Skära ned Akvarium?

#1 - 23 juli 2003 17:34
Hej!

Började skära ned mitt 400ls Akvarium idag. Det var ca: 12 år sedan jag byggde det och tyckte det kändes säkrast att limma om det.
Nu i efterhand kanske det borde har räckt med att ta bort bergväggen och limma om insidan. Men nu är det för sent.
Jag har lyckats få bort framsidan men nu är det stopp.
Det finns inget utrymme att få in rakbladen på.
Antar att det är dåligt limmat efter som det knappt värkar finnas silikon mellan glassen.

Min fråga är:

Har någon några bra tips hur man skall bete sig för att komma in med rakbladen. Eller finns det något sätt att lösa upp silikonet?

Har funderat på att låna en värmepistol, men jag har ingen aning hur det funkar.

Tacksam för synpunkter.

/Mvh
#2 - 23 juli 2003 18:35
Betvivlar värmepistol löser ditt poblem, möjligen genom att glaset kommer att spricka och att därigenom får köpa en ny ruta ;)
Tyvärr vet jag lika lite som du HUR man får isär en fog som är tjock som ett bibelblad, så jag följer frågan med spänning :)
#3 - 23 juli 2003 18:39
kan man inte leka lite med aceton (typ badda siliconte med det o sen uppifrån skära rakt ner mot bottnen av akvariet med hjälp av ett rakblad och diverse andra tillbehör??

hoppas du lyckas
#4 - 23 juli 2003 18:46
Går det inte att få in någon form av tråd såg?
#5 - 23 juli 2003 18:53
Lekte lite med tanken att försöka få in en pianotråd modell jättetunn och dra fram och tillbaka.
#6 - 23 juli 2003 18:55
Det var ungefär det jag menade:)
#7 - 23 juli 2003 19:34
Ursprungligen skickat av n3cr0lu5t

Hej!

Började skära ned mitt 400ls Akvarium idag. Det var ca: 12 år sedan jag byggde det och tyckte det kändes säkrast att limma om det.

Nu i efterhand kanske det borde har räckt med att ta bort bergväggen och limma om insidan. Men nu är det för sent.

Jag har lyckats få bort framsidan men nu är det stopp.

Det finns inget utrymme att få in rakbladen på.

Antar att det är dåligt limmat efter som det knappt värkar finnas silikon mellan glassen.

Min fråga är:

Har någon några bra tips hur man skall bete sig för att komma in med rakbladen. Eller finns det något sätt att lösa upp silikonet?

Har funderat på att låna en värmepistol, men jag har ingen aning hur det funkar.

Tacksam för synpunkter.

/Mvh

Jag har haft samma problem fast med förstärkningarna(6mm) på mitt förra akvarie.
Jag lyckades få in ett rakblad, efter en brytkniv, sen en stor skruvmejsel.(sitter i samtidigt alltså "på rad")
Sen bände jag SAKTA och FÖRSIKTIGT tills det till slut släppte[:-34]
Det borde gå om du får in rakbladet i början.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 juli 2003 20:31
Eller finns det något sätt att lösa upp silikonet?

Jag har i alla fall inte hört talas om något sådant.

Glöm det - glaset går åt skogen före silikonet.

Det som brukar funka bäst (läs minst dåligt) är en vass kniv med långt platt skaft. Använd inga dyra knivar, jag vet av bitter[:(] erfarenhet att kniven brukar se ut som en korksksruv efteråt. Det funkar men tar en massa tid och ett antal svordomar[:-5].
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#9 - 23 juli 2003 21:01
Tack för alla svar!

Pianotråd kanske skulle kunna funka om jag får tag i en
som är tillräckligt tunn.
Skall prova igen imorgon.

en fog som är tjock som ett bibelblad

Mycket bra beskrivning!

Kommer att berätta om hur det går =)

/mvh
#10 - 23 juli 2003 21:47
Det finns ett medel på Clasohlson.se som heter Casco silstrip (silikonborttagare) artnr: 34-4870 95:-/150ml, testa och se om det funkar, berätta hur det går sen :)
#11 - 23 juli 2003 22:21
Hej,
Har oxå "skurit" isär ett taskigt ihoplimmat akvarium. Även där var det stört omöjligt att få rakbladen mellan glasskivorna pga för tunn limfog.

Köpte silikonborttagningsmedel på biltema. Samma grej som Casco´s silstrip. Fungerar jättebra!

Använd aldrig skruvmejslar eller andra metallföremål för att bända isär glasskivor. DET går sönder!! Glaset alltså.
#12 - 24 juli 2003 18:16
Var inne på Biltema idag och köpte silikonlösningsmedel.
Efter två påstrykningar började glaset släppa,
sedan var det bara att bryta lite lätt så lossnade det.

Nu är det bara att limma ihop igen, och hoppas det håller 10 år till. =)

Tack igen för alla tips!
/mvh

Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 24 juli 2003 18:19

Man lär sig något nytt varje dag - tack för tipset.
Akvaristiska hälsningar
kjell
#14 - 24 juli 2003 18:41
Undrens tid är inte förbi :D
#15 - 24 juli 2003 23:15
Ursprungligen skickat av n3cr0lu5t

Var inne på Biltema idag och köpte silikonlösningsmedel.

sedan var det bara att bryta lite lätt så lossnade det.

Nu är det bara att limma ihop igen, och hoppas det håller 10 år till. =)

Tack igen för alla tips!

/mvh

Se bara till att glaset blir absolut rent och fritt från eventuellt fett och silstrip så håller det minst 20 år till.

Annons