Skall jag ha lite salt i akvariet ?

#1 - 22 juni 2004 10:07
Jag undrar om det är bra att ha litegrand salt i akvariet trots att man inte har saltvattensfiskar ?

i akvariet bor : Neontetra , Praecox (neonregnbåge) , en snäll mal , en ganska lat praktbotia och två väldigt aktiva räkor.

Vad heter saltet mans kall köpa ? gärna om någon vet exakt vad som står på förpackningen så man inte behöver vara rädd att ta fel , samt mängden i ett 310 liters akvarium.

tack på förhand !
#2 - 22 juni 2004 10:21
Ska du ha något salt är de ectozonsalt och väldigt lite neoner och regnbågar gillar ej salt.
#3 - 22 juni 2004 11:18
Ektozonsalt är i pricip vanligt koksalt. Det finns många åsikter om salt i akvariet, <b>min personliga åsikt</b> är att salt kan man ta till som speciell åtgärd, men det är inte något man skall skvätta i slentrianmässigt.

Eget "Ektozon" salt blandar du så här:
http://hem.passagen.se/mikeno/iekt.htm

-- MW
#4 - 22 juni 2004 13:41
Salt har diskuterats hur många gånger som helst och alla har en åsikt om man ska använda eller inte använda salt, men till slut är det den enskilda akvaristen som måste bilda sig en uppfattning och bestämma sig för hur han/hon ska göra.
Och vet man att en fisk anpassar sig snabbare till högre salthalt och att den behöver längre tid för anpassning till lägre salthalt så är mycket vunnet.
Sedan finns det många aspekter att ta hänsyn till ex.vis ifall du köper fisk från en butik med låg eller hög salthalt i vattnet avgör hur lång tid du behöver vänja in fisken i ditt vatten osv.

Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medans andra är känsligare.
Så när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.
Källa: från nätet
#5 - 22 juni 2004 19:10
Tack för svaren , jag trodde det var så att de flesta sötvattensfiskarna som är vanliga i svenska akvarier ursprungligen levde i ett vatten där en lätt salthalt fanns och att det var bra för fisken om man efterliknade den salthalten i akvariet.

Men egentligen vart jag inte klokare av svaren :-) , utan det är nog så att var och en får göra det man anser vara bäst.

Själv struntar jag i att salta , fiskarna mår ju bra som det är och Praecox skaffar yngel var 5e vecka året runt , så jag kan inte se några indikationer på att fisken skulle må dåligt.

Annons