Skall köpa nytt, behöver råd!

#1 - 20 september 2007 18:39
Hejsan!

Jag skall i dagarna köpa ett nytt kar från aquatic nature. Det är ett så kallat "micro-cosmos" kar på 30*30, alltså ett relativt litet kar. Jag är relativt på det klara med vad jag skall ha för inredning i karet, men kan inte riktigt bestämma mig för vilka fiskar jag skall satsa på. Från början hade jag tänkt att ett par fjärilsciklider skulle få husera där i, men jag har läst mig till att de gärna vill ha ett kar som är minst 50 cm långt.

Därför söker jag nu tips och råd om fiskar som skulle trivas i mitt nya kar. Jag är ganska flexibel, men skulle gärna ha någon form av dvärgciklidpar, samt ancistrusmalar. Vore tacksam för alla tips och råd som ni vill ge mig!

Vill ni se bilder på akvariet så finns det här; http://www.aquatic-nature.be/2eng_microcosmos3.html

Mvh

//Mikael Karlsson
#2 - 20 september 2007 18:47
Finns dvärgancistrus alt. någon plecovariant.
då det gäller dvärgciklider...så kanske ett par kakaduer eller några andra färg granna dvärgisar.
Fråga i syd/central amerika ciklider forum så får du garanterat svar.
#3 - 20 september 2007 19:14
okaj...

Tack för snabbt svar. Kunde inte hitta någon info om "kakaduer". Heter dessa små firrar egentligen något annat? I värsta fall får jag ta ett par av fågelvarianten och stoppa ner i karet ;)...

Finns det något enkelt sätt att se till så att rätt människor får se min tråd, genom att flytta den eller så? Är lite ny på detta och vill inte gärna posta en massa trådar om samma ämne.

Mvh micke
#4 - 20 september 2007 19:37
sök på "kakaduaciklid", "kakadua ciklid" eller möjligtvis "kakaduor". eller så går du helt enkelt in här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
#5 - 20 september 2007 19:44
Att: Nils..

Det var en riktigt fin fisk. Synd bara att de lever så kort tid, 9 månader lät inte så mkt? :confused:
#6 - 20 september 2007 19:46
Kampfisk eller ett större akvarium ;)
#7 - 20 september 2007 19:48
Det var en riktigt fin liten ciklid. Dock står det att de vill ha ett akvarium på minst 60 liter, vilket inte mitt kommer att bli? (30*30*30 cm)
#8 - 20 september 2007 19:51
Är ett större kar helt uteslutet alltså?
#9 - 20 september 2007 19:53
att: karon

Ja, i nuläget är det tyvärr det pga av utrymmesbrist. Det var därför jag startade tråden för att se om det är meningsfullt att överhuvud taget starta upp ett sådant här litet kar. Har redan flera större akvarium stående på lagring, men har tyvärr inte plats för dem. Annars hade ju det varit att föredra såklart!

Mvh
#10 - 20 september 2007 19:58
ciklider är nog tyvärr svårt i ett så litet kar, men det finns rätt många trevliga levandefödare och räkor som säkert hade trivts. microrasbora eller endlers till exempel.
#11 - 20 september 2007 20:01
Några av de allra minsta asiaterna kanske - som Boraras brigittae.
Eller varför inte räkor?
Men glöm Apistogramma och Ancistrus.
#12 - 20 september 2007 20:03
Att: Nils

http://www.dyrego.no/akvaristikk/bilder%20akvaristikk/ffisk/Microrasbora%20sp.%20Galaxy.jpg

Denna fisk såg ju trevlig ut, det kanske vore något att tänka på. Har annars mestadels erfarenhet av endlers och andra guppyvarianter, men det är inte så lockande för mig i nuläget.

Tack för tipsen, kul att bolla lite idéer!
#13 - 20 september 2007 20:09
Att: Daniel Blom

Jag är inte direkt intresserad av att ha ett stim småfisk, såsom t ex Boraras brigittae. Det jag söker är primärt ett par av någon fisk, samt någon form av mal.

Är ancistrus så känslig verkligen? Har några vänner som lyckats få dem att yngla av sig i ett kar som bara är obetydligt större än det jag tänkt införskaffa nämligen.

mvh
#14 - 20 september 2007 21:56
Microrasbora...

Microrasbora vore en drömfisk för mig, men jag tror att jag är lite för okunnig för att klara av att hålla dem. Någon liknande art vore absolut av intresse, om det bara inte är allt för komplicerat att hålla dem dvs!

Finns ovanstående art att få tag på i trakterna kring Karlstad? Någon som kan rekomendera någon seriös akvariehandlare som man kan beställa av i så fall?

Kom gärna med fler idéer om vad jag kan ha för fiskar i akvariet, ju fler idéer desto bättre!

Mvh

//Mikael
#15 - 21 september 2007 06:52
Tyvärr e Ancistus inget för ditt kar då dom vill ha större utrymme.
Men ottocinclus e en rolig liten mal som skulle passa bättre.
& räkor e ett hett tips, för dom e storleken perfekt! :p Jag har mkt goda erfarenheter av räkor & kan rekommendera dom varmt :D

Mvh Eva
#16 - 21 september 2007 07:21
Någon sorts killi kanske?
#17 - 21 september 2007 13:39
ok..

Tack för svar..Har förstått att många här gillar räkor, men än så länge söker jag mestadels fiskar faktiskt. "killi" var ett bra tips Karon, någon som vet mer om dessa fiskar?

mvh
#18 - 21 september 2007 15:04
ottocinclus är helt klart ett lämpligare alternativ som algätare. Eller räkor, som sagt.
Du kan ju se om du kan få tag på nån annan sorts kampfisk än den vanliga, Betta Splendens.
#19 - 21 september 2007 15:05
Betta Edithae är ju rätt snygg tex. Vet dock inte hur lätt den är att få tag på.

Annons