Låter som en skum fråga, men jag såg ett videoklipp på youtube då någon lirare hade undervattens sköldpaddor tillsammans med sina fiskar. Det tog synen av karet till en helt annan nivå. riktigt häftigt...
Vad jag undrar är med andra ord om man kan göra samma sak, finns det mindre sköldpaddor som funkar med fiskar, någon som inte hugger fiskarna dvs samt som funkar i samma vattenvärden som fiskarna?
Någon som ej blir för stor. Ca 10-15cm i "diameter" lr vad man ska kalla det.
Jag har 3 olika arter av Graptemys (kartsköldpaddor) i ett kar tillsammans med en Ancistrus (från normal inköpsstorlek och är nu ett par år). Storleken på paddorna är väl mellan 15-20cm uppskattningsvis.
Jag har även haft Zebrafisk, neontetror, mm i samma kar, men dom har "gått åt" mede tiden, vissa på 20sek medans vissa individer klarat sig ett par månader eller mer.
Hade några pictus malar också men dom gick tyvärr åt av syrebrist vid ett litet missöde att utfodra paddorna med inälvor från regnbåge (det blev en rejält tjock ythinna om man säger så)
En padda som inte blir mer än 10-15cm är nog svårt, men 15-20cm finns det några olika arter. Problemet är att det är hanarna som blir minst (honorna upp åt 25cm), men när man köper paddorna är dom för små för att enkelt kunna könsbestämmas.