Skalet vittrar sönder

#1 - 13 januari 2011 19:22
Hej!
Jag har två kar, ett 54liters, ett 110liters.
Har Äppelsnäckor o Posthornsnäckor i 110liters.
Har Posthorn i 54liters. I detta kar ser snäckorna ut att trivas.

I det stora karet däremot vittrar alla Posthonsnäckornas skal sönder, men ENDAST på just Posthornen. Även de minsta minsta är helst vita i skalet o när man nuddar dem går de sönder. De som jag köpt och vart fina från början blir mer o mer vita. Inga hål eller gropar, bara jämt vita o lite skrovliga på skalen, och väldigt sköra.

Vattnet har ph-värde 8 i båda karen. Jag har börjat ge krossat äggskal till dem.

Vad kan detta bero på?
#2 - 15 januari 2011 19:15
Det brukar vara dålig kalkhalt i karet som ger skört skal. Att det bara drabbar just posthornssnäckorna vet jag dock inte var det beror på. Kan ev vara att det bara inte har hunnit synas på Äpplena än, eller att äpplena är mer dominanta och får i sig det lilla kalket som finns i karet. Äggskal är bra att du använder. Det höjer kalkhalten, om inte detta funkar eller att du kanske inte orkar så brukar det finnas korallkross och korallsten på zooaffärer som du kan ha ner i akvariet. Båda innehåller kalk så är bra för skalen. Dock så buffrar det kH och därmed pH men pH max till ca 7.5 vad jag har läst.
#3 - 15 januari 2011 21:17
Men ph-värdet är redan på 8. Betyder inte det att det är kalk i vattnet? Eller högt phvärde kan man få utan kalk i vattnet?

Annons