Skalarer - till lek

#1 - 11 maj 2008 13:47
-Lika bra jag skriver en ny tråd om mitt skalare-par. De placerades i ett 100-literskar med lite lämpliga växter. Det tog ett par dagar så hade de lagt rom. Tyvärr så var rommen borta efter tre dagar. Nu har det gått ytterligare en vecka om inget mer har hänt. Skall vänta några dagar till. Om inget händer skall jag göra extra vattenbyte och möblera om lite. Kanske det kan få igång "känslorna" igen :)
#2 - 11 maj 2008 13:51
Det brukar annars vara svårt att få dem sluta leka;).
Prova att sänka vattennivån lite ett par dagar för att sedan fylla på med lite kallare vatten än vad du har i karet nu, så brukar det inte dröja så länge innan där är en ny romkaka.
#3 - 11 maj 2008 18:02
-Lika bra jag skriver en ny tråd om mitt skalare-par. De placerades i ett 100-literskar med lite lämpliga växter. Det tog ett par dagar så hade de lagt rom. Tyvärr så var rommen borta efter tre dagar. Nu har det gått ytterligare en vecka om inget mer har hänt. Skall vänta några dagar till. Om inget händer skall jag göra extra vattenbyte och möblera om lite. Kanske det kan få igång "känslorna" igen :)

Mina leker med 2,5 veckas mellanrum. Än har det ju gått ganska kort tid sedan förra leken..
De kommer snart att leka igen om allt är i sin ordning!
#4 - 11 maj 2008 18:10
- Tack för tipsen. Skall vänta lite innan jag gör en insats. Om inte annat kan jag roa mig med att gallra ut bland växterna. Det var väldigt vad växterna trivs i denna burk.

(Detta par har lekt ett antal gånger tidigare i ett anna kar. Tänkte de skulle få vara för sig själva. Kul att få en kull yngel i alla fall som överlever.)
#5 - 11 maj 2008 19:50
- En bild på burken som paret går i. Lägg märke till Polyspherman som växer så det knakar. Den där växten är lite lurig. I vissa burkar står den mest och ser ledsen ut. I andra växer den explosionsartat. Storleken på baljan är cirka 110 liter.

Frågan är bara! Var e fiskarna :)
#6 - 12 maj 2008 19:40
- Idag, ännu en dag i skalarernas liv. De äter och frodas. Snart är det nog dax för ny lek. Måste bara rensa lite växter i burken. Som sagt var. Polyspherma är en trevlig växt - bara man har kontroll över den :)
#7 - 12 maj 2008 21:32
Man kanske skulle testa att smaka på den, så har man ordnat grilltillbehören för i sommar om den smakar gott:p.
#8 - 12 maj 2008 21:38
ansjo skrev:
Man kanske skulle testa att smaka på den, så har man ordnat grilltillbehören för i sommar om den smakar gott:p.

-Hm! Varför inte! Kan vara en höjdare. Måste banne mig prova...
#9 - 12 maj 2008 21:51
Då kan du meddela mig hur det gick så slipper jag testa....;)
#10 - 13 maj 2008 08:54
Du råkar inte veta vad det är för märke på det akvariet? Det ser precis ut som mitt MobyDick (fogar, lister, proportioner) men mitt är bara 20 liter.. :) Skulle vilja ha tag i ett större i samma stil nämligen. Det ser högt ut i förhållande till längden och bredden och det gillar jag!

Fiskarna ja.. Var ÄR dom?
#11 - 13 maj 2008 09:53
Dysnomia skrev:
Du råkar inte veta vad det är för märke på det akvariet? Det ser precis ut som mitt MobyDick (fogar, lister, proportioner) men mitt är bara 20 liter.. :) Skulle vilja ha tag i ett större i samma stil nämligen. Det ser högt ut i förhållande till längden och bredden och det gillar jag!

- Skall kolla. Det är faktiskt "högt" i förhållande till längd och bredd. Återkommer i detta delikata ärende.
#12 - 13 maj 2008 14:30
ansjo skrev:
Då kan du meddela mig hur det gick så slipper jag testa....;)

- Har provsmakat Polyspherma nu. Den smakar - hm - inte dumt alls. Vet inte riktigt vad jag skall jämföra med. Stensöta! Först smakar det inte alls...efter en liten stund kommer ett stänk av sötma...efter ytterligare ett tag lite kryddigt. Så sött och lite kryddigt smakar det.

Undrar om den är giftig?
#13 - 13 maj 2008 14:35
Ät mer så kan du meddela sedan. Meddelar du inte så vet vi;):p!
#14 - 13 maj 2008 14:40
- Skall kolla. Det är faktiskt "högt" i förhållande till längd och bredd. Återkommer i detta delikata ärende.

Najs! Återstår dock att se om man kan ha turen att med ett namn hitta ett liknande kar.. Men det underlättar iaf lite.. :D
(Vill oxå ha det till mitt lekande skalarpar nämligen. En fördel om de kan gå där en längre tid utan att man får dåligt samvete..)
#15 - 13 maj 2008 20:34
Mata mkt, gärna med fryst foder om du har, så dröjer det inte länge innan du har ny lek ;)
#16 - 13 maj 2008 20:52
Dysnomia skrev:

- Akvariet är faktiskt ett "vanligt" Juvel. Inget märkvärdigt alls.
#17 - 13 maj 2008 20:52
PlatyYngel skrev:
Mata mkt, gärna med fryst foder om du har, så dröjer det inte länge innan du har ny lek ;)

- Bra! Har en massa frysfoder liggande. Men nu är det så mycket annat ynglande i burkarna så de får gärna vänta en stund :)
#18 - 14 maj 2008 18:51
- Akvariet är faktiskt ett "vanligt" Juvel. Inget märkvärdigt alls.

Nämen! Det var ju väldigans.. Då ska jag titta runt på deras kar och jaga! :)
Tack för hjälpen!
#19 - 16 maj 2008 19:40
- Så var det romläggning igen. Få se nu om det funkar bättre denna gång.
#20 - 21 maj 2008 22:44
- Men sickna rackare! Det är andra gången detta par leker med samma usla resultat. De fläktar lite på rommen - äter lite - fläktar - och plockar bort. Så på tredje dagen efter romläggningen är all rom borta igen. Hm. Usla föräldrar tydligen.

De skall få en chans till.
#21 - 22 maj 2008 06:26
De kan behöva 10 chanser till. Ge inte upp för det kommer förr eller senare:)!
#22 - 22 maj 2008 07:57
Jag läser med spänning denna tråd. Mina skalarer har nu lek för andra gången. Och med samma resultat. Alla ägg borta på morgonen den tredje dagen!!

Jag tycker det ser ut som om det är honan som äter upp den. Finns nån vettig förklaring till varför hon gör så? Kan jag göra ngt för att hon ska låta bli? Eller är det ett "naturligt" beteende för dem?
#23 - 22 maj 2008 08:13
Det är nog ganska naturligt, ser de att de inte kan vakta rommen från övriga fiskar är det bättre att de äter upp dem själva så inte ett näringsrikt "foder" försvinner framför ögonen på dem.
Sedan är det som med så många andra som leker, övning ger färdighet;).
#24 - 22 maj 2008 08:49
Jaha, så är det kanske. Men jag tycker inte att de andra fiskarna är särskilt ivriga att ta rommen. Jag har inte sett någon fisk vara alldeles intill.
Och de är bägge duktiga på att jaga bort dem som kommer i närheten.
Men de får väl hålla på, det finns antagligen inget att göra åt saken.
#25 - 22 maj 2008 19:59
- Mitt par går ensamt i karet. (bara några ancistrus oxo) men det duger inte i alla fall. Jag har medvetet låtit karet börja "växa igen lite" för att de skall känna sig mer "trygga". Snart ser jag inte fiskarna:)

Å andra sidan har 2 andra par i karet i hallen (där det går 8-10 skalarer) passat på att lägga rom efter att jag ansat växter och gjort ett vattenbyte. Skulle inte förvåna mig om det plötsligt kommer yngel där istället.

Varför kan inte fiskar göra som jag vill?
#26 - 22 maj 2008 20:14
ansjo skrev:
De kan behöva 10 chanser till. Ge inte upp för det kommer förr eller senare:)!

- Glömde svara dig! Inte skall det ges upp här inte!
#27 - 23 maj 2008 23:41
- Jaha! Då var rommen borta i akvariet i hallen oxo. Lika bra det. Nu skall jag rensa lite växter i lekakvariet i morgon, gör ett vattenbyte, och sedan får de försöka för tredje gången.
#28 - 24 maj 2008 07:04
Hej, Jag har noll koll på det här med skalarer ;) Men jag har ett minne av att när jag var lite mindre och vara hemma hos en av mina kompisar så hade hans farsa ett akvarium där det gick ett skalarpar ;) Och en gång sa han till mig att han hade satt över ett "kafffe filter" Över rommen, och att dem inte hade lyckats äta upp rommen ocg att det hade blivit yngel :D
Rätta mig om jag har fel men det kan ju vara värt att prova :) kan ju funka ;)
#29 - 24 maj 2008 13:18
Jag hade en tråd för 2-3 månader sedan där jag föklarade hur jag triggade mina scalarer att vårda ägg och yngel. Varför inte pröva med ditt par?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115874
#30 - 24 maj 2008 18:07
sme_h skrev:
Jag hade en tråd för 2-3 månader sedan där jag föklarade hur jag triggade mina scalarer att vårda ägg och yngel. Varför inte pröva med ditt par?

- Skall genast läsa!
#31 - 24 maj 2008 18:12
sme_h skrev:

- Har läst din tråd och tagit till mig. Intressant.
#32 - 24 maj 2008 18:35
Kul... Se till att de ser dem hela tiden om du testar detta. Yngelburen jag använde var av genomskinlig plast. Tappar de bort dem för länge så bryr de sig inte om dem sedan. Låt dem vara kvar ända till den natt då de brukar försvinna (2:a för mig).
#33 - 27 maj 2008 21:31
- Snart är det nog dax för ny rom i denna burk. Då skall jag prova något nytt. Det har ju kommit in lite "tips" i denna tråd.
#34 - 28 maj 2008 12:02
tålamod

Tat lugnt,ta en toy.
Efter ett tips här på zoopet lät jag dem misslyckas säkert ett tjugotal gånger. Sen började de fatta hur man skulle göra. Dessutom måste du ha en liten nattlampa på så att de ser äggen även nattetid.
Numer klarar de allt galant fram tills ynglen är frisimmande, sen struntar de i dem.Fast det kommer nog också framigenom.
Mina lägger lika gärna äggen på glaset i ett hörn som på ett blad.
Alltså ha tålamod.
Lycka till!
- Men sickna rackare! Det är andra gången detta par leker med samma usla resultat. De fläktar lite på rommen - äter lite - fläktar - och plockar bort. Så på tredje dagen efter romläggningen är all rom borta igen. Hm. Usla föräldrar tydligen.

De skall få en chans till.
#35 - 28 maj 2008 22:30
kareander skrev:
Tat lugnt,ta en toy.

Efter ett tips här på zoopet lät jag dem misslyckas säkert ett tjugotal gånger. Sen började de fatta hur man skulle göra. Dessutom måste du ha en liten nattlampa på så att de ser äggen även nattetid.

Numer klarar de allt galant fram tills ynglen är frisimmande, sen struntar de i dem.Fast det kommer nog också framigenom.

Mina lägger lika gärna äggen på glaset i ett hörn som på ett blad.

Alltså ha tålamod.

Lycka till!

- Tack för stödet. Ja de skall få många chanser har jag tänkt. Men just nu har de lite besvärligt. Har glömt att ansa Polysperman i deras burk. Inser att de just nu inte har simutrymme längre. Idag när jag matade dem fick de kämpa sig genom växtligheten för att nå de nedfallande flingorna:)
#36 - 30 maj 2008 23:32
- Ta mig sjuttons! Har fortfarande inte gallrat ur Polysperman i lekburken. Var på väg att göra det idag. Vad får man se! De har lagt rom igen! Tredje gången gillt -kanske. Låter dem vara nu. Kanske funkar det bättre för dem att kläcka fram yngel i denna burk bestående av 15% vatten och 85% Polysperma - typ!
#37 - 31 maj 2008 02:15
Mina skalarer lade rom på ett blad igår kväll. Nu 30 timmar senare ser jag att ett par av kornen har vitnat. Är det tecken på att de inte är befruktade?
#38 - 31 maj 2008 06:43
Whistler84 skrev:
Mina skalarer lade rom på ett blad igår kväll. Nu 30 timmar senare ser jag att ett par av kornen har vitnat. Är det tecken på att de inte är befruktade?

- Kort svar: Ja!
#39 - 31 maj 2008 19:50
Var nog fler än så, nu har nästan alla korn vitnat och de flesta ätits upp.

Tror jag kan räkna till 6-7 ägg som fortfarande har transparent färg, men där sticker det faktiskt ut en liten svans som viftar febrilt! :D

En av föräldrarna vakar konstant och plockar runt dem om de börjar lossna, får hoppas det går vägen (inte för att jag tror det), annars lär de sig väl med tiden.
#40 - 31 maj 2008 22:40
Whistler84 skrev:
Var nog fler än så, nu har nästan alla korn vitnat och de flesta ätits upp.

Tror jag kan räkna till 6-7 ägg som fortfarande har transparent färg, men där sticker det faktiskt ut en liten svans som viftar febrilt! :D

En av föräldrarna vakar konstant och plockar runt dem om de börjar lossna, får hoppas det går vägen (inte för att jag tror det), annars lär de sig väl med tiden.

- Bah! Dumma fiskar! Mina lekte för tredje gången - och - avbröt för tredje gången. Men det är bara att kämpa på.
#41 - 2 juni 2008 19:52
- Idag var det vattenbyte i burken. Undar om de kommer igång igen snart. Har ansat växterna så de kan simma runt igen. De ser i alla fall friska ut. Kommer att envisas med detta par. Får se vem som ger upp först. De eller jag :)
#42 - 2 juni 2008 20:06
Man kanske inte behöver göra så mycket. Jag impulsköpte 4 st i Åled på zoopet syd racet. Släppte ner dem i ett 100 liters tomt kar, inrett enbart med ett svampfilter. Tänkte där kan de gå o karantänas lite.
Igår hade jag besök som sa Har du sett att du har yngel på dina scalarer.
Jo mycket riktigt så var det, men inte nog med det det var bägge paren stod med en stor svärm småttingar i varje ända i karet.[:-9]
Bara o börja stödmata.:p
#43 - 2 juni 2008 20:38
Kul Kaj, och inte var de fula heller:p!
#44 - 2 juni 2008 20:53
kaj.p skrev:
Man kanske inte behöver göra så mycket. Jag impulsköpte 4 st i Åled på zoopet syd racet. Släppte ner dem i ett 100 liters tomt kar, inrett enbart med ett svampfilter. Tänkte där kan de gå o karantänas lite.

Igår hade jag besök som sa Har du sett att du har yngel på dina scalarer.

Jo mycket riktigt så var det, men inte nog med det det var bägge paren stod med en stor svärm småttingar i varje ända i karet.[:-9]

Bara o börja stödmata.:p

- Attans oxo! Är det så man skall göra. Blir lite grön av avundssjuka nu. Hm.

För lyckad lek:
1. Riv ur allt
2. Lämna fiskarna
3. Läs en bok eller två
4. Du har yngel!
#45 - 3 juni 2008 22:31
- Nu har det blivit lek i fel akvarium igen! Har som sagt en burk i hallen med ett gäng scalarer. De försöker hela tiden. Olika par varje gång. I lekburken är det däremot lugnt just nu. De tar sig tid de små rackarna. Ser ut att må bra i alla fall. Slängde ned några ancistrus i burken för att hjälpa till med renhållningen. Men jaja. Bara att vänta på lekförsök numero fyra!
#46 - 4 juni 2008 09:20
Se till bara så inte Ancistrusen käkar upp rommen om det blir lek i karet igen.
De har en viss förkärlek till detta och kan även vara svåra för föräldrarna att jaga bort om ancistrusen har lite storlek.
#47 - 4 juni 2008 11:21
ansjo skrev:
Se till bara så inte Ancistrusen käkar upp rommen om det blir lek i karet igen.

De har en viss förkärlek till detta och kan även vara svåra för föräldrarna att jaga bort om ancistrusen har lite storlek.

- Det är väldans små ancistrus men jag skall hålla ett öga på de rackarna..
#48 - 5 juni 2008 22:11
- Dagens inblick i lekburken. Skalarerna mår bra. De tycks trivas bra i burken. Det är nog snart dax för en ny romläggning. Vore attans om det inte skall fungera snart. Har bestämt mig för att inte lägga mig i. De skall lyckas själva. Här skall det inte "curlas" och skämmas bort. Vill de ha avkomma får de minsann fixa det själva. Pronto!
#49 - 13 juni 2008 21:36
- Lek och rom igen! För fjärde gången(eller femte,hm). Vore då rackarns om de inte skulle kunna låta rommen utvecklas denna gång. Vill se lite yngel innan de avbryter denna lek....
#50 - 17 juni 2008 22:34
- Inte blir jag förvånad inte. Leken avbruten och rommen borta. Skall banne mig göra om lite i burken. Ut med massa växter och bara behålla en liten svärdsplanta i ena hörnet. Sedan ut med malarna. Så får det bli. Så fort jag får tid.
#51 - 18 juni 2008 10:53
Att ta ut malarna är nog inget dumt förslag då de kan gå ganska hårt åt rommen om de får tillfälle och smak på detta eminenta foder;).
Bilagor:
#52 - 18 juni 2008 11:29
- Inte blir jag förvånad inte. Leken avbruten och rommen borta. Skall banne mig göra om lite i burken. Ut med massa växter och bara behålla en liten svärdsplanta i ena hörnet. Sedan ut med malarna. Så får det bli. Så fort jag får tid.

Mina Skalarer var precis som dina att de käkade upp rommen på tredje dagen. Men efter att jag la i en stor Reedmore rot så blev det yngel efter varje lek. Ynglen klarade sig inte efter som det fanns sällskap som uppskattade ynglen som mat, men det är ju oviktigt just nu.

Min teori är att något ändrades i vattenkvaliten och att de käkat upp rommen tidigare för att de "visste" att leken var misslyckad. Hade inte möglig rom, så det kunde inte vara orsaken.

Kanske lite ekextrakt kunde hjälpa?
#53 - 18 juni 2008 19:47
- Ok! Tack för tipset. Skall testa att rumstera om i burken imorgon!
#54 - 18 juni 2008 20:48
- Bah! Jag gör det nu så blir det i alla fall gjort :)
#55 - 5 juli 2008 17:55
- Yes! Äntligen! Femte gången gillt!

Trodde att de misslyckats ännu en gång med lek. Har ju tagit bort alla växter i burken och ersatt dessa med några flata skifferbitar istället. De lade rom på skiffern men så var den borta - som vanligt - efter några dagar. Planerade därför att sätta tillbaka detta par till scalarburken i hallen för att senare prova med ett annat par.

Men då! Frugan kom nyss och frågade om jag sett! Sett vadå?, undrade jag! Ynglen, svarade hon! Vilka yngel?! Kom får du se! Och minsann! De rackarna hade flyttat rommen och lagt de kläckta små ynglen i en plastblomma! Av alla ställen! Där ligger de små liven skyddade från Ancistrusen! (Ja jag vet! Man skall inte ha plastblommor i akvariet men blomman sitter fast på en snygg ihålig plastrot där ancistrusen bor).

Så det gick vägen! De har yngel! Ja jäklar! Få se nu om de blir frisimmande eller om de dukar under de närmsta dagarna. Vilket fall som helst så är detta ett stort framsteg för detta lekpar!
#56 - 5 juli 2008 18:01
- Yes! Äntligen! Femte gången gillt!

Trodde att de misslyckats ännu en gång med lek. Har ju tagit bort alla växter i burken och ersatt dessa med några flata skifferbitar istället. De lade rom på skiffern men så var den borta - som vanligt - efter några dagar. Planerade därför att sätta tillbaka detta par till scalarburken i hallen för att senare prova med ett annat par.

Men då! Frugan kom nyss och frågade om jag sett! Sett vadå?, undrade jag! Ynglen, svarade hon! Vilka yngel?! Kom får du se! Och minsann! De rackarna hade flyttat rommen och lagt de kläckta små ynglen i en plastblomma! Av alla ställen! Där ligger de små liven skyddade från Ancistrusen! (Ja jag vet! Man skall inte ha plastblommor i akvariet men blomman sitter fast på en snygg ihålig plastrot där ancistrusen bor).

Så det gick vägen! De har yngel! Ja jäklar! Få se nu om de blir frisimmande eller om de dukar under de närmsta dagarna. Vilket fall som helst så är detta ett stort framsteg för detta lekpar!

Om du vill ha frisimmande yngel, varför har du då Ancistrus i samma kar:confused:

Det är ju som att svära i kyrkan[:(!]
#57 - 5 juli 2008 18:42
- Haha! Det är två små rackare...2-3cm långa...hade inte hjärta att ta bort dem^^
#58 - 5 juli 2008 18:52
- Haha! Det är två små rackare...2-3cm långa...hade inte hjärta att ta bort dem^^

Det är det som är problemet med dem, de är så förbaskat fina när de är små:)

Men tyvärr så blir det för många:(

Är precis som med kattungar om man inte går till verinären med mamma och pappa!
#59 - 5 juli 2008 20:12
c90368 skrev:
Det är det som är problemet med dem, de är så förbaskat fina när de är små:)

Men tyvärr så blir det för många:(

Är precis som med kattungar om man inte går till verinären med mamma och pappa!

- Du har säkert rätt i sak! Men å andra sidan: -Skräp om inte två fullvuxna skalarer skall kunna försvara sig mot några småmalar:)
#60 - 5 juli 2008 20:17
- Du har säkert rätt i sak! Men å andra sidan: -Skräp om inte två fullvuxna skalarer skall kunna försvara sig mot några småmalar:)

På natten i mörkret har småtjuvarna sin möjlighet.

De gillar kaviar precis som jag och vad är lättast att lägga på nattmackan om inte kaviar;)
#61 - 6 juli 2008 21:10
lånar tråden.. hur lång tid tar det från att skalarhonan lagt äggen och tills de kläcks??
#62 - 7 juli 2008 00:17
- Tja! Då det är första gången som de kommer så långt att de kläcks är jag lite osäker på hur lång tid det tog...men uppskattningsvis...hm...5-6 dagar! Det tokiga är att jag inte upptäckte på en gång att de lagt rom samt att jag missade att de flyttat den kläckta rommen till ett nytt ställe!

Tittade till dem idag och det vimlar av "svansar"! Hoppas de klarar nästa moment. Att bli frisimmande!
#63 - 9 juli 2008 11:21
- Dagens rapport! Alla yngel mår bra! Föräldrarna vaktar/vårdar otroligt bra. Idag på morgonen har de flyttat alla yngel från "blomman" och satt upp dem på rad i ena hörnet av akvariet. Där sitter de nu och vifta glatt på sina svansar. Hur många de är är svårt att avgöra, men, det kan röra sig om 50-75 yngel.
#64 - 10 juli 2008 10:21
- Rapport från Scalarernas värld. Idag frisimmande yngel! Stolta föräldrar vaktar noga. Så skall det se ut. So far sooo gooooood! Kul!
#65 - 10 juli 2008 10:43
grattis grattis :)!!
#66 - 10 juli 2008 11:28
Se där ja Trägen vinner fram med kameran nu.:D
#67 - 10 juli 2008 11:37
Måste fråga lite här. Jag är i nästan samma fas som Olof Loklint, men inte riktigt nära målet än. Har följt hans inlägg noga.
Mina skalarer har lagt rom 4 gånger nu, men inte lyckats få yngel.
OCH jag har en stor ancistrus! Är det förklaringen till misslyckandet?
Jag vill helst inte ta bort honom, så vad är chansen till att det lyckas ändå?
Måste jag verkligen jaga rätt på Kalle och flytta honom, han är STOR!
#68 - 10 juli 2008 15:22
svea skrev:
Måste fråga lite här. Jag är i nästan samma fas som Olof Loklint, men inte riktigt nära målet än. Har följt hans inlägg noga.

Mina skalarer har lagt rom 4 gånger nu, men inte lyckats få yngel.

OCH jag har en stor ancistrus! Är det förklaringen till misslyckandet?

Jag vill helst inte ta bort honom, så vad är chansen till att det lyckas ändå?

Måste jag verkligen jaga rätt på Kalle och flytta honom, han är STOR!

På ren svenska: - Jag vete faen! Mina ancistrus är ju små men säkerligen tillräckligt stora för att norpa rom från fega scalarer. Dessutom har jag två andra malar (pleco) modell mindre i samma burk. Detta trots att jag vet att det inte är lämpligt. Men vad sjuttons! I naturen vimlar det naturligt av fiender till alla lekande fiskar med rom eller yngel. Tänkte att det vore skräp om inte detta ciklidpar skulle kunna lära sig vakta rommen och ynglen. Och se minsann. Det har de gjort efter fyra misslyckade försök. (peppar peppar)

Men vad som fick de tidigare försöken att misslyckas kan jag bara spekulera i. Tror helt enkel att mitt lekpar helt enkelt inte fattade vad de skulle göra!

Och ja! Jag skall ta bilder. Men som vanligt i dagens digitala värld är alltid batterierna urladdade när kameran som bäst behövs! (har tre olika kameror som alla saknar laddade batterier - skall man köpa en kamera till - eller - ladda batterierna oftare)
#69 - 13 juli 2008 10:53
- Idag räknar jag in cirka 10 överlevande frisimmande scalaryngel. Jahaja. Om de så bara får en att överleva blir jag nöjd! För var dag som går kommer säkerligen deras insikter i hur man tar hand om sin avkomma förstärkas. Till nästa lek skall detta par få en ny burk där de får gå alldeles ensamma. Inte en enda liten ancistrus så långt ögat når :)
#70 - 13 juli 2008 11:48
hehe.. det låter sunt :) mina har bara rommat en gång sen ja fick dem.. rommen slukades av ett svart hål och gick om intet bara efter 3 dygn.. jag vet att detta skalarpar har lyckats få yngel förut (har deras avkommor i en annan burk som vuxit sig stora) men nu har det snart gått en vecka utan att de börjat lägga rom..

e jag för ivrig? :D
#71 - 15 juli 2008 10:56
- Så var det slut! Alla yngel borta! Men det var en framgång i alla fall. Nu blir det total re-make-over i burken. Alla malar ut. In med nya växter. Ombonat och fint skall det bli. Vattenbyte och nytt foder. Här skall jädrar i mig skämmas bort. Sedan kommer belöningen i form av en jättekull med yngel!
#72 - 15 juli 2008 23:07
- Så var det dammat och klart. Omgjort och fint i burken. De har nu några läckra växter samt en enda flat sten för framtida romläggning. De fick dessutom en dekorativ bakgrund som skall stimulera deras nattivitet.

Ser fram emot en jättekull med fina scalaryngel nu!
#73 - 16 juli 2008 07:39
lånar tråden lite. Jag har ett scalarpar som har frisimmande yngel, inatt har de lagt mer rom. Ska jag separera yngeln från föräldrarna i detta läge? De har inte fått sina ryggfenor än så små är de. Eller kan föräldrarna ha flera kullar samtidigt?
#74 - 16 juli 2008 08:26
mkt bra fråga.. är grön i den bemäskelsen med.. det är väl bara att testa o ha kvar dom :)
det säkraste är helt klart att flytta över dem till ett annat kar..

olof! mina har lagt rom igen o nu J**lar skall det bli yngel av mina.. hoppas ja :D
#75 - 16 juli 2008 14:05
surinam skrev:
lånar tråden lite. Jag har ett scalarpar som har frisimmande yngel, inatt har de lagt mer rom. Ska jag separera yngeln från föräldrarna i detta läge? De har inte fått sina ryggfenor än så små är de. Eller kan föräldrarna ha flera kullar samtidigt?

- Har inte erfarenhet av det som du nämner men normalt flyttar föräldrar fokus till den nya kullen - och då - är det risk att de lite större ynglen blir rivaler. Men vet som sagt inte hur just scalarer beter sig. Vet ej heller om Scalaryngel kannibaliserar på yngre syskon.

Lite märkligt å andra sidan att de så snabbt lade en ny omgång rom :)
#76 - 16 juli 2008 14:11
Ibanez skrev:

olof! mina har lagt rom igen o nu J**lar skall det bli yngel av mina.. hoppas ja :D

- Du ser! Det är bara att kämpa på:)
#77 - 16 juli 2008 16:52
Jag får oxå rom med jämna mellanrum på mina 2 scalarer.
Dom verkar vakta så fint och grejer men på 3.dje dagen så är allt borta.. :(

Har läst igenom tråden och ska ta åt mig diverse råd och tips.
Har ett 375L ståendes som jag ska dra igång, men kan kanske borde testa enbart 1 par scalarer i den? :D
#78 - 16 juli 2008 17:08
Jenny054 skrev:

Har ett 375L ståendes som jag ska dra igång, men kan kanske borde testa enbart 1 par scalarer i den? :D

Jenny... Det är då du skall ta fram kuben,,,, ler
#79 - 16 juli 2008 17:20
Det akvariet jag har scalarer med yngel just nu är på 40L....jag flyttar över dom i större kar när ynglen är ca 1 cm
#80 - 16 juli 2008 23:51
tonpet skrev:
Jenny... Det är då du skall ta fram kuben,,,, ler

Attans. Jag har ju ingen kub och med 8 akvarier i huset så har sambon fått nog. :D
Vad gör man då?
#81 - 17 juli 2008 06:27
Byter sambo:D;)!
#82 - 18 juli 2008 14:33
Jenny054 skrev:

hmm.. samma fenomen hos mig.. men men.. trägen vinner :)
har planer på att ha bara ett skalar par i mitt 160L men är det ngn som vet om man kan ha dem o rommen tesammans me en 35cm pleco?

hehe.. rätta takter ansjo :D som min tag lyder här under ;)
#83 - 20 juli 2008 13:03
Jenny054 skrev:
Attans. Jag har ju ingen kub och med 8 akvarier i huset så har sambon fått nog. :D

Vad gör man då?

Ja du,, kommer du på det så vill jag veta:)
Men jag har fått igenom en kub nu iaf, som jag skall hämta efter semestrar.

Olof,,, Borde vara dax för dig igen, eller dina scalarer iaf. Det är snart två veckor sen, eller? Väntar spänt på din fortsättning.
Här är det full rulle, rom inatt, romläggning just nu och paletter som precis tittat fram.
#84 - 21 juli 2008 20:46
- Så var det dax igen! Sjätte gången - tror jag! Och jädrar i min själ vad med rom det blev denna gång. De struntade i stenen jag erbjöd och tapetserade istället innerfiltret med rom. Nu finns inga "elaka" romtjuvar i burken. Bara två scalarer med sin rom. Finns med andra ord inget de kan skylla på!
#85 - 22 juli 2008 15:05
- Så var det dax igen! Sjätte gången - tror jag! Och jädrar i min själ vad med rom det blev denna gång. De struntade i stenen jag erbjöd och tapetserade istället innerfiltret med rom. Nu finns inga "elaka" romtjuvar i burken. Bara två scalarer med sin rom. Finns med andra ord inget de kan skylla på!

NU,,,,, tror jag att du kommer att lyckas.
Lycka till
#86 - 25 juli 2008 09:14
Väntar nyfiket på hur det går...
#87 - 27 juli 2008 10:03
- Vad kan man säga! Jag ligger lite lågt nu med rapporter och springer inte i tid och otid för att kolla hur det går. Men, banne mig, det ser bra ut. De har plockat och spottat med sina små kläckta yngel nu en tid. Ett väldigt sjå har de. De små liven singlar upp och ned i vattnet när föräldrarna kämpar med att fånga upp och återplacera ynglen på pumpen! Det sitter nu en klump med "svansar" och darrar. Svårt att uppskatta hur många - men - uppskattningsvis ett 50-tal.

Nåväl! Bara att hålla alla tummar och tår för att det blir något yngel som överlever :)
#88 - 27 juli 2008 12:23
bara att hålla tummarna ja!! annars kan du om du, nu badly vill ha kvar ynglen, ta bort föräldrarna ock låta ynglerna växa till sig..

hur går det för dig tonpet??
#89 - 29 juli 2008 10:20
- Igår var alla yngel borta - trodde jag! Men efter en stund insåg jag att scalarerna är luriga. De hade flyttat yngel-svans-högen till ett nytt ställe bara. Högt upp på innerpumpen - prexis under utblåset - satt hela barnaskaran. Där ser man. Några millimeter till och hela gänget flyger ut i akvariet med en väldig fart! Kanske blir det lite bakströmmar just där som syresätter och svalkar vattnet. Vad vet jag hur scalarer tänker...........
#90 - 29 juli 2008 15:31
- Senaste nytt! Frisimmande yngel. Perfekt! Kul! Har en hel del flytväxter och de simmar nyfiket in och ut bland de nedhängande rotverken. Hanen vaktar som bara den. Fick hänga en handduk som täcker sidorna på akvariet då han attackerade sin spegelbild hela tiden! Tydligen blev det bättre - med handduken - för nu är han lugn igen!
#91 - 31 juli 2008 12:51
- Men jaha! Ridå och godnatt! Nu är ynglen borta! Tjossan så det kan gå. Ja ja! Bita i det sura äpplet och så vidare. Ställningen är nu 6 - 0! Sex lekar - noll resultat i överlevande yngel.

Är det bara att kasta in handduken i akvariet och slokörat vandra vidare - eller - skall man bryta ihop och komma igen? Får bli det sistnämnda. De får en chans till. De rackarna. För övrigt är de väldigt välmående och speciellt hanen har blivit riktigt grann och fin. Alltid något som bonden sade och fjällade grodan!
#92 - 4 augusti 2008 09:51
- Vad skall man säga! Knappt har man konstaterat att alla små yngel är borta - så - leker du igen och lägger massor av rom. Få se nu! Lek nummer sju (7) Jag har inte rört något i burken sedan sist. De växter jag satte ned (vattenormbunke - Ceratopteris cornuta) växer finfint. Skall man göra något annorlunda denna gång? Nej, tror inte det. De skall banne mig .... MEN....nu vet jag! Jag skall prova att ge dem nattbelysning när ynglen börjar bli frisimmande. Så gör jag.
#93 - 4 augusti 2008 11:02
hehe.. ovanligt vanligt beteende hos skalarer du.. mia la rom efter 2 dar sedan hela den frisimmande kullen försvann.. här spills det inga tårar :)

kanske kan flytta ynglen när de blir frisimmande? iannat fall så e det bara att testa med en lampa..

good luck!
#94 - 4 augusti 2008 14:36
Vet inte vad man skall säga, beklagar[:(] (förra kullen) eller grattis :)(nya rommen).
Båda såklart. Men ge inte upp för detta ser ju bättre å bättre ut för dom.
Nattlampa tycker jag att du skall testa.
Jag har haft det nu de nio dygn de varit frisimmande.
#95 - 5 augusti 2008 12:39
- Jag tar det med jämnmod att det inte lyckas med scalarleken. Har fullt upp med andra burkar där det kläcks och simmar runt yngel av andra ciklider. Men det vore då rackarns..

(har iofs ett liknanden fenomen med avbrutna lekar med ett annat ciklidpar. Det är Guldsömsciklider. När de gick i sällskapsakvariet lekte de och drog fram den ena kullen efter den andra. Ynglen blev givetvis mums för alla andra fiskar i burken. Flyttade därför över Guldsömsparet till ett eget 200-liters och tänkte det skulle göra susen. Men ack så fel jag fick. De har nu lagt rom 4-5ggr och det slutar varje gång på samma sätt - de avbryter och käkar upp rommen! )
Bilagor:
#96 - 11 augusti 2008 10:47
- Se så fint de simmar! Ynglen! Uppe i flytväxternas rötter stimmar de omkring. Stolta föräldrar patrullerar runt. Säkert 50 stycken scalarbarn. Så skall det se ut. Nu gäller det att inte glömma nattlampan. Få se om det räcker för att ynglen skall "överleva" sina föräldrar.
#97 - 11 augusti 2008 11:04
Grattis och lycka till denna gången.
I slutet på veckan skall jag och ha frisimmande om allt går bra. Har runt 100 stycken kläckta nu.
Missa nu inte nattlampan :)
#98 - 13 augusti 2008 15:06
- Gluttade på firrarna nyss. Det är mycket yngel minsann! De har delat upp småttingarna i två läger. Det ena gänget simmar längs med botten det andra strax under ytan. Ja jämarns. Jag frågar mig varför men inser att något svar aldrig kommer att ges. De får hållas.

*matar föräldrarna lite mer frekvent nu än tidigare*
#99 - 17 augusti 2008 19:51
- Så var det över för denna gång. De små ynglen försvann allt eftersom. Och föräldrarna ser bara allt mer välmående och feta ut. Oxo ett sätt att dryga ut kosten. Jahaja. Har snart tappat räkningen på alla misslyckade försök. Nu blir det så här! Nästa gång åker föräldrarna ur burken i samma ögonblick som ynglen blir frisimmande. Så får det bli! Nattlampa - pyttsan!
#100 - 17 augusti 2008 19:58
Själv väntar jag med spänning på att mina ska få sina frisimmare:D
rejäl kaka på ett stort blad.
Dock så kom det lite plötsligt så jag hann inte plocka över föräldrarna o tänkt leksubstrat till annat kar.
Så nu har jag zebraciklidlek precis under skalarerna och cutteri som vaktar i andra änden och diskus som leker i mitten och laetacara dorsigera där emellan.
Världens mix av lek:D
#101 - 24 augusti 2008 05:42
- Nu är det nog snart dax för paret att lägga rom igen. Blir det så så har jag en plan. Så fort ynglen blir frisimmande flyttar jag föräldrarna. Japp. Så får det bli.
#102 - 14 september 2008 09:51
- Nu har jag avvecklat försöket med att få detta par till att lyckas med yngel. De får vila upp sig ett tag i stora sällskapsakvariet tills vidare...
#103 - 27 september 2008 13:12
- Självklart fortsätter de sina lekförsök även i stora SA-burken men de får det ganska jobbigt nu att klara rommen från alla andra hungriga fiskar :)

Annons