Det är just detta jag egentligen ville komma till. Det är inte riktad till någon enskild person och det ska inte heller tolkas som nedvärderande. Men att många påstår att något är bra gör det inte automatiskt bra. Läser man lite så går en sak igen i de flesta forum, läser man lite om akvaristik och någon frågar om det behövs pump eller inte, så kan man förmodligen se ett typiskt svar: "Ja du måste ha det. Annars dör vattnet. Annars dör nyttobakterierna." Och så vidare. Varpå frågeställaren nöjer sig med det och ett "tack för svaret," utan att ifrågasätta något, som exempelvis vad för sorts bakterier det rör sig om och hur man mäter dem och varför de skulle dö och så vidare.
Det är inget specifikt för akvaristik, förutom frågeställningarna. Är man intresserad något annat, med vissa undantag, så går samma sorts intresserelaterade frågor igen och svaren med. Någon kanske ställer en hälsorelaterad fråga och får standardsvar. En fråga om ett visst instrument och så vidare. Jag tror ofta att det utvecklas på det viset, att någon eller några skriver något, som ser bra ut och som andra tar efter tills det räknas som allmängiltig sanning och så kan det gå runt. Jag tror inte att det sker av illvilja, inte alls. Men ändå. En liten tankeställare kanske.
För att återknyta till filter- och pumpfrågan så visst, ett strilrör kanske kan vara något tillsammans med hur man riktar utflödet och om det finns inredning som gör att det finns lugna ställen med.