Vi har ett skat par på tomten som "badar" i dammen utan att fiskarna reagerar, däremot flyger skatorna när mina Koi simmar fram och kollar på skatan.
Skatorna jagar bort kråkor, måsar, och grannen katt.
Vid några tillfällen har någon koi skrämt vår hund när den druckit vatten ur dammen, hunden uppskattar inte att en Koi kommer och puffar på hans nos.
Fiskarna kanske har ett varningssystem för när det kom 2 trutar och sänkte sig ner mot dammen då stimmade de på botten.
På något sätt kan de "tala" med varandra, jag klantade mig vid en vattenbyte i dag på några småkoi och hade inte silen på häverten när jag gick förbi akvariet såg jag att de trängt sig samman i ett hörn, vilket är ett tecken på att något är fel, en Koi hade fastnat i häverten när den kom loss så var allt som vanligt igen.
Kråkor vet jag har tagit små fiskar i små grunda dammar, en här tappade 2 små guldfiskar som truten tog, trutarna dök så det gick hål i dammduken.
Bygg inte en för liten damm om du ska ha Koi tänk på att du ska minst en kubik vatten till en vuxen Koi, det kan verka mycket när fiskarna är små, men om ekonomin tillåter köp 2 åringar som är minst 25 cm direkt av en odlare, då kan du se på ett ungefär hur de kommer att se ut som vuxna.
De Koi du köper kan du om du sköter dem väl fira både din 50 och 60 års dag tillsamman med.
Ta med i dina planer en säker vinterförvaring med en temp på minst 12 grader.
Du har kanske någon hobbyodlare i närheten, som du kan få Koi av.
Fall inte för frestelsen att ha Guldfiskar med Koi om du tröttnar på Guldfiskarna är det svårt att ge bort dem, och du får en massa yngel att avliva varje år.