Skall köpa pelletsbrännare-några tips?

#1 - 3 oktober 2007 17:22
Med alla husägare här inne måste det väl finnas en del med erfarenheter av pelletsbrännare?

Skall göra en insats för plånboken, och miljön, och göra oss av med oljan. Ut med bef. brännare och tank men vill behålla pannan. En Nibe City (inte Nile City :p) ifrån 1999 så den har många år kvar ännu. Årsförbrukning idag 2,5-3kbm olja.

Tänkte satsa på bulkförråd och ny brännare men det är verkligen en djungel. I alla broshyrer står det att just deras brännare är den allra bästa och mest effektiva.

Någon som har kunskap o erfarenhet?
(Om inte annat skulle det reta gallfeber på farsan om jag berättar att jag lärt mig massor av nya saker om pelletsbrännare ifrån "en akvarieklubb på internet" :D)
#2 - 3 oktober 2007 21:09
Här finns annars ett hel forum där det diskuteras pellets och brännare :)
http://www.pellets.info/
#3 - 4 oktober 2007 19:21
Kryptonit skrev:
Här finns annars ett hel forum där det diskuteras pellets och brännare :)

http://www.pellets.info/

Ok, tack för hjälpen. Inte lika kul som att få hjälp här inne men man får väl inse att även Zoopet har sina begränsningar? :p
#4 - 4 oktober 2007 23:38
S_sund skrev:
Ok, tack för hjälpen. Inte lika kul som att få hjälp här inne men man får väl inse att även Zoopet har sina begränsningar? :p

Japp, jag själv har pelletsbrännare men har tyvärr inte så stor koll för att vara till någon hjälp. Så länge den fungerar så lägger jag hellre tid på roligare saker.
Det enda tipset jag har är att satsa på någon som som sotar sig själv. Tycker själv att det skulle vara skönt att slippa den delen [:-13]
#5 - 5 oktober 2007 06:59
hade jag varit som du, så hade jag köpt en brännare från NIBE.

Har en känsla för att NIBE + NIBE är bäst kombination.
#6 - 6 oktober 2007 07:12
energirådgivaren i stenungsund snackar gärna pellets annars... *s* o så är det ju hemska villamässan i slutet av oktober då skall vi gå o kika på lite folk som försöker kränga sina uppvärmningslösningar
Kan tyärr inte komma med några mer konkret råd eftersom vi snarare är inne på vedpannor
#7 - 6 oktober 2007 07:52
Kolla med dom lokala leverantörerna av pellets om dom inte har nåt bra pris på brännare om du skriver leveranskontrakt med dom.

Min fd skrev ett 2 års avtal med Skellefteå kraft och fick en Janfirebrännare + pelletts till riktigt bra pris och den brännaren har funkat perfekt under snart 2 år nu, men dom har nog inte leveranser i Stenungsund men där finns säkert andra som fixar det.
Maffia666
#8 - 6 oktober 2007 08:18
Har oxå en Janfire brännare till min panna (årg -74 på pannan) som jag nu kört i ett 1 år utan problem. En sak jag gillar med den är att den står på hjul och det är bara att knäppa lös från pannan och rulla ut den när man ska sota.
#9 - 6 oktober 2007 16:12
Har läst en hel del om Janfire och det verkar vara ett väldigt bra alternativ. Skall också gå på mässan i Gbg om någon vecka så förhoppningsvis hittar man mer information där, problemet brukar mest vara att sålla i informationsflödet. Alltid en fördel när man kan få konkreta tips av användare.

Bra tips vad det gällde pelletsleverantörerna, det skall jag kolla på måndag!
Janfires hjul-lösningen är kanske också bättre än vad man själv insett. Man är ju lite bekväm efter att eldat med olja, vill ha något som är så självgående som möjligt, betalar hellre några tusen extra och får lite mer automatik.

Hur ofta måste ni rengöra och tömma ut aska?
#10 - 7 oktober 2007 19:22
Någon som vet något om EcoTec? Tittar just nu på deras brännare BioLine20. Får rabatt på en sådan ifrån Villaägarnas riksförbund. Står på EcoTecs hemsida att hälften av alla som eldar med pellets har en EcoTec brännare?
Maffia666
#11 - 7 oktober 2007 20:16
S_sund skrev:
Har läst en hel del om Janfire och det verkar vara ett väldigt bra alternativ. Skall också gå på mässan i Gbg om någon vecka så förhoppningsvis hittar man mer information där, problemet brukar mest vara att sålla i informationsflödet. Alltid en fördel när man kan få konkreta tips av användare.

Bra tips vad det gällde pelletsleverantörerna, det skall jag kolla på måndag!

Janfires hjul-lösningen är kanske också bättre än vad man själv insett. Man är ju lite bekväm efter att eldat med olja, vill ha något som är så självgående som möjligt, betalar hellre några tusen extra och får lite mer automatik.

Hur ofta måste ni rengöra och tömma ut aska?
Jag sotar vintertid en gång i veckan, som tar ett par minuter, Jag har inget stort föråd så jag fyller på pellets och sotar samtidigt. Visst finns det totallösningar så du igentligen inte ska behöva sota mer än några gånger per år.
Jag köpte Janfire för det var ett märke som funnits med på marknaden ett bra tag och tänkte att alla "barnsjukdomar" var till rättade på brännaren.
#12 - 8 oktober 2007 16:43
[COLOR="Blue"]
Maffia666 skrev:
Jag köpte Janfire för det var ett märke som funnits med på marknaden ett bra tag och tänkte att alla "barnsjukdomar" var till rättade på brännaren.
[/COLOR]
[COLOR="Black"]Låter klokt...har skickat iväg mail till ett par återförsäljare av Janfire för att få in prisuppgifter på brännare och skruv samt någon typ av förråd[/COLOR]

Se jag visste väl att Zoopet kunde hjälpa till med de mesta frågorna här i livet! :D
#13 - 9 oktober 2007 19:04
annars kan man bygga tjusigt litet förråd av en soptunna (om man nu inte skall bygga ett bulkförråd först *s*
#14 - 10 oktober 2007 20:12
Morellen skrev:
annars kan man bygga tjusigt litet förråd av en soptunna (om man nu inte skall bygga ett bulkförråd först *s*

Bibliotekarier kan man lita på...de kan allt om blommor, räkor, pizzerior OCH pellets! :D

Pelletsen i en soptunna alltså? Har ändrat lite i planeringen, blir ett mindre förråd till en början tror jag även om bulkförråd är det slutliga målet. Får se lite först hur det fungerar med brännare, skruvar och pelletshanteringen. :)

Vi får väl se hur många Zoopetar det springer runt på Villa mässan och spanar på nya pannor och brännare? :p
#15 - 12 oktober 2007 19:56
det är därför bibliotekarier är så fantastiska :p;)
vi hittar svaret på det mesta:D
har ett par kompisar som fått den lösningen matarskruv från en grön sopbinge på hjul. Jättesnyggt! Fast jag har ingen aaaaning om vad de har för märke på brännaren

o vad hände med dagboken? Va???[B)]

Annons