Skalarerna är orange!?

#1 - 11 november 2007 07:53
Jag skulle aldrig skrivit häromdagen att vi haft det så problemfritt..
Mina guldskalarer har blivit orange (nästan aprikosfärgade), framförallt från "nosen" och upp över ryggen. Det ser ut att sitta under huden, inga skador. Även guldguramisarna ser ut att ha en "missfärgning", även om det är svårt att avgöra (de har väldigt mycket färg redan innan ju).. De andra fiskarna har inga konstigheter alls.
Detta uppkom efter nyinsläpp av fisk i karet häromdagen. Lite stök och bök har det ju varit i karet när nykomlingarna kom, men lugnt igen och alla fiskar verkar pigga och må bra.
Har letat runt som en tok, bla på JBL´s fisksjukhus men hittar _ingenting_ om detta..

Vad kan det vara?
#2 - 11 november 2007 16:15
ta och kolla vattenvärdena!
#3 - 11 november 2007 16:36
Min pappas guldscalarehane är väldigt orange just över pannan och upp mot ryggen, särskilt vid lek.
#4 - 11 november 2007 17:13
Hoppsan hejsan... *Sneglar mot karet*
Alltså, vi gjorde vattenbyte och rörde till värre än vanligt. Helt i oordning. Vi KAN ju ha lockat fram lek? Eller är de små pubertetsslynglar.. *S* Måste nog kolla upp det! Precis så som du förklarar sitter det orange. Tack! :)

(I övrigt är vattenkvalitén god och alla fiskar, även skalarerna, är i gott skick. Pigga och "glada". :))
#5 - 11 november 2007 17:40
Lyckades hitta en bild på en guldskalar och visst hundan är den orange i pannan. På våra är det väldigt extremt (de är väldigt ljusa i övrigt).
Men då är nog allt i sin ordning och jag får stå i skamvrån för att jag inte vet hur mina firrar ska se ut.. *S*
Här finns en (dålig) bild på en av våra: http://fisksoppa.blogdog.se/

Annons