Skalarerna har lekt igen :)

#1 - 3 november 2007 17:03
Tjo, ville bara säga att mina yngelvårdande skalarer har lekt igen.
Rekord i ägg!:)
Får se hur det går denna gången när de simmar i hop med palettciklider som de verkar ha lite respekt för....

/Stefan
#2 - 3 november 2007 21:04
Grattis, hoppas det går bra!
#3 - 4 november 2007 16:27
Vad händer???

Ja, då vart det fullt krig i karet. Paletterna började leka under stjälken som skalarernas rom sitter på. Skalarhonan och paletthanen har slagits så det går vågor i karet! Ingen ger sig. Men vad händer??? Min fege skalarhane viker undan paletthanen och ger sig på sin partner:confused:
Han tuggar på hennes bakfena så den trasar sig. Han vill gärna jaga bort henne från deras avkomma:confused:
Men hon ger sig inte. Hon bara skall vara med att vifta över romen:)

Jag såg en enda utväg, flytta palett grottan till andra sidan karet. Sagt och gjort, visst var det några rom i grottan:)
Undrar om de fortsätter sin lek där?
Hoppas det så det finns lite utrymme för deras revir.

För övrigt ser det lovande ut för skalarrommen som verkar vara rekordmånga:)

/Stefan
#4 - 4 november 2007 16:30
kul att dina skalarer ha lekt igen :D...väntar fortfarande på att mina ska börja leka^^
#5 - 6 november 2007 12:01
Honan blir utsatt för trakasserier av hanen!

Så har de då flyttat ett 50 tal larver till en annan stjälk.
Måste ha hänt nåt i flytten för i går kväll var det säkert 100+ larver som sprattlade. Men, allt ser ju bra ut. Dock så är hanen fortfarande elak mot sin hona. Vad skall jag göra? Hon får mer o mer trasiga fenor. Rädd att hon till slut far illa av detta sätt.??

/Stefan
#6 - 8 november 2007 19:45
Så har de då flyttat ett 50 tal larver till en annan stjälk.

Måste ha hänt nåt i flytten för i går kväll var det säkert 100+ larver som sprattlade. Men, allt ser ju bra ut. Dock så är hanen fortfarande elak mot sin hona. Vad skall jag göra? Hon får mer o mer trasiga fenor. Rädd att hon till slut far illa av detta sätt.??

/Stefan

konstigt att han är dum mot henne [B)]...han har kanske fått en slint i hjärnan^^
#7 - 8 november 2007 22:10
Nu verkar det som de är vänner igen. Har inte sett att han jagar henne på några dagar. Snart har jag 50+ frisimmande skalaryngel:)

/Stefan
#8 - 10 november 2007 13:01
Tjohoo!!
Nu simmar många yngel runt i karet med sina föräldrar.
Paletterna vågar inte röra sig, för nu är scalarerna på samma sida. Dvs hanen och honan är sams igen:) Ingen annan får komma i närheten.
Tänkte försöka få nån bild på detta senare.

/Stefan
#9 - 10 november 2007 18:42
Visst har det varit kul underhållning.
Så fort jag närmar mig karet så bröstar min hane upp sig mot mig, han verkar inte inse storleksskillnaden.
Fick ge bort övriga 3 scalarerna till en kompis, dom fick ha ett utrymme på 15*15 cm att röra sig på i akvariet, hanen jagade bort precis alla.
#10 - 12 november 2007 17:21
Jaha, då var det roliga slut:(
Paletterna visade sig vara sluga yngelrövare! De smög runt scalarparet hela tiden. Scalarerna jagade hela tiden bort dem. Men de var snart tillbaka och roffade åt sig en o en tills alla var borta:(
När 6st yngel var kvar kunde man se att scalarerna liksom gav upp. Visst, de jagade undan paletterna men hade ingen kontroll var ynglen befann sig.
Så de var snart borta allihopa. Men som sagt, de leker ju snart igen.
Men nästa gång tror jag att paletterna åker ut.

/Stefan

Annons