Skapa en "stenhög"

#1 - 15 maj 2007 21:00
Nu har jag tänkt mig att jag vill ha en hög med massa kolsten i ena hörnet på akvariet. Har sett bilder på andra kar som har så å det är riktigt snyggt!

Några frågor är dock, är det bara att vräcka ner eller ska man bygga upp "högen"? Borde man lägga nåt mot glaset så det inte skadas? Är det farligt för fiskarna/glaset (har malawi) eftersom dom gräver rätt så flitigt, med tanke på utifall det skulle rasa?

Mestadels för att framtida yngel ska få chansen att kunna gömma sig undan lite, och att det ser grymt snyggt ut :)
#2 - 15 maj 2007 21:15
om du bygger det stabilt borde du inte behöva frigolit på rutan, men det kan vara bra om du har frigolit på botten i akvariet.

Jag tycker du ska satsa på någon annan typ av sten, natursten gör sig bättre i akvarium tycker jag iaf:)
#3 - 15 maj 2007 21:56
Skulle lägga nåt skydd mot glasbotten och kanske limma stenarna. Risk att högen rasar när du provstaplar!
#4 - 16 maj 2007 08:06
Nu har jag tänkt mig att jag vill ha en hög med massa kolsten i ena hörnet på akvariet. Har sett bilder på andra kar som har så å det är riktigt snyggt!

Några frågor är dock, är det bara att vräcka ner eller ska man bygga upp "högen"? Borde man lägga nåt mot glaset så det inte skadas? Är det farligt för fiskarna/glaset (har malawi) eftersom dom gräver rätt så flitigt, med tanke på utifall det skulle rasa?

Mestadels för att framtida yngel ska få chansen att kunna gömma sig undan lite, och att det ser grymt snyggt ut :)
Röset behöver nog inte heller bli så högt för att ynglen skall klara sig, de går väl mest längs botten när de är små...?

Har du stora kolstenar i botten och staplar direkt på glaset så borde det räcka, du behöver nog inte limma ihop alltihopa heller om du använder kolsten. Ett alternativ kan ju vara att använda lavasten, de är lite "taggiga/grova" på ytan och glider inte ner så lätt när man väl har staplat dem... Lycka till.:D Röset behöver nog inte heller bli så högt för att ynglen skall kunna gömma sig, de går väl mest vid botten när de är små...?;)
#5 - 16 maj 2007 08:49
En grej som jag har gjort när jag byggt "stenrösen" är att utgå från botten och stapla stenen bra och snyggt utan sand i karet. Då ligger röset stabilt där det ligger. När bygget är klart adderas sanden som slinker in i alla tomrum från botten och uppåt. När fiskarna gräver kan de således inte rubba stenarna, bara avlägsna sanden. Om man inte vill ha frigolitmattor mot bottenglaset (vilket i och för sig är jättebra) kan man t.ex. använda "locken" på CD-fodral, alltså de där genomskinliga, med den "platta/flata" sidan nedåt mot glaset. Man kan ju köpa ett gäng tomma CD-fodral, montera av de genomskinliga locken och använda dessa som grundfundament att lägga de större bottenstenarna i, mot bottenglaset. De varken syns eller märks och fungerar fint som bottenglasskydd!
Lycka till med stenrösebyggandet!:)
#6 - 16 maj 2007 10:14
Ok, det var många bra tips :) Versionen att ta bort sanden å sedan lägga stenarna och tillföra sanden runt om verkar bra. Med tanke på att min kingsize gräver en krater på bara ett par timmar är det nog ganska stor ras risk för den lille rackarn ^_^ Får bli att testa sig fram lite, lägga stora i botten som sagt och sedan bygga på med mindre. Tack för alla svar :D
#7 - 16 maj 2007 10:21
Tricket är att ta bort (om man nu har sand i karet innan man bygger röset) sanden absolut helt och hållet. Det är just när det hamnar något eller flera sandkorn under en tung sten som glaset kan skadas. Ofta är det helt ok att lägga en sten försiktigt direkt på glaset, men det kan ju bli en punktbelastning som inte är så lyckad. Jag föreslår att du tar ut all sand innan du bygger röset - då hamnar inga sandkorn direkt under där stenen ligger mot galset (eller underlägget, vilket man nu väljer) och röset ligger stabilt still hur mycket fiskarna än gräver!
#8 - 17 maj 2007 08:14
hmm ok, innebär det att jag borde/måste ta ut firrarna eller styra med nåt annat. Eller kan ja bara gräva upp sanden utan att tömma karet?
#9 - 17 maj 2007 08:19
hmm ok, innebär det att jag borde/måste ta ut firrarna eller styra med nåt annat. Eller kan ja bara gräva upp sanden utan att tömma karet?

Du kan nog göra det med fisken kvar.....:)
#10 - 17 maj 2007 15:20
Oki, någon som har nåt tips på verkyg/redskap som man kan använda för att ta bort sanden i akvariet? :) Alltså flytta bort sand från hörnet till mitten av akvariet så att det blir fritt från sand på ytan där stenarna planeras att ligga.

Är det akvarium silikon det enda som man ska använda för att limma saker som ska ligga i akvariet?

Annons