Skalbyte?!

#1 - 11 december 2005 18:33
Har en "minihummer" som enligt affären ska vara en "Cuban crayfish" idag när jag tittade ner i akvariet såg hon helt slaktad ut, låg på botten dlat mitt itu...
Tills jag tittar längre bak i akvariet där sitter hon! Hon hade alltså ömsat skal!
Är detta något de gör ofta?
Ska man tänka på något speciellt?
#2 - 11 december 2005 18:41
om dom gör det ofta eller inte beror väl på om dom växer eller inte? ju mer dom växer ju mer måste dom byta skal - skelett. jag kommer inte ihåg vad det heter nu men dom har sitt skelett på utsidan (skalet) så när dom växer måste dom ha nytt.

om du har en liten som käkar en massa "borde" den byta oftare än en äldre som är runt sin maxstorlek.

// SeanChai
#3 - 11 december 2005 19:13
Skalbyte kan bero på olika saker, tex om hummern kommer i nytt akvarium så kan det byta skal, vid större skador eller vanligast när den växer. Precis som SeanChai säger beror frekvensen på ålder och storlek, ju yngre desto oftare byts skal. Fullvuxna byter mer sällan.

Det man ska tänka på är att lämna kvar skalet i akvariet så hummern kan äta upp det igen för att snabbare få i sig de viktiga ämnena. En annan viktig sak att ordna är att om det finns fler hummrar i akvariet så måste det finnas gömställen eller grottor som dom kan gömma sig i finnas. Detta pga skalet är väldigt mjukt direkt efter ömsningen, och inte sällan tar andra hummrar död på varandra just vid dessa tillfällen. Detta märks då dom är ganska skygga de närmaste dagarna, tills skalet hårdat och dom är ute och lever rövare igen :)
#4 - 18 december 2005 12:26
[QUOTE=Fredde30]Skalbyte kan bero på olika saker, tex om hummern kommer i nytt akvarium så kan det byta skal, vid större skador eller vanligast när den växer. Precis som SeanChai säger beror frekvensen på ålder och storlek, ju yngre desto oftare byts skal. Fullvuxna byter mer sällan.

Det man ska tänka på är att lämna kvar skalet i akvariet så hummern kan äta upp det igen för att snabbare få i sig de viktiga ämnena. En annan viktig sak att ordna är att om det finns fler hummrar i akvariet så måste det finnas gömställen eller grottor som dom kan gömma sig i finnas. Detta pga skalet är väldigt mjukt direkt efter ömsningen, och inte sällan tar andra hummrar död på varandra just vid dessa tillfällen. Detta märks då dom är ganska skygga de närmaste dagarna, tills skalet hårdat och dom är ute och lever rövare igen :)[/QUOTE]

Gäller detta även räkor?
#5 - 18 december 2005 12:28
inte vad jag märkt gällande amano och körsbär
#6 - 18 december 2005 12:33
Visst ömsar även räkor skal, de måste göra detta av samma anledningar som kräftor.
#7 - 18 december 2005 12:41
Att dom ömsar trodde jag nästan. Jag undrade mest om det var samma "regler" för räkor som hummer. De har ju inga klor att slåss och nypas med. Jag har just köpt mig två Amanoräkor och undrar om dom behöver bätter gömställen än de har. Nu är dessa ganska stora men jag kommer ju att köpa fler och då blir det kanske mindre räkor.
#8 - 18 december 2005 13:48
amanoräkor bråkar intem ed varann vid skalömsning och dom äter inte heller upp sina skal.
men dom gillar å dra sej undan lite när det är dags att "näcka"
#9 - 18 december 2005 14:31
...jag hoppas att jag får se när våran macrobrachium byter skal, vi har haft 14 räkor och nu våran macrobrachium men fortfarande har jag aldrig sett när dom byter skal. jag har dock kommit vad jag skulle uppskatta till max 5 minuter efter skalbyte på macrobrachium...folk säger ju att skalet är mjukt då och det kan jag lova, våran rör ganska mycket på sig efter ömsning - kanske för att få igång kroppen - och då fungerar hon som typ vågskvalp. det ser ut som hon är helt oledad och den hoppade ner från en av våra rötter...som vanligt landade den på kloarmarna - för att få lite dämpning när den landar? - och den vek sig helt enkelt på mitten mellan dom naturliga lederna. det såg hemskt ut men tog bara en dag sen var den och tog en barb igen så kan inte vara så farligt =)

// SeanChai
#10 - 18 december 2005 18:41
[QUOTE=Raven]amanoräkor bråkar intem ed varann vid skalömsning och dom äter inte heller upp sina skal.
men dom gillar å dra sej undan lite när det är dags att "näcka"[/QUOTE]

Så då ska man plocka bort de övergivna skalen om man ser dom? För de försvinner väl inte direkt av sig självt?
#11 - 18 december 2005 18:57
du kan låta dom ligga kvar, "djuren" ´kommer nog att äta upp dom för att kunna bygga upp sitt skal lite snabbare. nu säger ju folk att dom små amanos inte har klor och sånt så dom kan döda varandra men våran macrobrachium använder inte klorna på hans lämnade skal utan går fram till det så hon har en kant just vid munnen. i bästa fall så drar hon iväg en bit av skalet så hon kan sitta gömd i "buskarna".

..sen har jag sett våra ciklider tugga lite på skalen också, sen om det är bra eller dåligt det vet jag inte.

// SeanChai
#12 - 18 december 2005 19:23
Räkorna kommer att gå med levandefödare. Nu finns där ett par fantomtetror och en falsk siamensis också. Tetrorna ska flytta bara jag får tag i dom. Snabba små rackare. :p
#13 - 22 december 2005 19:59
Mina amanoräkor har bytt skal ett par gånger har jag sett. Första gången trodde jag att det var en död räka men sen hittade jag alla så det var inte fallet :)
#14 - 22 december 2005 20:08
amanoräkor byter varannan vecka när donm är små och har mat och runt var sjätte m¨nad som vucna.
Bilagor:

Annons