Olof Loklint skrev:-Lika bra jag skriver en ny tråd om mitt skalare-par. De placerades i ett 100-literskar med lite lämpliga växter. Det tog ett par dagar så hade de lagt rom. Tyvärr så var rommen borta efter tre dagar. Nu har det gått ytterligare en vecka om inget mer har hänt. Skall vänta några dagar till. Om inget händer skall jag göra extra vattenbyte och möblera om lite. Kanske det kan få igång "känslorna" igen :)
Dysnomia skrev:Du råkar inte veta vad det är för märke på det akvariet? Det ser precis ut som mitt MobyDick (fogar, lister, proportioner) men mitt är bara 20 liter.. :) Skulle vilja ha tag i ett större i samma stil nämligen. Det ser högt ut i förhållande till längden och bredden och det gillar jag!
Fiskarna ja.. Var ÄR dom?
ansjo skrev:Då kan du meddela mig hur det gick så slipper jag testa....;)
Olof Loklint skrev:- Skall kolla. Det är faktiskt "högt" i förhållande till längd och bredd. Återkommer i detta delikata ärende.
Dysnomia skrev:Du råkar inte veta vad det är för märke på det akvariet? Det ser precis ut som mitt MobyDick (fogar, lister, proportioner) men mitt är bara 20 liter.. :) Skulle vilja ha tag i ett större i samma stil nämligen. Det ser högt ut i förhållande till längden och bredden och det gillar jag!
Fiskarna ja.. Var ÄR dom?
PlatyYngel skrev:Mata mkt, gärna med fryst foder om du har, så dröjer det inte länge innan du har ny lek ;)
Olof Loklint skrev:- Akvariet är faktiskt ett "vanligt" Juvel. Inget märkvärdigt alls.
sme_h skrev:Jag hade en tråd för 2-3 månader sedan där jag föklarade hur jag triggade mina scalarer att vårda ägg och yngel. Varför inte pröva med ditt par?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115874
sme_h skrev:Jag hade en tråd för 2-3 månader sedan där jag föklarade hur jag triggade mina scalarer att vårda ägg och yngel. Varför inte pröva med ditt par?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115874
Olof Loklint skrev:- Men sickna rackare! Det är andra gången detta par leker med samma usla resultat. De fläktar lite på rommen - äter lite - fläktar - och plockar bort. Så på tredje dagen efter romläggningen är all rom borta igen. Hm. Usla föräldrar tydligen.
De skall få en chans till.
kareander skrev:Tat lugnt,ta en toy.
Efter ett tips här på zoopet lät jag dem misslyckas säkert ett tjugotal gånger. Sen började de fatta hur man skulle göra. Dessutom måste du ha en liten nattlampa på så att de ser äggen även nattetid.
Numer klarar de allt galant fram tills ynglen är frisimmande, sen struntar de i dem.Fast det kommer nog också framigenom.
Mina lägger lika gärna äggen på glaset i ett hörn som på ett blad.
Alltså ha tålamod.
Lycka till!
Whistler84 skrev:Mina skalarer lade rom på ett blad igår kväll. Nu 30 timmar senare ser jag att ett par av kornen har vitnat. Är det tecken på att de inte är befruktade?
Whistler84 skrev:Var nog fler än så, nu har nästan alla korn vitnat och de flesta ätits upp.
Tror jag kan räkna till 6-7 ägg som fortfarande har transparent färg, men där sticker det faktiskt ut en liten svans som viftar febrilt! :D
En av föräldrarna vakar konstant och plockar runt dem om de börjar lossna, får hoppas det går vägen (inte för att jag tror det), annars lär de sig väl med tiden.
kaj.p skrev:Man kanske inte behöver göra så mycket. Jag impulsköpte 4 st i Åled på zoopet syd racet. Släppte ner dem i ett 100 liters tomt kar, inrett enbart med ett svampfilter. Tänkte där kan de gå o karantänas lite.
Igår hade jag besök som sa Har du sett att du har yngel på dina scalarer.
Jo mycket riktigt så var det, men inte nog med det det var bägge paren stod med en stor svärm småttingar i varje ända i karet.[:-9]
Bara o börja stödmata.:p
ansjo skrev:Se till bara så inte Ancistrusen käkar upp rommen om det blir lek i karet igen.
De har en viss förkärlek till detta och kan även vara svåra för föräldrarna att jaga bort om ancistrusen har lite storlek.
Olof Loklint skrev:- Inte blir jag förvånad inte. Leken avbruten och rommen borta. Skall banne mig göra om lite i burken. Ut med massa växter och bara behålla en liten svärdsplanta i ena hörnet. Sedan ut med malarna. Så får det bli. Så fort jag får tid.
Olof Loklint skrev:- Yes! Äntligen! Femte gången gillt!
Trodde att de misslyckats ännu en gång med lek. Har ju tagit bort alla växter i burken och ersatt dessa med några flata skifferbitar istället. De lade rom på skiffern men så var den borta - som vanligt - efter några dagar. Planerade därför att sätta tillbaka detta par till scalarburken i hallen för att senare prova med ett annat par.
Men då! Frugan kom nyss och frågade om jag sett! Sett vadå?, undrade jag! Ynglen, svarade hon! Vilka yngel?! Kom får du se! Och minsann! De rackarna hade flyttat rommen och lagt de kläckta små ynglen i en plastblomma! Av alla ställen! Där ligger de små liven skyddade från Ancistrusen! (Ja jag vet! Man skall inte ha plastblommor i akvariet men blomman sitter fast på en snygg ihålig plastrot där ancistrusen bor).
Så det gick vägen! De har yngel! Ja jäklar! Få se nu om de blir frisimmande eller om de dukar under de närmsta dagarna. Vilket fall som helst så är detta ett stort framsteg för detta lekpar!
Olof Loklint skrev:- Haha! Det är två små rackare...2-3cm långa...hade inte hjärta att ta bort dem^^
c90368 skrev:Det är det som är problemet med dem, de är så förbaskat fina när de är små:)
Men tyvärr så blir det för många:(
Är precis som med kattungar om man inte går till verinären med mamma och pappa!
Olof Loklint skrev:- Du har säkert rätt i sak! Men å andra sidan: -Skräp om inte två fullvuxna skalarer skall kunna försvara sig mot några småmalar:)
svea skrev:Måste fråga lite här. Jag är i nästan samma fas som Olof Loklint, men inte riktigt nära målet än. Har följt hans inlägg noga.
Mina skalarer har lagt rom 4 gånger nu, men inte lyckats få yngel.
OCH jag har en stor ancistrus! Är det förklaringen till misslyckandet?
Jag vill helst inte ta bort honom, så vad är chansen till att det lyckas ändå?
Måste jag verkligen jaga rätt på Kalle och flytta honom, han är STOR!
surinam skrev:lånar tråden lite. Jag har ett scalarpar som har frisimmande yngel, inatt har de lagt mer rom. Ska jag separera yngeln från föräldrarna i detta läge? De har inte fått sina ryggfenor än så små är de. Eller kan föräldrarna ha flera kullar samtidigt?
Jenny054 skrev:Jag får oxå rom med jämna mellanrum på mina 2 scalarer.
Dom verkar vakta så fint och grejer men på 3.dje dagen så är allt borta.. :(
Har läst igenom tråden och ska ta åt mig diverse råd och tips.
Har ett 375L ståendes som jag ska dra igång, men kan kanske borde testa enbart 1 par scalarer i den? :D
Jenny054 skrev:Jag får oxå rom med jämna mellanrum på mina 2 scalarer.
Dom verkar vakta så fint och grejer men på 3.dje dagen så är allt borta.. :(
Har läst igenom tråden och ska ta åt mig diverse råd och tips.
Har ett 375L ståendes som jag ska dra igång, men kan kanske borde testa enbart 1 par scalarer i den? :D
Jenny054 skrev:Attans. Jag har ju ingen kub och med 8 akvarier i huset så har sambon fått nog. :D
Vad gör man då?
Olof Loklint skrev:- Så var det dax igen! Sjätte gången - tror jag! Och jädrar i min själ vad med rom det blev denna gång. De struntade i stenen jag erbjöd och tapetserade istället innerfiltret med rom. Nu finns inga "elaka" romtjuvar i burken. Bara två scalarer med sin rom. Finns med andra ord inget de kan skylla på!