Skäldpadda me fiskar?

#1 - 5 februari 2008 01:04
Låter som en skum fråga, men jag såg ett videoklipp på youtube då någon lirare hade undervattens sköldpaddor tillsammans med sina fiskar. Det tog synen av karet till en helt annan nivå. riktigt häftigt...

Vad jag undrar är med andra ord om man kan göra samma sak, finns det mindre sköldpaddor som funkar med fiskar, någon som inte hugger fiskarna dvs samt som funkar i samma vattenvärden som fiskarna?

Någon som ej blir för stor. Ca 10-15cm i "diameter" lr vad man ska kalla det.
#2 - 5 februari 2008 01:48
Finns det alltså sköldpaddor som inte behöver torrutrymmen i akvariet?
#3 - 5 februari 2008 07:21
Whistler84 skrev:
Finns det alltså sköldpaddor som inte behöver torrutrymmen i akvariet?

alla vatensköldpaddor behöver möjlighet att gå upp och torka och sola, att en del sedan struntar i det eller inte tar reda på fakta innan de skaffar sköldpaddor är en annan sak.
Havssköldpaddor går upp för äggläggningen men sådana akvarievolymer som de kräver har man knappast hemma.

Jag skulle inte chansa på att blanda sköldpaddor o fisk, det kan säkert funka i vissa fall men jag skulle inte pröva om jag gillar fiskarna.
#4 - 5 februari 2008 07:33
Morellen skrev:
Havssköldpaddor går upp för äggläggningen men sådana akvarievolymer som de kräver har man knappast hemma.

... åsså kan bli lite tufft med utfodringen, havssköldpaddor äter mest maneter och en och annan fisk... dessutom skulle Kjells akvarium mest likna ett fotbad då den absolut minsta arten blir dryga 70cm lång (den största, havslädersköldpaddan kan bli uppåt 250cm och väga sisådär 850 kg) :D

Förutom att alla arterna är starkt utrotningshotade då...
#5 - 5 februari 2008 09:25
Amaro skrev:
Låter som en skum fråga, men jag såg ett videoklipp på youtube då någon lirare hade undervattens sköldpaddor tillsammans med sina fiskar. Det tog synen av karet till en helt annan nivå. riktigt häftigt...

Vad jag undrar är med andra ord om man kan göra samma sak, finns det mindre sköldpaddor som funkar med fiskar, någon som inte hugger fiskarna dvs samt som funkar i samma vattenvärden som fiskarna?

Någon som ej blir för stor. Ca 10-15cm i "diameter" lr vad man ska kalla det.

Jag har 3 olika arter av Graptemys (kartsköldpaddor) i ett kar tillsammans med en Ancistrus (från normal inköpsstorlek och är nu ett par år). Storleken på paddorna är väl mellan 15-20cm uppskattningsvis.
Jag har även haft Zebrafisk, neontetror, mm i samma kar, men dom har "gått åt" mede tiden, vissa på 20sek medans vissa individer klarat sig ett par månader eller mer.
Hade några pictus malar också men dom gick tyvärr åt av syrebrist vid ett litet missöde att utfodra paddorna med inälvor från regnbåge (det blev en rejält tjock ythinna om man säger så)

En padda som inte blir mer än 10-15cm är nog svårt, men 15-20cm finns det några olika arter. Problemet är att det är hanarna som blir minst (honorna upp åt 25cm), men när man köper paddorna är dom för små för att enkelt kunna könsbestämmas.
#6 - 5 februari 2008 11:29
Nej, som flera redan sagt, havssköldpaddor är de enda som lever i vatten och de går bara upp på land för att lägga ägg. Men ingen av dessa är lämpliga att ha i fångenskap.

Heeke säger att det är svårt att få tag i sköldpaddor som är mindre än 15 cm. Hmm, håller inte med, Sternotherus (Kinosternon) Odoratus dvs vanlig mysksköldpadda blir max 14 cm. Målad guldsköldpadda (Chrysemys picata dorsalis) hanen stannar vid ca 10 cm honan 14-15 cm. detta var bara två exempel, har inte alla namn i huvudet, men det finns fler som stannar under 15 cm som vuxna
#7 - 5 februari 2008 11:46
Det stämmer säkert det du säger, jag var lite snabb att säga att det inte finns små arter.
Jag är absolut inte någon "paddkännare", som det kanske framstod som.
Hur som helst finns det många arter som blir tillräkligt stora för att ägaren ska göra sig av med dom när dom inser att dom behöver typ ett 500+ liters akvarium. Om dom ens inser det. Den vanligaste orsaken till att paddorna skänks på tex Blocket är nog att barnen som var 5-10år när paddan köptes hunnit blivit tonåringar och inte är ett dugg intresserade längre. Och 20år är ingen ålder för en sköldpadda, många kan bli betydligt äldre.
#8 - 5 februari 2008 13:28
FRT, fly river tutrle är en fullt undervattens levande sköldpadda som går i sötvatten. Går dock inte att få tag på så lätt, och ska tydligen vara extremt dyra.

Det är väldigt många som har dem med större fiskar (rovfiskar) De verkar äta de mesta, pellets-morötter.

"" target="_blank">Video 1
"" target="_blank">Video 2

Klicka på länkarna:p
#9 - 5 februari 2008 13:47
Nej, och tur är väl det eftersom de finns på CITES-listan och därmed är utrotningshotade. Med andra ord, inte lagliga att köpa. Punkt.
#10 - 5 februari 2008 13:50
Malcus skrev:
Går dock inte att få tag på så lätt, och ska tydligen vara extremt dyra.

Nej, och tur är väl det eftersom de finns på CITES-listan och därmed är utrotningshotade. Med andra ord, inte lagliga att köpa. Punkt.
#11 - 5 februari 2008 15:30
jubbe063 skrev:
Sternotherus (Kinosternon) Odoratus dvs vanlig mysksköldpadda blir max 14 cm. Målad guldsköldpadda (Chrysemys picata dorsalis) hanen stannar vid ca 10 cm honan 14-15 cm. detta var bara två exempel, har inte alla namn i huvudet, men det finns fler som stannar under 15 cm som vuxna

Är dessa undervattens paddor eller behöver de land? kan man ha dem me fiskar på över 10cm tro?
#12 - 5 februari 2008 15:38
"Alla" (med ytterst få undantag) vattensköldpaddor behöver en landdel där de kan komma upp och "sola". Det ska finnas UVB ljus och värme (ca 40grader) över landdelen. Honor behöver ha "grävmöjligheter" på land då dom annars kan drabbas av värpnöd (Honor kan få obefruktade ägg även om man inte her någon hanne).

Oftast går det bra att hålla "små" paddor med "stora" fiskar, men risken finns alltid att fiskarna får sig ett "nyp" eller får skador av paddornas klor.
#13 - 5 februari 2008 16:04
Kolla den här länken där ser man en Fly River padda tillsammans med mindre guldfiskar ser det ut som, dock kanske sköldpaddan är ung?

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#14 - 5 februari 2008 17:56
Malcus skrev:
FRT, fly river tutrle är en fullt undervattens levande sköldpadda som går i sötvatten. Går dock inte att få tag på så lätt, och ska tydligen vara extremt dyra.

Det är väldigt många som har dem med större fiskar (rovfiskar) De verkar äta de mesta, pellets-morötter.

"" target="_blank">Video 1

"" target="_blank">Video 2

Klicka på länkarna:p

Nja, inget för hobbymänniskan. Dessa sköldpaddor är inte lika lugna och fina som de mer vanliga, dessa är ofta rätt agressiva och lättskrämda. I ett för litet kar så slår de sig lätt medvetslösa mot glaset om de flyr. För blir de rädda så simmar de iväg som en raket, de är så snabba så man knappt kan tro det.

Dessutom har de storleken emot sig, en fullt vuxen hona kan bli mellan 30-60 cm ryggsköld, vilket motsvarar en ansenlig mängd vatten och längd på kar att ha den i.

Dyr är den så det står härliga till, men inte omöjlig att få tag i. Är de uppfödda i fångenskap så går det att köpa och sälja dem bara man har de rätta intygen. Går att importera dem från USA, finns inte så många i Sverige som har dem. Men kostnaden för ett importtillstånd, veterinärintyg, CITES-tillstånd och kostnaden för själva djuret går lös på en smärre förmögenhet, så jag hade nog hellre köpt mig 20-30 nya akvarier och en liten bil istället.
#15 - 5 februari 2008 17:58
ize skrev:

CITES-reglerna för reptiler är sån a5tt djur uppfödda i fångenskap av godkänd uppfödare får säljas förutsatt att man har giltiga papper för den individen, att den är chipsmärkt (samma typ som hundar märks med) och registrerad i ett centralt register.

Så visst kan det vara fullt lagligt att köpa en sån.
#16 - 5 februari 2008 18:12
så här kan det ju oxå gå!
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

ska se om jag lyckades med en länk, nurå!!
#17 - 5 februari 2008 18:14
#18 - 5 februari 2008 18:20
Skaffa en alligatorsköldpadda som du har i badkaret. Den klipper tånaglarna åt dig men att den klipper tårna oxå, shit happens
#19 - 8 april 2008 11:27
Hejhej! Såg att tråden var rätt så gammal, men jag köpte faktiskt en Fly River padda häromdagen!! Lilla Elvis är bara såå stencool! Jag vet ingenting om honom (henne?) egentligen, men blev så frälst när jag såg honom i affären. Dock påstod dom att det var en lädersköldpadda, men har letat info överallt och hittar ingen som heter så. Dessutom ser han exakt ut som en Fly River padda och stämmer in på beskrivningen, så jag är övertygad om att han är en sådan. Han verkar trivas med fiskarna iallafall och älskar röda mygglarver. Ska nog köpa en till så han får sällskap :)
#20 - 8 april 2008 11:55
Tossan skrev:
Hejhej! Såg att tråden var rätt så gammal, men jag köpte faktiskt en Fly River padda häromdagen!! Lilla Elvis är bara såå stencool! Jag vet ingenting om honom (henne?) egentligen, men blev så frälst när jag såg honom i affären. Dock påstod dom att det var en lädersköldpadda, men har letat info överallt och hittar ingen som heter så. Dessutom ser han exakt ut som en Fly River padda och stämmer in på beskrivningen, så jag är övertygad om att han är en sådan. Han verkar trivas med fiskarna iallafall och älskar röda mygglarver. Ska nog köpa en till så han får sällskap :)

Du letade nog inte så noga i så fall :) Testa sök på Trionyx ferox t.ex.
#21 - 8 april 2008 20:15
#22 - 11 april 2008 02:41

Är det de som heter Trionyx ferox finns det ju en under "skänkes".:D

Annons