Religion handlar enligt mitt sätt att se det på om makt. I stort sett all religionsutövning går ut på att få kontroll över människors tänkande.
Ja, gör som vi (gud) säger, annars kommer Belsebub och tar dig :p Det handlar om makt. Var på dop där en kompis son skulle döpas, och prästen hade verkligen fastnat i medeltiden. Se´n har vi ju alla "goda" gärningar som begåtts i religionens namn, som brännandet av "häxor" och katter t.ex. Katter är ju djävulens djur... För att inte tala om ormar. Och homosexuella... Religionsfrihet är ett lite mysko ord, som borde betyda att man är fri från religion, men det gör det ju inte. Som roosterboy skriver, extremistiska vetenskapsmän som spränger sig själva, och oliktänkande i luften är nog ganska sällsynta.
Se´n har vi ju ordet gudfruktighet... Låter väl trevligt? Nja, det är en något fri översättning av engelskans godfearing, det vill säga gudsfruktan. Och "put the fear of god in someone" är ett annat engelskt uttryck. Varför ska man frukta nå´n som är så god? Och alla dessa idrottsmän/kvinnor som gör korstecknet innan de kan springa, hoppa, eller vad de nu ska göra. Har de så dålig självkänsla att de inte tror de kan klara sig utan att åberopa högre makter? Och varför ska gud lyssna just på dem, och inte motståndarna, som också gjorde korstecken? Psykologin har ett uttryck för det, nämligen tvångshandlingar, "jag måste göra si och så, annars går det åt h-e"...
Att det kan finnas en andevärld, eller liknande, en nivå som vi levande har mycket liten aning om, ser jag inte alls för omöjligt, och tanken på att ljuset bara släcks, och att man helt enkelt slutar att finnas när man dör, är en otäck tanke. Jag tror faktiskt att många som säger sig ha sett spöken, faktiskt kan ha gjort det. Men från det till religion är ju steget långt.
Och eriahl, angående din och frugans oenighet, just därför skulle jag nog inte klara att vara ihop med en tjej som är troende, min hjärna skulle bli sönderkokt :p Smaka förresten på orden "tro" och "vetenskap", låter de inte lite som varandras motsatser?