Jag köpte 4 Skalarer i höstas, de var rätt små ca. 4 cm långa, har haft dem i mitt 110 liters akvarium sen dess. Det är inrett med mycket rötter och svärdplantor, däri har jag även ett par Fjärilciklider och några Guppy. Jag har mest haft det som sällsaps akvarium med myckt växter, och jag har varit bortrest rätt mycket så matningen har varit sporadisk. Döm om min förvåning när jag tittar in i akvariet imorse och ser ett gäng yngel, säkert 50 stycken :) Först trodde jag att det var babyboom hos guppyna, sen att det var fjärilarna som lekt, gissa hur glad jag blev när jag upptäckte att ynglena simmade tätt ihop tillsammans med mina två finaste skalarer som dessutom jagade bort alla andra fiskar runtomkring!
Trodde aldrig att jag skulle bli skalaremamma :) Och de har klarart att lägga äggen själv och inte äta upp dem, superkul :) Jag trodde att skalarer var för små för att leka när de bara är ca 6-7 cm långa. Typiskt dock att jag ska bort imorgon och vara borta i tre veckor, det är planerat sedan länge, så jag måste flytta alla mina fiskar till akvarieföreningsokalen idag :/ Hoppas de små bäbisarna klarar sig