Skalarkar?

#1 - 9 november 2007 12:05
Hallå.

Jag lade ned akvarierna för ett par år sedan, och överväger nu att eventuellt börja lite smått igen. Har dock glömt av en hel del, och behöver räta ut en del frågetecken.

Funderar på att anrätta ett skalarkar. Haft ett par förut men aldrig något akvarium enkom för denna fisk. Hur stort kar bör ett stim på, säg, 5-6 fiskar ha? 200 L? 500 L? (Kommer endast ihåg att det behöver 45 cm + i höjd för att kunna utvecklas ordentligt.) Är det alls brukligt att hålla mer än ett par åt gången?

Tack!
#2 - 9 november 2007 19:52
Ja det beror lite på hur dina scalarer kommer att inträtta sig i karet. Har du 5-6 fiskar i 200 liter och alla trivs med varandra som kompisar lär det inte vara något problem.. Blir dom lite mer än kompisar och börjar snuska sig så lär 500 liter mer vara att rekommendera.
#3 - 9 november 2007 21:00
samt gärna lite högre...gärna 55cm....helst 60...
#4 - 9 november 2007 22:30
Armatus skrev:
Hallå.

Jag lade ned akvarierna för ett par år sedan, och överväger nu att eventuellt börja lite smått igen. Har dock glömt av en hel del, och behöver räta ut en del frågetecken.

Funderar på att anrätta ett skalarkar. Haft ett par förut men aldrig något akvarium enkom för denna fisk. Hur stort kar bör ett stim på, säg, 5-6 fiskar ha? 200 L? 500 L? (Kommer endast ihåg att det behöver 45 cm + i höjd för att kunna utvecklas ordentligt.) Är det alls brukligt att hålla mer än ett par åt gången?

Tack!

Ta ett akvarium på 200-250 liter.höjden bör ligga kring 50 cm. Börja med en liten grupp på 5-8 unga individer som får växa till sig, sedan sparar du de två par som bildas först i gruppen och gör dig av med resten. Sedan beror det också mycket på inredningen (möjliga revir och reträttplatser) hur många du kan ha. Med bra/rätt inredning kanske det är möjligt med 6 individer i ett 250-liter stort akvarium också... ;)

På botten kan du ju alltid hålla ett gäng Apistogramma....lite tetror kan ju också vara trevligt. Men tänker du odla dem så skall du hålla endast scalarer, det blir nog lättast. Lycka till.:D
#5 - 9 november 2007 22:48
Jag har en fet välmående skalar i ett kar på 144 liter där höjden bara är 40 cm och nästan 10 cm består av jordbotten. Den ser absolut inte ut att bli dvärgväxt. Den jagar yngel och tramsar runt bland alla växterna. Ser frisk och fin ut. Den har fina fenor överallt och alltid god aptit. I samma kar har jag tre ancistrus, tre svärdbärare och åtta guppy.

[SIZE="1"](Ärligt talat hade skalaren en kompis tidigare men den dog i somras när jag misskötte akvariet. Jag är en dålig människa.)[/SIZE]
#6 - 10 november 2007 11:25
rick skrev:
Ja det beror lite på hur dina scalarer kommer att inträtta sig i karet. Har du 5-6 fiskar i 200 liter och alla trivs med varandra som kompisar lär det inte vara något problem.. Blir dom lite mer än kompisar och börjar snuska sig så lär 500 liter mer vara att rekommendera.

Ett par som vaktar rom jagar alltså bort övriga skalarer för mycket för att alla ska platsa i samma kar? Borde inte detta gälla generellt då, att det blir samma sak med alla sorters fiskar som simmar i samma kar som ett romvaktande skalarpar? Normalt sett brukar väl ett lekande skalarpar kunna hållas i ett sällskapskar på 250 L? Blir det annorlunda när skalarerna har artfränder i karet?
tummen skrev:
Ta ett akvarium på 200-250 liter.höjden bör ligga kring 50 cm. Börja med en liten grupp på 5-8 unga individer som får växa till sig, sedan sparar du de två par som bildas först i gruppen och gör dig av med resten. Sedan beror det också mycket på inredningen (möjliga revir och reträttplatser) hur många du kan ha. Med bra/rätt inredning kanske det är möjligt med 6 individer i ett 250-liter stort akvarium också... ;)

Antar att det handlar mycket om hur "individerna" i karet är. Finns väl bara ett sätt att ta reda på det, starta upp ett kar och se hur det blir. Om det resulterar i "blodbad" får man helt enkelt avlägsna ett par eller två. Får se hur jag gör.
tummen skrev:
På botten kan du ju alltid hålla ett gäng Apistogramma....lite tetror kan ju också vara trevligt. Men tänker du odla dem så skall du hålla endast scalarer, det blir nog lättast. Lycka till.:D

På botten tror jag ett stim Corydoras på kanske 10 fiskar skulle passa. Det blir stilrent och simpelt. Jag är lite allergisk mot fisksoppa.
#7 - 10 november 2007 17:18
[quote=Armatus;1045088]
Ett par som vaktar rom jagar alltså bort övriga skalarer för mycket för att alla ska platsa i samma kar? Borde inte detta gälla generellt då, att det blir samma sak med alla sorters fiskar som simmar i samma kar som ett romvaktande skalarpar? Normalt sett brukar väl ett lekande skalarpar kunna hållas i ett sällskapskar på 250 L? Blir det annorlunda när skalarerna har artfränder i karet?

[quote]

Ja det gäller självklart alla fiskar i karet. Lägger ett par ägg så kanske de funkar hyffsat men skulle två par lägga samtidigt vilket händer så har du 3e världskriget i ditt kar som inte gynnar vare sig scalarer eller andra fiskar. Personligen tycker jag att man inte ska hålla vuxna scalarpar (även om bara ett) i mindre än 400 liter för attt alla andra fiskar inte ska bli söndertrasade vid lek. Men som sagt har man scalarer som inte leker så är dom mycket trevliga fiskar att ha i sällskapskar förutom att dom e glupska som jag vet inte vad så dom kommer oftast först och de andra fiskarna kan få vara utan.
#8 - 10 november 2007 20:32
rick skrev:
skulle två par lägga samtidigt vilket händer så har du 3e världskriget i ditt kar som inte gynnar vare sig scalarer eller andra fiskar.

Jo, det stämmer ju.
rick skrev:
Personligen tycker jag att man inte ska hålla vuxna scalarpar (även om bara ett) i mindre än 400 liter för attt alla andra fiskar inte ska bli söndertrasade vid lek.

Ok, låter vettigt.
rick skrev:
Men som sagt har man scalarer som inte leker så är dom mycket trevliga fiskar att ha i sällskapskar

Jodå. Då gäller det väl bara att se till att det inte blir någon lek. Ska fundera lite. Skalarerna stannar kvar på min eventuellt-lista.

Annons