för att pappa säger ju så till han när han kommer med sina fingrar i vattnet och rycker upp växterna.

Självklart juh...

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --

Annons