Skarva bottenglas...

#1 - 25 september 2005 21:33
...Ja jag gör en lång historia kort;

Satt och gick igenom vad jag har ståendes i akvarieglasväg (från kasserade kar) och kom fram till att även med glaset borträknat till mitt pågående projekt (projekt; "De'ru" :P ) så har jag även så jag skulle kunna göra ett hörnkar, modell större, FÖRUTOM en sak, bottenglaset. Har ingen så stor skiva helt enkelt.

En tanke som slog mig var då, skulle denna gå att skarva? Två skivor med sidorna emot varann givetvis, och en silikonsträng där. SEN ovanpå detta, göra på samma vis som vid lagning av spruckna bottenglas, dvs silikona fast en skivbit till över själva skarven.

Vad tro ni om detta? Döfött eller fungilerar?

Ha det alles

/Mike
#2 - 25 september 2005 21:37
Jag tror absolut att det fungilerar. Bara det står bra, botten blir väl eventuellt mer känslig mot spänningar.. Lycka till!
#3 - 25 september 2005 21:40
Jo, det har jag med kommit fram till, att botten inte kommer bli lika "stabil"/"hållbar". Men då jag isf kommer göra bänk i ek, så tror jag nog att det iaf kommer stå stabilt på bänken.

Är mer en tanke just för att bli av med allt stående glas, och ja, hörnkar har jag varit sugen på länge, men dom är ju inte direkt helt gratis.
#4 - 25 september 2005 21:43
[QUOTE=heljis]Jag tror absolut att det fungilerar. Bara det står bra, botten blir väl eventuellt mer känslig mot spänningar.. Lycka till![/QUOTE]
Japp hållermed, har själv sett ett par akvarier, dom var säkert 3-4m långa med skarvad botten.. Dom står förövrigt i en affär i stockholm..
/Lasse
#5 - 26 september 2005 01:37
de går fint bara de står på en fin skiva.
lite trött just nu men tror du bör undvika liggunderlag/frigolit då botten kan röra sej lite pga det.

sen skulle ja personligen göra en överlappning på 1dm med MYCKET silikon under samt en eller flera vattendunkar ståendes på när silikonet härdar.

lägg ett a4 eller nåt under skarven ifall silikon skulle komma ut så inte botten fastnar nånstans mer än i pappret.
#6 - 26 september 2005 04:23
funkar alldeles utmärkt,naturligtvis så ska du frigolit under precis som vanligt.
#7 - 26 september 2005 19:55
Jamen tänk så ohyggligt smidigt, efter det blir där inte mycket glas kvar...men....det börjar bli några kar nu (planerade inräknade) Men nåja, flyttat hem till päronen...8 rum att sprida ut det på så :P

Tackar för svaren iaf :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 september 2005 20:06
En tanke som slog mig var då, skulle denna gå att skarva? Två skivor med sidorna emot varann givetvis, och en silikonsträng där.

När man limmar större akvarier så använder man alltid flera bottenbitar för att det faktiskt blir STARKARE än en bottenskiva. Är det flera bottenbitar så kan det röra sig något oberoende av varandra vilket gör att underlagets jämnhet inte är lika viktigt.
Två saker bör (fel SKALL) man tänka på
1/ Bottenbitarna får absolut INTE röra vid varandra - om du gör så som du skriver är det kört. Du skall ha ca. 3 mm mellan glasen och lägga ner en silikonsträng mellan dom så att de inte har en chans att nudda vid varandra.
2/ Sidorutorna (akvarieväggarna) skall inte limmas på bottenglaset - detta eftersom de nu kan röra sig oberoende av varandra (mycket stor chans att de kommer att göra det) och om då sidorutan är en enhet så hänger inte det med utan spricker.
#9 - 28 september 2005 00:35
Och Kjell rätar ut eventuella frågetecken.

Det jag skrev med att lägga sidorna mot varann, var mer för att förklara hur jag hade tänkt, min tanke var inte att dom skulle ligga "kloss" mot varann

Och sidorutorna antog jag att man smidigast ställde "utanför" botten, dvs inte på bottenglaset.

Verkar som jag har fattat det här redan innan min fråga ;)

Annons