Skall detta kunde hända

#1 - 13 oktober 2003 09:07
Hej

Jag har ett Eheim 2215 med inbyggt dopvarmare, hade satt igång ett akvariet och fått pumpan att fungera, men troligen kom där mycket luft från filter, som en åskvigg böjda pumpan ryka och smälta i sönder i sidan, är det mitt fel? kan man reparer hållet, i så fal med vad. hållet är cirka 6-7 cm

Språk skandinaviska
#2 - 13 oktober 2003 09:19
Låter som att det är dags att köpa en ny pump. Men om pumpen i övrigt funkar så borde det gå att lappa ihop med en plastbit och silikon. Värm plastbiten med en värmepistol/hårtork och forma efter filtret om det inte är platt. Låter som att värmaren har fått fnatt eller nått.

/Jonas
#3 - 13 oktober 2003 09:21
Ett 2215 med inbyggd doppvärmare ?
Hemmabygge ?
#4 - 13 oktober 2003 09:35
Nej min 2215 är föt med dopvarmare eller rör slinga om du vill

min fråga är skall detta kunde hända och i så fall vem bär ansvaret
#5 - 13 oktober 2003 10:02
Vanliga Eheim 2215 har inte inbyggd värmare men det är ju möjligt att det finns någon specialare...
Hur som helst, om filtret är fabriksbyggt med inbyggd värmare så ska det inte kunna smälta sönder och i så fall så är det Eheim som bär ansvaret för olyckan. Förutsatt att du satte igång filtret på det sätt som beskrivs i bruksanvisningen förstås.
Har du kvar garanti på filtret så är det bara att begära ett nytt.

Mvh Fredrik Isaksson
#6 - 13 oktober 2003 10:21
Det kanske hade bildats en luftficka där det smält sönder? Kan inte tänka mig att våt plats smälter med den lilla värma vi snackar om i detta sammanhang!

Låter onekligen som ett hemmabygge! Köpte du pumpen ny?
#7 - 13 oktober 2003 10:32
Kortslutning eller någon form av överslag kanske ?
Om det är en fabriksbyggd 2215 med inbyggd värmare borde det vara en prototyp och då får väl Kjeld kontakta Eheim, de skulle nog vilja se filtret.
Jag skulle inte våga använda det i alla fall.
#8 - 13 oktober 2003 10:39
Ja pumpen var ny, men mera en 5 år har gott, jag har inte använt den, men så blev där en utbygnad fler ak. igång så därför
är där någon som vet vem som har general agentur i sverige på Eheim
#9 - 13 oktober 2003 13:42
Jeg glömte att skriva att det är inte kortslutning eller överslag utan p.g.a. att vaten var kallt därför satte elementen igång, och då der bara var luft blev varmen så stor att plasten smälte som jag tidigar beskrev.

För dom som inte har set en sådan pump kan beskrivas att om du tänker dig, ett pumphus underkant, där er påmonterat en rörslingar som består av ett värmare som består av en rörslingare, det är elementslingaren som har smält mitt yterhölje,

#10 - 13 oktober 2003 14:00
Eheim har filter med inbygd värmare, ingen prototyp eller hammabygge alltså. Om du läser bruksanvisningen så står dår säkert att man inte ska köra det utan vatten eller liknande kan jag garantera, alltså ingen reklamationsrätt.
#11 - 13 oktober 2003 16:35
Hej Oscar

Jag tror på dig (jag ser att du är med i Diskusklubben) men man kan jo pröva att göra uppmärksam på problemet och kanske kan köpa en spand till den, till reducerat pris, det är inte roligt om huset hade böjer brinna
#12 - 13 oktober 2003 20:41
Det står klart och tydligt i manualen att man ej får sätta i sladden till värmaren förrän vattencirkulationen är igång.
#13 - 14 oktober 2003 07:47
Snälla rara Zeke

När man sätter på pumpen blir värmaren automatisk inkopplat
jag kan inte styra det ok.
#14 - 14 oktober 2003 12:11
ja men som han sa...du får se till att fylla filtret innan du sätter i kontakten..den kommer ändå inte pumpa nåt vatten förrän hela filtret är vattenfyllt. T.o.m. mitt argo filter har en funktion med en pump som automati9skt fyller filtret med vatten innan man sätter i kontakten..annars pajar ju impeller i den med..
Tror du får vääldigt svårt att få ut ett nytt filter...
och om det stått i 5 år, så hjälper det nog knappast att du säger att du inte använt det...tyvärr
det går borde gå att köpa nytt "hus" till ditt filter..
#15 - 21 oktober 2003 12:32
Hej igen

Jag har nu prata med Generalagenten och ävens skickat pumpen ditt på deras begärdande så jag hoppas att de tar sitt ansvar.

Pumpan fungerade när olyckan uppstod, hade jag inte varit hemma
tror jag att allt hade brunnit upp.

Min mening är att där har ståt luft i yterfiltere (som ligger 1 meter under pumpan) och luften har fortplantat sig till pumpan, och en stor luftblåsa har förhindrat varmespridningen i vaten

Min mening är att det skall pumpan tåla, i annat fal lever vi farligt med den type pump.
#16 - 1 november 2003 14:23
Om det är med inbyggd värmare är det ett 2315.
#17 - 2 november 2003 10:28
Jag har nu prata med Generalagenten och ävens skickat pumpen ditt på deras begärdande så jag hoppas att de tar sitt ansvar.

Om generalagenten lagar eller byter ut den skadade delen utan kostnad så kan du väl berätta det här. Då gör de mer än de är lagligen skyldiga till. När du köpte pumpen så gällde den gamla konsumetköplagen och enligt den har du bara sex månader på dig att reklamera ett fel samt att du ska bevisa att varan var felaktig vid inköp. Men företag som väljer att vara frikostigare vid reklamationer ska premieras så skriv gärna och berätta hur det gick.

Annons