Skärpning Zoopet.!!!!!

#1 - 17 mars 2005 20:57
Lurendrejeri kallar jag detta: Blev goldmember igår men kan inte logga in för att Kjell har semester !!!!! Va lågt.......förjävligt säger jag .!!!! + att man inte kan kontakta säljare.........DÅLIGT........!!!!!

Mvh Peter
#2 - 17 mars 2005 21:01
Den som väntar på nått gott...
#3 - 17 mars 2005 21:12
oj, här var det ord och inga visor...

har du sett zoopets första sida?

Inga Gold-inloggningar 5-19/3
Under perioden 5-19/3 kommer inga nya Gold-medlemmar att kunna loggas in pga att Kjell då har semester.
#4 - 17 mars 2005 21:15
Jag har sett ..........men, ska en (1) människa sköta detta .? Det finns finns väl vikarier eller .....??
#5 - 17 mars 2005 21:16
Det är ju ändå 14 dagar det handlar om.............
#6 - 17 mars 2005 21:20
ja, men då kanske man inte ska anmäla sig under de 14 dagarna då..

det är två personer som driver sidan, tycker de är värda semester...
#7 - 17 mars 2005 21:21
det är den 17:de idag så det är inte länge kvar tills den 19:de typ 2 dagar
#8 - 17 mars 2005 21:29
Som sagt det står ju klart o tydligt på första sidan.
Tycker ditt beteende är mer att klaga på än att Kjell inte är här.
#9 - 17 mars 2005 21:30
Anmälde du dig som goldmember igår eller fick du bekräftelsen igår?
Du vet att du inte kan logga in förrän din betalning registrerats? Sedan brukar det gå fort så du behöver inte tappa humöret ännu.
#10 - 17 mars 2005 21:32
Det är ganska många medlemmar för två personer att sköta........dåligt planerat tycker jag ......Jag kan väl inte va ensam och tycka det ??
#11 - 17 mars 2005 21:35
Har vad jag vet inte varit några klagomål eller problem innan...
#12 - 17 mars 2005 21:35
Har du sett någon mer här som håller med dig? =P
För mig räcker det gott o väl med 1 person så länge sidan fungerar bra.
Och det gör denhär sidan.
#13 - 17 mars 2005 21:36
Jag skulle inte kalla det dåligt planerat utan strikt budget !

Hellre det än inget zoopet !!
#14 - 17 mars 2005 21:41
[QUOTE=oveb]Jag skulle inte kalla det dåligt planerat utan strikt budget !

Hellre det än inget zoopet !![/QUOTE]

Eller dubbelt så hög avgift för att avlöna vikarien!!!!
#15 - 17 mars 2005 21:49
Jag anmälde mig i går morse .Ni har väl lite rätt.....men det är dåligt att inte ha en ersättare....ibland kan det hända mycket på 14 dagar , men det är sååå... viktigt att betala i tid ...då är det andra bullar eller har jag fel ..... jag menar 5-10 min kan vara viktigt ibland eller ? vill inte skälla på någon egentligen ....men jag tycker att det är dåligt upplagt....så skulle iallafall inte jag sköta ett företag
#16 - 17 mars 2005 21:56
Zoopet är kanon-bra ......det är inte det som jag tycker är fel..men gå in på Zoopet.com ...det är faktiskt fler än jag som klagar....
#17 - 17 mars 2005 22:03
Men men ... det är ju sånt som kan hända.... så jag ger mej ...det va ju intressant o dra igång en diskussion om det . tack för svaren.. hoppas vi kan va vänner ändå.......det måste ju ventiliseras .Mvh Peter
#18 - 17 mars 2005 22:15
det är klart... detta är ju ett forum, alla ska få göra sin röst hörd...
#19 - 17 mars 2005 22:32
[QUOTE=COBRAN]Jag anmälde mig i går morse .Ni har väl lite rätt.....men det är dåligt att inte ha en ersättare....ibland kan det hända mycket på 14 dagar , men det är sååå... viktigt att betala i tid ...då är det andra bullar eller har jag fel ..... jag menar 5-10 min kan vara viktigt ibland eller ? vill inte skälla på någon egentligen ....men jag tycker att det är dåligt upplagt....så skulle iallafall inte jag sköta ett företag[/QUOTE]
Kjelle har personligen skrivit att han är trött på de som anmäler sig, men aldrig betalar medlemsavg. Jag anmälde mig, betalade faktura efter några dagar, efter 5-6dagar (då tre är bankdagar) var jag medlem. Tycker inte att man ska klaga på två personer (eller fler) som ser till att det finns en bra sida och tar hand om över 1000 medlemmar! Tycker de är välförtjänta en semester. Och du... vi kan vara vänner ändå :)
//Camilla
#20 - 18 mars 2005 00:29
Som smurfmats skriver i sitt inlägg så står det faktist att det är en lucka just nu pga semester. Vikarier kan man skaffa om man har LÖN som man kan få onm man har ett vinstdrivande företag. Det har inte Kjell och Christian.

Tråkigt att du inte kolla upp det först så hade du sluppit att bli så besviken.

Ditt första inlägg anser jag vara helt obefogat!!!
#21 - 18 mars 2005 01:42
några dagar hit eller dit spelar det så stor roll igentligen ?
finns så mycket annat man kan klaga på.
dåliga zoo affärer politiker medmera.
#22 - 18 mars 2005 21:46
Vad är egentligen meningen med "gold memberskapet"?
Vilka fördelar?
#23 - 18 mars 2005 22:02
Gladys: Det finns mer artbeskrivningar och så. Sedan finns det lite olika extrafunktioner. Det är endast goldmedlemmar som kan få stor bilder, osv.
#24 - 18 mars 2005 22:25
Att vara GOLD-medlem kostar 225 kr/år och då har man förutom tillgång till alla de funktioner som vanliga medlemmar även möjlighet att……….

a) artbeskrivningar
titta på samtliga artbeskrivningar på fiskar och växter (idag närmare 1.000 st) + ytterligare minst en ny artbeskrivning var tredje dygn (icke Gold- medlemmar har ”enbart” tillgång till ca. 550 st).
Möjlighet att kunna se fiskfotot i stort format.

b) forum
lägga in avatarer (småfoton) i sin ”ruta” i forumet, samt att lägga in foton i forumet.

c) dagbok
ha en egen dagbok där alla kan skriva kommentarer.

d) gästbok
ha en egen gästbok i sin profil där alla kan skriva inlägg.

e) kalender
ha en egen kalender där bara man själv kan se vad man skrivit in.

f ) annonser
gratis annonsera i annonsbörsen och möjlighet att lägga in foton i annonsen. Alla kan läsa och kommentera annonserna.

g) fotoarkiv
lägga in obegränsat med foton i GOLD-medlemmarnas fotoarkiv och att se på fotona i fullformat (icke gold-medlemmar kan enbart se foton i mellanformat). Gold-medlemmar kan kommentera och betygsätta fotona.

h) videoarkiv
lägga in videosnuttar på totalt upp till 10 minuter i Gold-medlemmarnas videoarkiv.

i) Zoopets stora fotoarkiv
kunna titta på bilder i storformat i Zoopets jättelika bildarkiv som består av mer än 3.000 foton på fiskar, växter, akvarier, alger, sjukdomsfoton, dammar etc. Icke Gold-medlemmar kan enbart se på fotona i thumnailstorlek. GOLD-medlemmar kan även kommentera och betygsätta fotona.

j) produktrecensioner
i denna avdelning recensera samt betygsätta olika akvarietillbehör enligt flera kriterier som effektivitet, kvalitet, pris etc.

k) affärsrecensioner
i denna avdelning recensera samt betygsätta akvarieaffärer och internetbutiker (enligt flera kriterier som utbud, pris, kunnande, kundbemötande, läge etc.).

l) GOLD-artiklar
läsa i en specialavdelning med artiklar.

m) tävlingar
delta i regelbundna Gissa fisken, foto-, video och artikeltävlingar med fina priser.

n) bakgrundsbild
varje månad kunna ladda hem en bakgrundsbild (almanacka med fiskfoto).

o) kändisfrågan
då och då kunna ställa frågor till och få svar av världsledande superkändisar inom akvariehobbyn. Detta kommer att ske flera gånger per år. Frågor och svar kommer sedan att läggas in på Zoopet för att på så sätt även framöver finnas tillgängligt för alla GOLD-medlemmar.

p) foton till t-shirts etc.
ladda hem mallar med färdiga fiskfoton och slogans som sedan kan mailas till ett företag (t.ex. www.printshop.se ) som trycker dessa på t.ex T-shirts, muggar, musmattor etc. På så sätt får man sin egen Zoopet/fisk T-shirt, mugg och/eller musmatta.
#25 - 18 mars 2005 23:08
Oj, det var utförligt! Tack :)
#26 - 18 mars 2005 23:08
Måste nog hålla med cobran....nog måste man kunna ha en ersättare om man är på semester. Jag driver ett eget familjeföretag....vi har inte mycke ledigt, men är vi bortresta en vecka på sommaren så har vi en vikarie som jobbar... så fungerar sverige
#27 - 18 mars 2005 23:10
företag är företag.
verkar mest som dom försöker få pengar till att betala nät avgifter server och liknande.
#28 - 18 mars 2005 23:13
[QUOTE=Signe]Måste nog hålla med cobran....nog måste man kunna ha en ersättare om man är på semester. Jag driver ett eget familjeföretag....vi har inte mycke ledigt, men är vi bortresta en vecka på sommaren så har vi en vikarie som jobbar... så fungerar sverige[/QUOTE]

zoopet drar väl inte in enorma summor som kan avlöna en vikarie...
#29 - 19 mars 2005 06:56
En sak är iaf säker, det blir ETT år som GOLDmedlem, inte mer. Känner ingen somhelst lust att lägga ut mer pengar på det lilla man får.! Och för mig är detta en hobby som jag lika gärna kan utforska på egna vägar än betala nån annan för att göra det! Gästbok å sånt är man ändå helst utan!

Jag är GOLD bara för nyhetens behag, nyfikenhet etc...

zoopet drar väl inte in enorma summor som kan avlöna en vikarie... Varför skulle inte vikarien kunna ta Kjells lön etc när denna är standin?
#30 - 19 mars 2005 07:03
Har kjell nån lön då?!:cool:
#31 - 19 mars 2005 07:14
Jag varken vet eller bryr mig...
#32 - 19 mars 2005 07:16
Ändå skriver du att Kjell ska ge sin lön till en vikarie.
#33 - 19 mars 2005 07:21
OM han har lön ja.. Vi har all rätt att kräva full service då vi givit en del av våra surt förvärvade slantar till sajten. Och varför inte hyra in en som sköter om det administrativa under den "obemannade" tiden då? Det är hårt att ligga på topp....
#34 - 19 mars 2005 07:26
Du måste vara ganska naiv om du tror att Kjell och Christian lever på Zoopet
Jag kan räkna upp hur många företag som helst som faktiskt stänger hela sin verksamhet under semestern och detta är inget företag, varför gnälla över att Kjell är ledig 2 veckor. Information om detta har funnits på 1:a sidan så det kom ju inte som någon överraskning.
#35 - 19 mars 2005 08:45
Tycker det är rätt naivt att sitta å försvara nått som man själv bara utnyttjar!

Tänk vilka känslor som svallar så fort man kritiserar zoopet... insnöade månne?
#36 - 19 mars 2005 09:04
[QUOTE=Patrik_växjö]Tycker det är rätt naivt att sitta å försvara nått som man själv bara utnyttjar!

Tänk vilka känslor som svallar så fort man kritiserar zoopet... insnöade månne?[/QUOTE]

insnöade? nej då, verkligen inte, men det är klart man vill försvara något som man vill ha kvar, även fast det kostar en slant...

det var väl ingen som tvingade dig att betala?
#37 - 19 mars 2005 09:08
Nä ingen tvingade mig såklart...

Nä för mig räcker det att ha sajtens största tråd...
#38 - 19 mars 2005 09:45
Smaken är ju som baken! Delad! Att ha en "hemsida", göra så många kunder nöjda och att få betala endast 225:- om året för att få allt extra material... tja, tycker inte att man ska klaga. Man kan ju undra om vissa är så snåla så de skriker när de skiter! ;)
//Camilla
#39 - 19 mars 2005 09:59
[QUOTE=C.Ciklid]Man kan ju undra om vissa är så snåla så de skriker när de skiter! ;)
//Camilla[/QUOTE]

den var bra :D
#40 - 19 mars 2005 12:51
Jag tycker att det e så låååååågt av vissa människor att sitta här och klaga på att dem betalat 200-300 spänn när dem har utnyttjat sidan och tjänsten med tusentals inlägg fyyyy säger jag bara.....Jag betalar in 200-300kr som ren sponsring till en fantastisk sida med två otroligt seriösa människor bakom som förenklat akvaristiken för tusentals människor...

Själv har jag absolut ingen användning av några extraförmåner för goldmedlemmar som sagt ren sponsring,och jag hoppas att avgiften höjs till en normal summa på runt tusenlappen då kanske man kan sätta in en vikarie som förklarar vad som står på huvudsidan,när vissa medlemmar inte har tid att läsa och förstå.
#41 - 19 mars 2005 13:30
[QUOTE=enio]Jag tycker att det e så låååååågt av vissa människor att sitta här och klaga på att dem betalat 200-300 spänn när dem har utnyttjat sidan och tjänsten med tusentals inlägg fyyyy säger jag bara.....Jag betalar in 200-300kr som ren sponsring till en fantastisk sida med två otroligt seriösa människor bakom som förenklat akvaristiken för tusentals människor...

Själv har jag absolut ingen användning av några extraförmåner för goldmedlemmar som sagt ren sponsring,och jag hoppas att avgiften höjs till en normal summa på runt tusenlappen då kanske man kan sätta in en vikarie som förklarar vad som står på huvudsidan,när vissa medlemmar inte har tid att läsa och förstå.[/QUOTE]

Jag håller med dig. Det är väl bra att det finns trevliga sidor för de som har intresse. Det är väl roligare att sitta här och kackla med de som har samma intresse, än att gå ut på stan, ta en öl/sil och slå nån blodig... eller har jag fel? ;)
//Camilla
#42 - 19 mars 2005 13:38
[QUOTE=enio].....Jag betalar in 200-300kr som ren sponsring till en fantastisk sida med två otroligt seriösa människor bakom som förenklat akvaristiken för tusentals människor....[/QUOTE]

Jag kan bara hålla med[^]!!
#43 - 19 mars 2005 15:35
[QUOTE=Patrik_växjö]zoopet drar väl inte in enorma summor som kan avlöna en vikarie... Varför skulle inte vikarien kunna ta Kjells lön etc när denna är standin?[/QUOTE]

okej så Kjell ska inte få nån lön bara för att han jobbade på malta då ?
vill minnas att det va en orsak till att han åkte dit.

jag ser personligen ingen orsak att gå från vanlig medlem till gold medlem mer än att sponsra en bra hemsida.
dom extra grejer som kommer är för mej inte viktiga.
om inga överraskningar kommer så kommer jag bli gold medlem nästa månad.
pensionärer får inte så mycket pengar av staten :(
#44 - 19 mars 2005 15:37
[QUOTE=C.Ciklid]Smaken är ju som baken! Delad! Att ha en "hemsida", göra så många kunder nöjda och att få betala endast 225:- om året för att få allt extra material... tja, tycker inte att man ska klaga. Man kan ju undra om vissa är så snåla så de skriker när de skiter! ;)
//Camilla[/QUOTE]
Camilla: Vem har klagat på priset??! Den här tråden handlade om SERVICE för något man betalt för, inte snålhet. Som vissa fått om bakfoten.. oj oj..suck
#45 - 19 mars 2005 15:39
önskar jag fått samma service överallt som jag fått här.
hade varit underbart då hade man sluppit vänta veckor och ibland månader på att företag ska svara.
#46 - 19 mars 2005 15:57
Håller helt med enio. Att jag är goldmedlem är egentligen helt i sponsringsyfte, jag tycker det är en kanonsite och jag vill att det ska vara kvar och försätta utvecklas! Tror inte att jag har utnyttjat någon extrafunktion överhuvudtaget än.
#47 - 19 mars 2005 16:06
COBRAN: För att ha en vikarie måste de betalas också.... märker att många är väldigt snikna, både vad det gäller sponsring, medlemsavgiter och ta hand om sina fiskar/djur. Om man är orolig för den "stora" avgiften, så kan man ju lägga undan 18:- varje månad i ett helt år. Om man sedan vill sponsra eller vara medlem är upp till var och en. Hur ofta har man en vikarie på en hemsida?
//Camilla
#48 - 19 mars 2005 16:06
heljis din avatar är en extra funktion.
#49 - 19 mars 2005 16:32
[QUOTE=enio]Jag tycker att det e så låååååågt av vissa människor att sitta här och klaga på att dem betalat 200-300 spänn när dem har utnyttjat sidan och tjänsten med tusentals inlägg fyyyy säger jag bara.....Jag betalar in 200-300kr som ren sponsring till en fantastisk sida med två otroligt seriösa människor bakom som förenklat akvaristiken för tusentals människor...

Själv har jag absolut ingen användning av några extraförmåner för goldmedlemmar som sagt ren sponsring,och jag hoppas att avgiften höjs till en normal summa på runt tusenlappen då kanske man kan sätta in en vikarie som förklarar vad som står på huvudsidan,när vissa medlemmar inte har tid att läsa och förstå.[/QUOTE]
enio: Vem har klagat på priset?! Tips: Läs tråden från början för att få en helhetsbild.. Innan du själv hackar på folk
Att du "sponsrar" en bra sida.. helt okej.. fint!
Avgift.. höjas till "normal" tusenlapp.. du borde veta att alla människor kanske inte har det så gott ställt, som du verkar ha.. Det finns ju hemlösa och pensionärer i samhället som du kan "sponsra" istället för att "sponsra" folk som har råd att åka på semester till Malta..(för att jobba!!?) (obekräftad uppg. av RAVEN)

Vad vet du om avgiften förresten? Det finns ju ganska många medlemmar på sidan.. som betalt 225:- i "sponsorpengar" .. En vikarie, 1 timme/ dag, i 14 dagar.. Låter inte som några svindlande summor för mig.. om man nu hade velat upprätthålla full service.. för flera tusen medlemmar.. Det kan ju faktiskt spöka på internet, eller? .. men visst.. "Sponsra på!" Jag e ju inte direkt sugen..

"vissa medlemmar inte har tid att läsa o förstå.?"
"Vissa" har läst!!!! men vad e de jag skall förstå??, enio.. Det var därför ämnet startades!!

Du kan ju roa dig med att namnge någon annan "betaltjänst" som ligger nere p.g.a semester..
#50 - 19 mars 2005 16:41
men vad jag vet så ligger inte zoopet "nere"
vad är som är så viktigt i goldmedlemskapet att du behöver det just nu just här????
#51 - 19 mars 2005 16:47
Vem har klagat på priset?! Tips: Läs tråden från början för att få en helhetsbild.. Innan du själv hackar på folk

nej nej jag tycker att du ska ta o läsa om tråden så kanske du märker att du inte e den enda här som har skrivit det finns fler som har skrivit inlägg...

Avgift.. höjas till "normal" tusenlapp.. du borde veta att alla människor kanske inte har det så gott ställt, som du verkar ha.. Det finns ju hemlösa och pensionärer i samhället som du kan "sponsra" istället för att "sponsra" folk som har råd att åka på semester till Malta..(för att jobba!!?) (obekräftad uppg. av RAVEN)

JAG sponsrar det jag vill sponsra,Absolut inte dina problem,och JAA jag tycker att det e normalt att sponsra med en tusenlapp till en bra sida då får man råd med anställda som kan gallra bort gnällspikar som tror att dem ska få allt gratis här i livet.

Vad vet du om avgiften förresten? Det finns ju ganska många medlemmar på sidan.. som betalt 225:- i "sponsorpengar" .. En vikarie, 1 timme/ dag, i 14 dagar.. Låter inte som några svindlande summor för mig.. om man nu hade velat upprätthålla full service.. för flera tusen medlemmar.. Det kan ju faktiskt spöka på internet, eller? .. men visst.. "Sponsra på!" Jag e ju inte direkt sugen..

sidan har kostat över tre miljoner så det e med andra ord en strunsumma den summan du babblar om.

"vissa medlemmar inte har tid att läsa o förstå.?"

"Vissa" har läst!!!! men vad e de jag skall förstå??, enio.. Det var därför ämnet startades!!

som sagt läs hela tråden så förstår du bättre.
#52 - 19 mars 2005 16:50
3 miljer de va inte lite de.
#53 - 19 mars 2005 16:54
Japp, det stämmer Raven, jag funderade på om jag skulle lägga in det i slutet av mitt meddelande men bestämde mig för att inte göra det. Dels är det ju självklart, eftersom alla kan se den, och dels ser jag det inte som en jättenödvändig grej, det är knappast den jag betalar 225:-/år för.
#54 - 19 mars 2005 17:05
Skrev inte att zoopet låg nere.. Vi diskuterar "betaltjänsten" Gold-member..
Det som är viktigt är principen! Något man betalt för..

Camilla: Jag är ju helt på det klara med att ingen jobbar gratis..Inte ens en vikarie.. Det är fortfarande inte avgiften som är problemet.. så vad du gör med dina 18 spänn tar jag och skiter i..!
"Hemsidor med vikarie?".. Hur många hemsidor tar betalt då?? Då borde man kunna ha vikarie en kort tid
#55 - 19 mars 2005 17:31
[QUOTE=Raven][QUOTE=Patrik_växjö]zoopet drar väl inte in enorma summor som kan avlöna en vikarie... Varför skulle inte vikarien kunna ta Kjells lön etc när denna är standin?[/QUOTE]

okej så Kjell ska inte få nån lön bara för att han jobbade på malta då ?
vill minnas att det va en orsak till att han åkte dit.

jag ser personligen ingen orsak att gå från vanlig medlem till gold medlem mer än att sponsra en bra hemsida.
dom extra grejer som kommer är för mej inte viktiga.
om inga överraskningar kommer så kommer jag bli gold medlem nästa månad.
pensionärer får inte så mycket pengar av staten :([/QUOTE]

Jag menar inte att frånta Kjell nånting, det var bara ett förslag om hur man kan lösa den "tomma stolen" då Kjell har annat att göra.... Märk gärna ord oxo!
#56 - 19 mars 2005 17:35
enio: Har du läst första inlägget överhuvudtaget??
Det är fortfarande service`n som jag "inte förstår".. Inte dina förvridna inlägg om "sponsorpengar" för nå`t som inte fungerar..! Såvitt jag vet så är det ingen som begärt något gratis..
3 miljoner.. Oj då, det var mycket pengar.. Tur att det finns "sponsorer"..
Vad e de för summa jag har babblat om??.. Det var nog inte jag som tog upp den va!?
Fortfarande oklart?
#57 - 19 mars 2005 17:36
[QUOTE=C.Ciklid]Smaken är ju som baken! Delad! Att ha en "hemsida", göra så många kunder nöjda och att få betala endast 225:- om året för att få allt extra material... tja, tycker inte att man ska klaga. Man kan ju undra om vissa är så snåla så de skriker när de skiter! ;)
//Camilla[/QUOTE]

Jag klagar inte, jag har bara insett att jag inte har nån extra glädje av GOLD.
#58 - 19 mars 2005 17:58
OK, vill inte börja babbla om saker som jag inte är intresserad av att babbla om egentligen men det är några saker som jag inte är riktigt på det klara med:
[list]
[*]Jag kan ha fel, men är det inte så att Kjell helt sonika åkte på en PRIVAT semester, och helt sonika plåtar fiskar eller vad det nu kan vara helt på grund av att det är det han är intresserad av?!?!?!? Jag kan iofs ha fel, men jag skulle tro att han ICKE har "betalt" av Zoopet på sin semester, rätta mig om jag som sagt kanske har fel!!!
[/list]
[list]
[*]Och som någon nämnde tidigare i tråden, varför i h-e är det så bråttom att bli goldmedlem just nu, om du nu tycker att det är alldeles för dyrt, jag har åtminstone tolkat det så!!
[/list]
[list]
[*]Zoopet är som synes inte nerlagd pga att Kjell har semester, vi har ju de andra 50% av Zoopets "anställda" som så vitt jag vet fortfarande ägnar den största delen av sin tid åt redan nämnda hemsida, närmare bestämt Christian aka admin!!!
[/list]
[list]
[*]Måste denna "det-är-för-dyrt-att-vara-gold-diskussionen komma upp gång på gång hela tiden??? Antingen så tycker man att man vill/har råd att betala denna avgift, eller så prioriterar man det inte i sin budget/vill inte betala..... Jag tycker personligen inte att detta ska behöva vara ett bekymmer, mest pga att skillnaden egentligen inte är så stor på att vara gold eller icke-gold. Min personliga uppfattning är att det mest handlar om att ha viljan att gnälla på skitsaker!!! Det som saken (återigen) handlar om är att vilja sponsra/ställa upp/se till så att Zoopet "är kvar i etern". OK, självklart har alla rätt till en synpunkt, men jag tycker personligen inte att det ska behöva tjatas hela tiden!!!
[/list]Edit: Och för den delen, om jag inte missminner mig så är Mr. Fohrman tillbaka på "jobbet" i morgon(?!)! Jag har en känsla av att han kommer att besvara alla frågor och tveksamheter a.s.a.p.!!!!:D

"Med akvaristiska hälsningar";)
sockerconny
#59 - 19 mars 2005 18:08
Sockerconny:

Ja håll ba me!!!
#60 - 19 mars 2005 18:15
[QUOTE=COBRAN]enio: Har du läst första inlägget överhuvudtaget??
Det är fortfarande service`n som jag "inte förstår".. Inte dina förvridna inlägg om "sponsorpengar" för nå`t som inte fungerar..! Såvitt jag vet så är det ingen som begärt något gratis..
3 miljoner.. Oj då, det var mycket pengar.. Tur att det finns "sponsorer"..
Vad e de för summa jag har babblat om??.. Det var nog inte jag som tog upp den va!?
Fortfarande oklart?[/QUOTE]

Läs om mitt inlägg står det någonstans att jag svarat enbart på ditt inlägg???
Där står det låt mig citera mig själv
att sitta här och klaga på att dem betalat 200-300 spänn när dem har utnyttjat sidan och tjänsten med tusentals inlägg fyyyy säger jag bara....

vad jag ser har du bara 45 inlägg.
#61 - 19 mars 2005 18:24

Fortfarande oklart?

många medlemmar som betalar 225kr .....

292medlemmar finns det*225kr= 65 700kr och då menar jag att det är en struntsumma i sammanhanget.
#62 - 19 mars 2005 18:34
[QUOTE=sockerconny]Måste denna "det-är-för-dyrt-att-vara-gold-diskussionen komma upp gång på gång hela tiden??? Antingen så tycker man att man vill/har råd att betala denna avgift, eller så prioriterar man det inte i sin budget/vill inte betala..... Jag tycker personligen inte att detta ska behöva vara ett bekymmer, mest pga att skillnaden egentligen inte är så stor på att vara gold eller icke-gold. Min personliga uppfattning är att det mest handlar om att ha viljan att gnälla på skitsaker!!! Det som saken (återigen) handlar om är att vilja sponsra/ställa upp/se till så att Zoopet "är kvar i etern". OK, självklart har alla rätt till en synpunkt, men jag tycker personligen inte att det ska behöva tjatas hela tiden!!!
[/list]"Med akvaristiska hälsningar";)
sockerconny[/QUOTE]

Håller med dig, jag är så in i he[:-20]te trött på att "det-är-för-dyrt-att-vara-gold-diskussionen" dyker upp hela tiden.
#63 - 19 mars 2005 18:41
[QUOTE=Patrik_växjö][QUOTE=C.Ciklid]Smaken är ju som baken! Delad! Att ha en "hemsida", göra så många kunder nöjda och att få betala endast 225:- om året för att få allt extra material... tja, tycker inte att man ska klaga. Man kan ju undra om vissa är så snåla så de skriker när de skiter! ;)
//Camilla[/QUOTE]

Jag klagar inte, jag har bara insett att jag inte har nån extra glädje av GOLD.[/QUOTE]

Nej, det är ju ditt val som sagt. Jag tvingar ingen. Nämnde inte heller ditt namn. COBRA: så här är det- när du har betalt medlemsavgiften blir du Gold- medlem. Det tar normalt tre bankdagar tills zoopet fått din betalning och därefter registreras du så fort som möjligt. Nu hade de meddelat att de är på semester och att inga gold-registreringar kommer att utföras under den tiden.
Jag tror att du trode att man blev medlem direkt vid registreringen... eller har jag fel? Man kan ju missbedömma ibland... ingen är ju perfekt.
//Camilla
#64 - 19 mars 2005 19:00
[QUOTE=Zone]Håller med dig, jag är så in i he[:-20]te trött på att "det-är-för-dyrt-att-vara-gold-diskussionen" dyker upp hela tiden.[/QUOTE]
Jag tror att de flesta är det vid det här laget har ledsnat på denna debatt, speciellt vi som har "tagit oss den friheten" att betala avgiften, dvs blivit gold!
Jag tycker det verkar som om man nästan borde skämmas för detta, men vet ni vad: Jag skäms inte!! Och i och med detta så innebär inte detta att jag tycker att den som INTE är gold ska skämmas! Jag skiter högakningsfullt i om den och den är gold eller ej, jag "hänger" på den här siten för att lära mig någonting, och förhoppningsvis kunna lära andra någonting!! Det är väl det som forum är till för, eller.....????
#65 - 19 mars 2005 19:09
[QUOTE=sockerconny]jag "hänger" på den här siten för att lära mig någonting, och förhoppningsvis kunna lära andra någonting!! Det är väl det som forum är till för, eller.....????[/QUOTE]

välkommen i klubben :)
och få sej ett gott skratt dom kvällar då Marie J druckit pucko och ätit halv special ;)
#66 - 20 mars 2005 01:21
Jag håller med sockerconny till punkt och pricka!

Raven; Jag älskar en halv special och pucko. Och jag älskar att skriva i komiktråden som du läser och skriver i. Den tråden är för mig gurkmajonäsen på moset! *s*
#67 - 20 mars 2005 02:40
haha Pucko är gott men inte halv special.
alla ställen jag varit på kör med pulvermos.

ska skriva in lite roliga grejer i komik tråden senare idag.
klockan e lite sent och tankarna väldigt luddiga för tillfället.
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 20 mars 2005 10:42
[QUOTE=COBRAN]Lurendrejeri kallar jag detta: Blev goldmember igår men kan inte logga in för att Kjell har semester !!!!! Va lågt.......förjävligt säger jag .!!!! + att man inte kan kontakta säljare.........DÅLIGT........!!!!!
Mvh Peter[/QUOTE]

Avgiften som Gold-medlemmar betalar in ger långt ifrån så mycket pengar att det kan utgöra någon slags lön före vare sig mig eller Christian. De går istället helt och hållet till utgifter för att driva sidan.

Normalt sett så loggas man in som GOld-medlem inom ett dygn efter att vi fått in betalningen - ibland kan det dock bli förseninger.
Så har nu varit fallet eftersom jag varit på semester - detta meddelade jag dock I GOD TID innan jag åkte både på "Första sidan" samt i "Gold-tråden" i forumet.
Ingen kan därför säges vara ovetande om detta och den som ville hade därför full möjlighet att betala in sin avgift innan jag åkte och därmed också hinna bli inloggad. Om man nu väljer att INTE göra detta så är det naturligtvis helt OK men man kan knappast beskylla oss för lurendrejeri pga detta.

Har idag gått igenom de inbetalningar som inkommit (totalt 17 st) och räknar med att Christian kommer att kunna logga in dom ikväll.
Självklart gäller medlemsavgiften för ett år och startdatum räknas från den dag man blir inloggad och inte från när betalning sker eller från när fakturan skickas ut så ingen blir alltså lurad på några dagar.
#69 - 12 april 2005 15:47
Tycker att det är värdelöst med " Gold Medlem "... Det har blivit precis som lunarstorm, där öser man fram nya funktioner för att man ska köpa deras " Pro " som det nu heter. Bara det att här på Zoopet finns det inga mer funktioner att lägga till så därför gör man det löjligaste jag någonsin varit med om " Du kan inte se bilden i fullt format, endast zoopet gold medlemar " HOHO? Är allt jag säger, är det värt att betala 200 spänn för att få lite skit funktioner? Tycker att alla skulle ha nobbat " Gold " från början så hade dom nog slutat med det illa kvickt. Ska det vara " Gold " så tycker jag att det ska vara den lite modernare " Sms betalningen " kanske skulle 50 kr per år passa bättre?... Nu kommer det bli skrivet en massa klagomål mot mig här. Men jag säger bara, köp gold och se glad ut. / Mvh Jonathan
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 12 april 2005 15:56
Tycker att alla skulle ha nobbat " Gold " från början så hade dom nog slutat med det illa kvickt.

Du har helt rätt - om alla hade nobbat Gold så vi slutat HELT med Zoopet illa kvickt;)

Vi kommer så småningom att gå över till ett "modernare" betalningssystem när dessa har gått ner så pass i pris att de blir intressanta.
#71 - 12 april 2005 16:06
[QUOTE=jonisg]Tycker att det är värdelöst med " Gold Medlem "... Det har blivit precis som lunarstorm, där öser man fram nya funktioner för att man ska köpa deras " Pro " som det nu heter. Bara det att här på Zoopet finns det inga mer funktioner att lägga till så därför gör man det löjligaste jag någonsin varit med om " Du kan inte se bilden i fullt format, endast zoopet gold medlemar " HOHO? Är allt jag säger, är det värt att betala 200 spänn för att få lite skit funktioner? Tycker att alla skulle ha nobbat " Gold " från början så hade dom nog slutat med det illa kvickt.[/QUOTE]

Nu har ju jag inte varit på Lunarstorm så jag vet inte hur det är där, men... Vem tycker DU skall betala för driften av de "gratisfunktioner" som du och alla andra här använder? Zoopet lär knappast få stadsbidrag så NÅGON måste ju betala... nå?
#72 - 12 april 2005 16:14
[QUOTE=petnym][QUOTE=jonisg]Tycker att det är värdelöst med " Gold Medlem "... Det har blivit precis som lunarstorm, där öser man fram nya funktioner för att man ska köpa deras " Pro " som det nu heter. Bara det att här på Zoopet finns det inga mer funktioner att lägga till så därför gör man det löjligaste jag någonsin varit med om " Du kan inte se bilden i fullt format, endast zoopet gold medlemar " HOHO? Är allt jag säger, är det värt att betala 200 spänn för att få lite skit funktioner? Tycker att alla skulle ha nobbat " Gold " från början så hade dom nog slutat med det illa kvickt.[/QUOTE]

Nu har ju jag inte varit på Lunarstorm så jag vet inte hur det är där, men... Vem tycker DU skall betala för driften av de "gratisfunktioner" som du och alla andra här använder? Zoopet lär knappast få stadsbidrag så NÅGON måste ju betala... nå?[/QUOTE]

Kan inte annat än instämma i ditt sista uttalande Pentym
Mv.Solen
#73 - 12 april 2005 16:24
Mycket folk som instämmer.... Ingen som håller med mig? Jaja. VEM betalade driften när det inte var SÅ HÄR utbrett med Gold? Kungen?!. Vet inte hur många servrar zoopet har men det lär ju knappast bli någon förmögenhet i driftkostnad? Tycker mig ha hört att Kjell ******* har kontor och grejjer. Jag tycker att ni ska ta en titt på www.dykarna.nu, nästan 11 000 medlemar och inget alls som kostar?! Hur kan en 26 åring driva en sådan sida?! Bara undrar...........
#74 - 12 april 2005 16:31
Dom kanske har mer reklam för företag på sin sida, sånt ger en del pengar.
Dom betalade väll allt själva förut kanske, men nån gång tröttnar man på
att bara ge ge ge men inget få....
#75 - 12 april 2005 16:45
Vi gör alla våra olika val här i livet: Man köper en bil eller så cyklar man, man köper Aftonbladet på macken eller läser Aftonbladet på nätet!(som går att göra GRATIS).....SÅVIDA man inte vill kunna läsa Aftonblade Plus (som är motsvarande pappersbilagor så vitt jag vet), för då kostar det pengar, jag är dock osäker på vilken avgift det handlar om!!
Vi är nu 300+ som helt sonika gjorde så att i stället för att bara läsa "vanliga" Zoopet, så betalade vi 225kr/år för Zoopet Gold för att kunna "läsa bilagorna" (Uppmärksamma liknelsen Aftonbladet/Zoopet!!)

Med vänliga hälsningar
Sockerconny!!
#76 - 12 april 2005 17:25
Tycker mig ha hört att Kjell ******* har kontor och grejjer.
Vad har Kjells kontor med Zoopet att göra ? Han har ett kontor eftersom han har en registrerad firma helt fristående från Zoopet. Konstigare än så är det inte.
#77 - 12 april 2005 19:33
[QUOTE=jonisg]Mycket folk som instämmer.... Ingen som håller med mig? Jaja. VEM betalade driften när det inte var SÅ HÄR utbrett med Gold? Kungen?!. Vet inte hur många servrar zoopet har men det lär ju knappast bli någon förmögenhet i driftkostnad? Tycker mig ha hört att Kjell ******* har kontor och grejjer. Jag tycker att ni ska ta en titt på www.dykarna.nu, nästan 11 000 medlemar och inget alls som kostar?! Hur kan en 26 åring driva en sådan sida?! Bara undrar...........[/QUOTE]

om du kollar så har dom en avdelning kallad "annonsörer"
den enda reklam zoopet har är det lilla som är i högra övre hörnet.

sen vet jag inte hur du resonerar men enda anledningen jag kan se till varför just jag ska gå från vanlig medlem till gold är att visa uppskattning för det enorma jobb som faktiskt ligger bakom hela stället.

och om jag fattat det hela rätt så ligger Kjell och betalar en massa pengar för att zoopet ska finnas kvar trots dom som blir gold medlemmar.
#78 - 12 april 2005 21:23
[QUOTE=jonisg]Mycket folk som instämmer.... Ingen som håller med mig? Jaja. VEM betalade driften när det inte var SÅ HÄR utbrett med Gold? Kungen?!. Vet inte hur många servrar zoopet har men det lär ju knappast bli någon förmögenhet i driftkostnad? Tycker mig ha hört att Kjell ******* har kontor och grejjer. Jag tycker att ni ska ta en titt på www.dykarna.nu, nästan 11 000 medlemar och inget alls som kostar?! Hur kan en 26 åring driva en sådan sida?! Bara undrar...........[/QUOTE]
Hmmm? Vad ska man säga, det ligger något i det du säger iaf...
/Lasse
#79 - 12 april 2005 21:53
vi har föreningsfrihet i Sverige, det är ingen som tvingar dig att registrera dig. Dykarna.nu är säkert öppna för er som inte har råd att lägga ut pengarna på eran hobby.
#80 - 12 april 2005 22:55
[QUOTE=Schull][QUOTE=jonisg]Mycket folk som instämmer.... Ingen som håller med mig? Jaja. VEM betalade driften när det inte var SÅ HÄR utbrett med Gold? Kungen?!. Vet inte hur många servrar zoopet har men det lär ju knappast bli någon förmögenhet i driftkostnad? Tycker mig ha hört att Kjell ******* har kontor och grejjer. Jag tycker att ni ska ta en titt på www.dykarna.nu, nästan 11 000 medlemar och inget alls som kostar?! Hur kan en 26 åring driva en sådan sida?! Bara undrar...........[/QUOTE]
Hmmm? Vad ska man säga, det ligger något i det du säger iaf...
/Lasse[/QUOTE]

Det är väl inget som hindrar er schull o jonisg att starta upp ett eget alternativ.
Så kör ni på så får vi se vad det hamnar. Ni verkar ju veta hur man gör det gratis.
Fixar ni en motsvarighet för mindre än 225 kr så är ni värda att gratuleras.
Det är lätt att var kritisk så länge man själv inte behöver vara engagerad.
#81 - 13 april 2005 05:26
[QUOTE=kaj.p]
Fixar ni en motsvarighet för mindre än 225 kr så är ni värda att gratuleras.
Det är lätt att var kritisk så länge man själv inte behöver vara engagerad.[/QUOTE]
Mycket bra sammanfattat!
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 13 april 2005 07:04
VEM betalade driften när det inte var SÅ HÄR utbrett med Gold? Kungen?!. Vet inte hur många servrar zoopet har men det lär ju knappast bli någon förmögenhet i driftkostnad? Tycker mig ha hört att Kjell ******* har kontor och grejjer.

Betalade driften gjorde Fohrman Aquaristik AB dvs det företag jag har för att t.ex. ge ut böcker.

Jag tycker att ni ska ta en titt på www.dykarna.nu, nästan 11 000 medlemar och inget alls som kostar?! Hur kan en 26 åring driva en sådan sida?!

Jag har självklart inte en aning hur han kan driva sin sida -
kanske kan det bero på att den inte innehåller så mycket så att den är billigare (forumet är t.ex. betydligt enklare).
kanske kan det bero på att det är betydligt mer pengar i dykhobbyn än i akvariehobbyn (det ges ju t.ex. ut flera dyktidningar i Sverige; Norge och Danmark men inte en enda akvarietidning).
kanske står det en finansiär bakom
kanske är denne 26-åring en betydligt bättre affärsman än vad vi är och är bättre på att locka till sig bannersköpare
Ja som sagt - jag kan inte svara på din fråga utan den bör du vill istället ställa på sidan ifråga
#83 - 13 april 2005 07:22
[QUOTE=Raven][QUOTE=jonisg]Mycket folk som instämmer.... Ingen som håller med mig? Jaja. VEM betalade driften när det inte var SÅ HÄR utbrett med Gold? Kungen?!. Vet inte hur många servrar zoopet har men det lär ju knappast bli någon förmögenhet i driftkostnad? Tycker mig ha hört att Kjell ******* har kontor och grejjer. Jag tycker att ni ska ta en titt på www.dykarna.nu, nästan 11 000 medlemar och inget alls som kostar?! Hur kan en 26 åring driva en sådan sida?! Bara undrar...........[/QUOTE]

om du kollar så har dom en avdelning kallad "annonsörer"
den enda reklam zoopet har är det lilla som är i högra övre hörnet.

sen vet jag inte hur du resonerar men enda anledningen jag kan se till varför just jag ska gå från vanlig medlem till gold är att visa uppskattning för det enorma jobb som faktiskt ligger bakom hela stället.

och om jag fattat det hela rätt så ligger Kjell och betalar en massa pengar för att zoopet ska finnas kvar trots dom som blir gold medlemmar.[/QUOTE]

Nog är det så att Kjell/Fohrman Aquaristik pumpar in pengar i Zoopet. Det är nog mer så att Zoopet finns tack vare Kjell/än tvärt om. Och vad det gäller kontoret så är det som Guy skrev att kontoret tillhör Fohrman Aquaristik och att Zoopet "lånar" plats där. Jag har för mig att jag läst att Kjell har sagt upp kontoret. För det andra så har vi inte med att göra vad Kjell gör "privat". Blanda inte ihop Kjell och Zoopet. Allt Kjell gör har inte med Zoopet att göra. Om man nu inte vill vara "Guldis" så är det inget fel med det. Det jag inte fattar är varför måste man klaga på Zoopet för det. Om jag vill vara "Guldis" eller ej kan ju inte intressera andra. Vad jag vet så går väl ingen "Guldis" och skryter om att man är "Guldis". Som det är för mig så är jag stolt över att vara "Guldis" men inte ser jag ner på dom som inte är "Guldisar". Jag blev inte en annan person för att jag blev "Guldis". Ska vi inte ta och lämna "pajkastandet" till politikerna och ägna oss åt vårat intresse istället.
#84 - 13 april 2005 07:43
Har inte läst igenom hela tråden, men i alla fall den 4 första sidorna.
Jag blev goldmedlem förra veckan, har kanske inte använt någon speciell befogenhet ännu, vet inte heller om jag kommer göra det. Att kunna se alla artbeskrivningar när jag vill betalar jag mer än gärna 225:-/år för.
Min tankegång som gick när jag funderade på om jag skulle bli Goldmedlem var just den som många skriver; att stödja en så här bra sida.

För övrigt; All hjälp jag fått inne på forumet genom att läsa eller fråga själv är ovärderlig. Tänk vilket mycket bättre liv mina fiskar har fått tack vare alla utbildade och erfarna människor här inne!

Zoopet, ett år i taget, hade jag kunnat så hade jag bundit mig på 10 års Gold. ;)
(Ska ju ändå skaffa hund om några år, då kan man få hjälp här med har jag sett.. )

Tack.
#85 - 13 april 2005 08:25
[QUOTE=RÖDLÖGA]Det är nog mer så att Zoopet finns tack vare Kjell/än tvärt om. [/quote]
Att Zoopet finns tack vare Kjell, snarare än att Kjell finns tack vare Zoopet? Haha, ja det får vi verkligen hoppas! Känns lite Matrix annars. :D
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 13 april 2005 09:56
Eftersom diskussioner som denna då och då dyker upp på Zoopet så har jag satt mig ner och skriver en rejäl sammanfattning av historien bakom Zoopet och lite om hur vi (jag och Christian) har resonerat - den som känner för det kan ju ögna igenom det.

I fortsättningen om diskussioner som denna dyker upp i forumet så kommer jag att kopiera nedanstående text så att alla (oavsett åsikt) i all fall har lite bakgrundsfakta till diskussionen

[font=Arial]Historien bakom Zoopet[/font]
[font=Arial]Zoopet startade den 1/1 2002 men hade dessförinnan föregåtts av mer än ett års halvtidsarbete enbart från min sida (sedan tillkommer Christians arbete) för att skapa innehållet (flera tusen sidor med text och tusentals med foton) och även bygga upp mallar etc (Christians jobb) för att sidan skulle fungera.[/font]

[font=Arial]Undertecknad och Christian Alfredsson är bägge ”delägare” i Zoopet och ansvarar för olika delar – Christian för tekniken och jag för innehållet, sedan har det också varit jag som skjutit till pengarna som behövdes för att komma igång och sedan även för att säkra den fortsatta driften.[/font]
[font=Arial]Ambitionen från början var att det skulle bli en allmän hemdjurssida som förutom fisk även skulle innehålla fåglar, smådjur, reptiler, hundar och katter. Sidan skulle huvudsakligen finansieras genom bannersförsäljning och genom att zooaffärer köpte rättigheten att exponera och dela ut Zoopet artbeskrivningar i sina affärer. Vi sticker inte heller på något sätt under stol med att Zoopet från starten var ett kommersiellt projekt som förhoppningsvis någon gång i framtiden skulle dra in rejält med pengar.[/font]
[font=Arial]Det kostade också en hel del förutom vårt gratisarbete att dra igång sidan – t.ex. genom att köpa in en del artiklar och foton, köpa in program och licenser datautrustning, resor (ett par gånger i veckan träffades t.ex. jag och Christian och vi bor 4 mil från varandra), marknadsföring gentemot affärerna och potentiella bannersannonsörer (bara marknadsföringen kostade mer än 100.000 kronor) och så vidare. Totalt spenderades några hundra tusen för att få igång Zoopet.[/font]

[font=Arial]Ganska snart visade det sig dock att Zoopet visserligen besöksmässigt blev en jättesuccé men ekonomiskt blev det ett fiasko genom att intresset för banners och artbeskrivningarna var minimalt. Vi bestämde oss då för att lägga de övriga delarna om smådjur, fågel etc. i malpåse för att eventuellt någon gång i framtiden plocka fram det igen om behovet skulle uppstå. Som exempel kan nämnas att jag när vi då fattade detta beslut redan hade påbörjat arbetet med de andra delarna t.ex. så fanns det flera hundra sidor med text om smådjur (en del av detta hade köpts in, annat har jag skrivit själv) samt flera hundra foton som jag åkt runt och tagit på olika mässor, hos odlare etc.[/font]

[font=Arial]Nu kanske någon tycker att det är synd om oss för att vi hade lagt ner några tusen arbetstimmar utan lön på Zoopet och att jag (dvs mitt företag) förlorade några hundratusen – detta finns det dock inte någon som helst anledning till. Som jag skrev ovan så var ju Zoopet från starten ett kommersiellt projekt och ibland lyckas man med sådana, ibland inte – det är faktiskt sådana risker man får ta. Jag har genom årens lopp dragit igång projekt som orsakat betydligt större (miljonbelopp) förluster än vad Zoopet har kostat. Som tur är har jag dock genom åren dragit igång fler lyckade än misslyckade projekt så därför står jag fortfarande på plus.[/font]

[font=Arial]Hade nu Zoopet varit ett normalt projekt så hade Zoopet helt enkelt lagts ner – det har jag gjort tidigare när jag sett att något jag dragit igång inte går ihop sig. En nedläggning oavsett vad det gäller innebär ju visserligen att man aldrig kommer att få utdelning för de pengar man investerat och den arbetsinsats man lagt ner, men å andra sidan så riskerar man inte ytterligare framtida förluster och man kan dessutom lägga sina krafter på ett annat mer lönsamt projekt. Det onormala denna gång var dock tre saker[/font]
[font=Arial]1/ Denna gång var jag inte ensam om att besluta om nedläggning utan vi var två om det (Christian också)[/font]
[font=Arial]2/ Akvaristik är ju också min hobby därför fanns det också ett egenintresse[/font]
[font=Arial]3/ Man hade ”träffat” många trevliga personer på Zoopet och för många av dessa hade Zoopet blivit en viktig träffpunkt.[/font]

[font=Arial]Så även om Zoopet blivit ett ekonomiskt fiasko så tyckte vi dock att den kunde få vara kvar även om vi kraftigt drog ner på vår arbetsinsats och även på investeringar som utökat webbutrymme och service. Ett exempel på detta var att jag tidigare skrev en ny artbeskrivning nästintill varje dag – nu slutade jag nästan helt skriva nya artbeskrivningar.[/font]
[font=Arial]På detta sätt funkade det väl under drygt ett år, men trots att det inte hände så mycket på Zoopet eftersom jag inte längre skrev nya artbeskrivningar eller artiklar eller ens uppdaterade de gamla artbeskrivningarna när fiskarna fick nya namn ökade hela tiden antalet besökare och fler och fler inlägg skrevs i forumet. Detta ledde dock till stora problem genom att serverkapaciteten inte räckte till så sidan blev trögnavigerad och låg ofta helt nere (i stort sett varenda storhelg var det problem). Det började bli en himla massa gnäll och klagomål på detta och det var inte längre speciellt roligt för oss som jobbade med Zoopet.[/font]

[font=Arial]Vi kom då till en skiljelinje där något måste göras och vi hade väl i stort sett tre alternativ att välja på[/font]
[font=Arial]1/ helt lägga ner Zoopet[/font]
[font=Arial]2/ plocka bort vissa saker som annonser, en massa foton och en del textsidor, helt skippa alla tävlingar (vi hade redan tidigare minskat en del på dessa) etc. [/font]
[font=Arial]Sedan hade vi helt enkelt fått acceptera att sidan (speciellt under långhelger) inte hade funkat.[/font]
[font=Arial]3/ Satsa på nya funktioner, på en egen server med kraftigt utökad kapacitet etc. etc. Detta skulle dock kosta och eftersom företagen inte var intresserade så var Zoopetarna den enda möjligheten.[/font]

[font=Arial]Själv föredrog jag alternativ 2, men Christian pläderade för alternativ 3. Kompromissen var att vi skulle utröna hur stort intresset var för att göra om Zoopet till en betalsida. Vi frågade då här i forumet vilka nya funktioner som skulle vara intressanta och utifrån detta startade vi sedan en undersökning för att ta reda på om intresset var tillräckligt stort för ett utökat Zoopet som då skulle kosta pengar. Svaret blev att tillräckligt många var intresserade av detta. Om så inte hade varit fallet så hade det blivit alternativ 2 och om gnällandet pga av långsam sida etc. hade tilltagit så hade vi med all säkerhet helt tappat intresset och då hade det fått bli alternativ 1.[/font]

[font=Arial]Nåväl nu blev det alternativ 3 och vi har fått tillräckligt med medlemmar så vi kör på. Dock visade det sig att Christian kraftigt hade missbedömt hur mycket arbete som krävdes för att bygga om sidan och även vad det skulle kosta ekonomiskt. Detta är dock inte ert bekymmer utan vårt och kommer att hålla vad vi lovat även om vi självklart hoppas att betydligt fler kommer att ansluta sig så att vi åtminstone kan nå nollpunkten och kanske t.o.m. någon gång i framtiden få lite ekonomisk ersättning för de tusentals arbetstimmar vi lagt ner på Zoopet. Den enda ”ersättningen” vi får idag är den uppskattning vi får muntligt både i forumet och på andra sätt. Jag vill också slå fast att utan detta stöd från såväl GOLD-medlemmar som icke GOLD-medlemmar så hade Zoopet definitivt inte existerat idag.[/font]

[font=Arial]Så avslutningsvis lite om hur vi ser på Gold resp. icke Goldmedlemmar.[/font]
[font=Arial]Som jag skrivit ovan så är betalande medlemmar en förutsättning för att vi överhuvudtaget skall kunna utveckla Zoopet. Denna utveckling kommer ju även de icke betalande till godo på flera sätt – t.ex. genom att tillgängligheten blivit större – ja kanske t.o.m. är så att utan dessa betalande medlemmar så hade vi tvingats lägga ner Zoopet. Därför är vi [/font][font=Arial]tacksamma för [/font][font=Arial]att så många är Gold-medlemmar och faktum är att även de icke-betalande nog borde vara tacksamma för detta.[/font]
[font=Arial]Det innebär inte att vi ser ner på dem som av olika skäl (har inte råd, har inte tillräckligt med nytta av Gold-funktionerna, har bara ett sporadiskt akvaristiskt intresse etc. etc) – oavsett vilket, väljer att inte bli Gold-medlemmar. Ni är precis lika välkomna på Zoopet som alla andra.[/font]
[font=Arial]Däremot kan jag väl säga att jag personligen har lite svårt för dem som inte är Gold-medlemmar och som sedan gnäller över att allt inte är gratis på Zoopet – dessa anser uppenbarligen att vi både skall arbeta gratis för dom och dessutom skjuta till pengar för nöjet att göra detta. En minst sagt lite märklig inställning.[/font]
[font=Arial]Arg är jag dock enbart på dem som anmäler sig som Gold-medlemmar, men sedan helt struntar i att betala sin avgift (ca. 15% av de som anmäler sig) – detta innebär en massa extraarbete för mig + en del bokföringskostnader. De som gör på detta sätt gör det antingen bara för att jävlas eller så är de så korkade att de utan att blinka fyller i anmälningar på nätet utan att ens läsa vad de skriver på.[/font]
#87 - 13 april 2005 10:52
[QUOTE=Kjell Fohrman]Eftersom diskussioner som denna då och då dyker upp på Zoopet så har jag satt mig ner och skriver en rejäl sammanfattning av historien bakom Zoopet och lite om hur vi (jag och Christian) har resonerat - den som känner för det kan ju ögna igenom det.[/quote]
Mycket bra, Kjell! Den här texten borde ligga som en länk från förstasidan, eller finnas att tillgå från artikel-sidan allra minst (om den inte redan gör det).

/Daniel
#88 - 13 april 2005 10:53
Vad bra skrivet!

Nog att jag redan visste allt detta men jag tyckte det var bra på plats att detta inlägg blev skrivet, en gång för alla!

Jag hoppas att intresset ökar för goldmedlemskap så vi kan få ännu mer utbud.

Tack Kjell och Christian för att ni kämpat så tappert trots alla motgångar.

Pisk till er som amnäler er och sen ej betalar.

Kram till alla zoopetare, både betalande och icke betalande, som är här och gör zoopet ännu mer levande!
#89 - 13 april 2005 11:02
Ja, det borde väl klargöra historiken och Zoopets varande idag.

Det är ju som det sagts ideligen helt valfritt att betala och man behandlas lika oavsett vilket. Har aldrig sett något annat. Jag är glad att jag har möjlighet att stödja Zoopet och bidra till dess fortsatta existens.
#90 - 13 april 2005 11:26
[QUOTE=Marie J]Vad bra skrivet!

Nog att jag redan visste allt detta men jag tyckte det var bra på plats att detta inlägg blev skrivet, en gång för alla!

Jag hoppas att intresset ökar för goldmedlemskap så vi kan få ännu mer utbud.

Tack Kjell och Christian för att ni kämpat så tappert trots alla motgångar.

Pisk till er som amnäler er och sen ej betalar.

Kram till alla zoopetare, både betalande och icke betalande, som är här och gör zoopet ännu mer levande![/QUOTE]
Skriver gärna under Marie J:s kommentar.
#91 - 13 april 2005 15:03
Det gör sanneligen jag också,skitbra Marie.
#92 - 8 maj 2005 18:40
Det gör jag med.

Otroligt bra jobbat Kjell och Christian. Jag kan bara säga TACK så mycket!!!

Utan zoopet skulle jag aldrig haft ett 375 liters malawikar stående två meter från mig nu, med glada fiskar, yngel och filterbakterier :D
admin
Christian Alfredsson
#93 - 8 maj 2005 18:58
Det är riktigt roligt att få uppmuntran som ovanstående. Det gör att man orkar lyfta sig i håret en stund till.
#94 - 8 maj 2005 19:48
Håller helt och hållet med Marie J
#95 - 9 maj 2005 16:08
Utan denna sida hade jag slutat med min hobby för länge sedan
istället gick det från 100 till 200literskar och sedan inhandlade jag ett 450liters med co2. Jag betalar gärna denna avgift och kommer göra så tills jag slutar med
akvariehobbyn. [size=3]Tack för en underbar sida[/size]:D

MVH
Mange

Annons