Skapa nystan av små rötter som vid en bäckkant

#1 - 29 juli 2009 15:25
Har börjat fundera på hur man skulle kunna få till fina rotnystan.
Sånna som blir i strandkanten där tillexempel al växer ner i vattnet.
Tänkte försöka få till det i mitt akvarium.

Iden för tillfället är att ta rostfriståltråd och lägga på silicon som har färgats in med pigment. När allt har torkat kan man sen böja och sno tråden hur man vill.

Jag inser dock att detta kommer att bli ett kladdigt och tidskrävande jobb.
Finns det några andra ideer på hur man skulle kunna göra?

/Viggen
#2 - 29 juli 2009 17:59
Jag plockar asksly med rötterna (växer som ogräs på tomten), skär av överdelen och slänger upp rötterna på bod-taket. Ett år senare hämtar jag det jag behöver.
#3 - 30 juli 2009 06:46
Jag plockar asksly med rötterna (växer som ogräs på tomten), skär av överdelen och slänger upp rötterna på bod-taket. Ett år senare hämtar jag det jag behöver.

Skulle det samma funka med al (växer so ogräs vid stugan)? Då man tar barken av alen får den ju en vacker rödbrun färg. Är det lika med rötterna? De har ju direkt ingen bark på sig.
#4 - 30 juli 2009 09:54
Jag hade ett dött ormhasselträd eller om det var trollhassel. I stort sett samma sak. Bröt i itu 10-15 cm kvistar och tryckte ner i sanden. Blev satans snyggt!!
Svårt att rengöra botten dock, påfågelciklider = mkt bajs.
#5 - 30 juli 2009 14:53
Har funderat på att använda grenar men hur länge håller det i akvariumet?
Tänkte mig en mer permanent lösning som inte ruttnar bort.

Är inte orm/troll hassel giftig? någon av dem är det har jag för mig.
#6 - 2 augusti 2009 00:41
Jag har haft ek och lönn kvistar i mitt kar i snart ett år nu, dom ser fortfarande bra ut.
#7 - 2 augusti 2009 16:28
viggen_l skrev:
Är inte orm/troll hassel giftig? någon av dem är det har jag för mig.

Mina var inte giftiga, hade i dem i dryt 4 månader. Märkte varken av nått vitt ludd eller att dem hade börjat brytas ner.
#8 - 5 augusti 2009 19:59
addo skrev:
Jag har haft ek och lönn kvistar i mitt kar i snart ett år nu, dom ser fortfarande bra ut.

Då får man ut och leta upp en bok skog och hamstra lite. Blir nog enklast
trodde inte små kvistar höll sig så länge i vattnet.
#9 - 24 augusti 2009 08:31
Hittade en fin gren för två månader sedan, som hade ramlat av en ek. Kapade av den till 150 cm, så den skulle passa i akvariet. Den var gammal (gråbrun) och torr, så det var lätt att pilla bort barken. Skrubbade sedan av den med en Scotch-Brite och lade i den. Kanondekorativt när den låg i ytan och hornsärven fastnade i den (har bra skjuts i akvariet av pumpen, så flytväxterna hade bara åkt i cirklar annars.). Grenen sjönk förra veckan, vilket var väntat, men lite synd, eftersom det var riktigt kul att Ancistrusmalarna befann sig i "ytnivå". Annars har jag alltid plockat grenar i sjöar/bäckar, men tar aldrig trä som känns mjukt och poröst. Är alltid noga med att skrubba träbitarna, eftersom det är trist om man får oväntat besök av parasiterande vatteninsekter.
#10 - 27 augusti 2009 10:17
Var nog med att INTE ta grenar från barrträd. Avsöndrar terpentin som är väldigt giftigt för fiskarna..

Annons