skapa handelsnamn?debatt önskas!

#1 - 11 oktober 2002 14:24
Många fiskar har "bara" latinska namn,ok kan va knepigt att både uttala o läsa,men fördelen är att man ofta vet vad man får.En sida som denna med en massa besökare har en hel del makt att "ställa" till det när man tex kommer in i affären o beställer två "dammsugarciklider" eller vad som nu hittas på,och handlarn står som ett frågetecken,om nu "bara" det latinska namnet stod på artbeskrivningarna,så skulle (nog) många bli "tvingade" att skriva upp det,o ta med till handlarn,men få rätt fisk.Jag tycker det är helt fel att zoopet skapar ännu mer oreda i namndjungeln överhuvudtaget.Att skapa handelsnamn för fisk tycker jag snarare ska tas som en uppgift för handlare o akvarieföreningar att komma överens om,om det nu är nödvändigt.(tack för ordet!)

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 oktober 2002 16:30
Hej,
Förstår inte riktigt vad du menar.
Du skriver - "Att skapa handelsnamn för fisk tycker jag ska tas som en uppgift för handlare o akvarieföreningar att komma överens om"
Visst det är väl så det alltid har fungerat därav röran - en malawiciklid kan ha 5-6 olika handelsnamn beroende på varifrån den kommer.
Att tro att 400 handlare, 15 grossister och 50 akvarieföreningar skulle kunna ena sig om ett handelsnamn lär vara fullkomligt omöjligt.
Nej för en säker identifiering så bör man nog hålla sig till det vetenskapliga namnet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 11 oktober 2002 16:39
Tycker också man ska hålla sig till det vetenskapliga namnet.
Annars är risken mycket stor att man inte ens får rätt fisk med sig hem.
Ta tex siamesisk algätare som är ett handelsnamn.
Här kan du få följande sorter med dej hem:
1. Crossocheilus siamensis = äkta siamesisk algätare.
2. Epalzeorhynchus sp. or Garra taeniata = falsk siamesisk algätare.
3. Epalzeorhynchus kalopterus = Flying Fox.
Micke J

#4 - 11 oktober 2002 19:42
Vad jag menar är att zoopet "ställer" till det ytterligare i namndjungeln på marknaden,Varför hitta på nya namn till tex fisk från malawi sjön? Förstår att zoopet vill förenkla för oinsatta men frågan är om det inte krånglat till det mer? Etablererade namn som rödciklid,blåciklid,palettciklid.är en sak men snälla sluta upp med att hitta på nya namn som massan aldrig har hört,eller har zoopet som uppgift att döpa fisk som ej har svenskt handelsnamn?Vem har isåfall accepterat det?Tyckér att zoopet ska tänka på vilken makt detta har.

#5 - 12 oktober 2002 06:31
Hej
Jag tycker att villo har rätt, och jag förstår vad han menar. När du lägger in nya fiskar här på Zoopet översätter du det engelska handelsnamnet till svenska, om det inte redan finns ett . Om man tittar i BTN - Malawi så står oftast inga svenska handelsnamn. Det behövs inte. Eftersom de kunder som köper dessa fiskar oftast är lite mer kunniga akvarister, då duger de latinska namnen bra. Det skall vara möjligt för kunden att kuna skicka bud med någon annan, som skall till en annan stad, för att köpa en speciell fisk. Om man då använder bara det latinska namnet så vet man i regel vad man får. Det kan man inte veta om man använder ett påhittat svenskt handelsnamn eftersom det kan variera från plats till plats. Sedan kan en fisk, se ovanstående exempel, ha samma handelsnamn men ändå vara flera olika arter. Fler exempel finns på detta. Till exempel så finns det flera olika vinkeltetror, använder man då inte det latinska namnet vet man inte vad man får hem för fisk.

/Guy

#6 - 12 oktober 2002 11:21
De Svenska handelsnamnen varierar ju också en del över vårt avlånga land. Det är ju bra med så många (handels)namn som möjligt här på zoopet så man lätt kan kolla upp i databasen om en fisk man såg i sin lokala zoohandel. Handelsnamnen får man ju hitta på hur som helst men skall man vara säker så måste man ju ta till det vetenskapliga namnet.
Det ställer ju till problem då man blandar in ej ännu beskrivna arter t.ex. de många loricariiderana. Där finns det ju en förhållandevis standard med L-Numren. Det börjar dock dyka upp för mycket nya fiskar som liknar varandra så man kan aldrig vara säker på vilken fisk man egentligen har.

Man bör aldrig lita på ett namn som inte är det vetenskapligt korrekta tycker jag är en bra utgångspunkt.

Förslag: Kan någon lägga upp en liten kort artikel om Fiskarnas Taxilogi här?

Annons