Ja det beror lite på hur dina scalarer kommer att inträtta sig i karet. Har du 5-6 fiskar i 200 liter och alla trivs med varandra som kompisar lär det inte vara något problem.. Blir dom lite mer än kompisar och börjar snuska sig så lär 500 liter mer vara att rekommendera.
Ett par som vaktar rom jagar alltså bort övriga skalarer för mycket för att alla ska platsa i samma kar? Borde inte detta gälla generellt då, att det blir samma sak med alla sorters fiskar som simmar i samma kar som ett romvaktande skalarpar? Normalt sett brukar väl ett lekande skalarpar kunna hållas i ett sällskapskar på 250 L? Blir det annorlunda när skalarerna har artfränder i karet?
Ta ett akvarium på 200-250 liter.höjden bör ligga kring 50 cm. Börja med en liten grupp på 5-8 unga individer som får växa till sig, sedan sparar du de två par som bildas först i gruppen och gör dig av med resten. Sedan beror det också mycket på inredningen (möjliga revir och reträttplatser) hur många du kan ha. Med bra/rätt inredning kanske det är möjligt med 6 individer i ett 250-liter stort akvarium också... ;)
Antar att det handlar mycket om hur "individerna" i karet är. Finns väl bara ett sätt att ta reda på det, starta upp ett kar och se hur det blir. Om det resulterar i "blodbad" får man helt enkelt avlägsna ett par eller två. Får se hur jag gör.
På botten kan du ju alltid hålla ett gäng Apistogramma....lite tetror kan ju också vara trevligt. Men tänker du odla dem så skall du hålla endast scalarer, det blir nog lättast. Lycka till.:D
På botten tror jag ett stim Corydoras på kanske 10 fiskar skulle passa. Det blir stilrent och simpelt. Jag är lite allergisk mot fisksoppa.