Skalarer- storlek och mat?

#1 - 27 december 2009 18:53
Vad bör man mata med om man vill att skalarerna ska växa hyfsat fort?
De är väl en 5-6 cm nu gissar jag på.
#2 - 27 december 2009 22:19
Artemia, räkmix, torrfoder av bra kvalité osv.
Det som nästan är mer viktigt är att du gör frekventa vattenbyten samt har god plats för fiskarna:).
#3 - 27 december 2009 23:18
375 liter och vattenbyte (ca 25%) en gång per vecka ska väl räcka hoppas jag.

Då kör jag på det. Artemia och torrfoder finns hemma, men hur vet man vad som är bra torrfoder? I nuläget kör jag på flingfoder tetra rubin, samt alg- och pansarmalstabletter (dvs 2 olika). Funderar på att komplettera med ngt granulat när det kommer fler fiskar i akvariet, om det behövs. Ska ge mig på att göra räkmix.
#4 - 27 december 2009 23:31
Hade inte skadat med lite tätare vattenbyten när de är så små.
#5 - 29 december 2009 00:41
Okej. Men varför? Vad gör att det behövs tätare vattenbyten medan de växer? För att sen kunna dra ner?
Bilagor:
#6 - 29 december 2009 22:30
Därför att man matar mycket, därmed skiter fiskarna mycket.
Dessutom så ska de avsöndra nåt ämne i vattnet som kan reducera tillväxten. (läst nånstans, kommer inte riktigt ihåg hur det var skrivit)
#7 - 29 december 2009 23:12
Låter ju smart det första förstås :P Men då borde det alltså inte ha med tillväxten att göra utan bara en följd av mycket mat. Hur ofta matar ni/bör man mata?

Det andra: hmm intressant. Låter skumt, vet du var du läste det?
#8 - 29 december 2009 23:58
Mata som i inlägg 2. Hur många scalarer är det? Och hur mäter du storleken, mellan topp och analfena eller från nos till början skjärtfena?

Är det 4-5st 6cm från nos till skjärtfena så är dom soppas dom är könsmogna. Är det ett sällskapsakvarium med lite andra fiskar byt 25-30% vatten i veckan.

Ett 375 L BB-kar så kan du dra upp ca: 100st. yngel högst kroppsform som en enkrona, men då måste du byta ca:40% vatten varje dag minst. Sen säljer du dom.
#9 - 31 december 2009 00:32
BB-kar? Samma sak som odlingskar?

De är 5 st, längden har jag bara uppskattat (inte kommit åt att mäta ännu), från nos till stjärtfena. De går i ett sällskapsakvarium, för tillfället med 10 tetror och 3 ancistrus men ska få mer sällskap så småningom. Målet är inte att odla utan bara att dessa ska bli större, de ser lite väl små ut i akvariet nu :p

Men förstod jag dig rätt att de kan vara könsmogna redan?
#10 - 31 december 2009 10:12
BB-kar är ett akvarium utan sand som man brukar använda när man föder upp fisk och matar kraftigt. Det är mycket lättare att få det rent på det sättet.

Jag fick en kull skalare i april i år (2009) och dom har din storlek nu. Dessa har lagt ägg flera gånger senasre månaden.

Så mata dom som sagts i tidigare inlägg så växer dom normalt.

Att odla tex. skalarer är väldigt roligt och beroendeframkallande så det kanske du också kan testa framöver.

Lycka till
#11 - 2 januari 2010 22:26
Okej, vad roligt. Trodde inte de var könsmogna än.

Ja vi får se hur det blir med odling. Har dock bara ett 75 liters och ett på typ 20 (utöver det de bor i) så lekkar blir svårt att ordna, dock borde man väl kunna låta de växa till sig i 75 när de är små.
Att jag lovat sambon att hålla mig till ett kar (oavsett storlek) är väl ett annat dilemma men men :p
#12 - 3 januari 2010 12:27
Om du har nån svärdplanta så lägger dom gärna äggen på denna, kolla noga så hannen befruktar ordentligt. Sen tar du en sax och klipper av halva bladet och stoppar i en plastburk på 5-10 L med färskvatten direkt från kranen (26grader), placera en syresten bredvid. Äggen kläcks efter 48tim. Dom äggen som är kvar i sällskapsakvariet kan du se om det blir nåt av men nästan alltid blir det mat åt andra fiskar eller att dom själva äter upp dom.
#13 - 3 januari 2010 13:00
benno skrev:
Sen tar du en sax och klipper av halva bladet och stoppar i en plastburk på 5-10 L med färskvatten direkt från kranen (26grader), placera en syresten bredvid. Äggen kläcks efter 48tim. Dom äggen som är kvar i sällskapsakvariet kan du se om det blir nåt av men nästan alltid blir det mat åt andra fiskar eller att dom själva äter upp dom.

Problemet med att göra detta är att ynglen i ännu ett led inte får någon yngelvård. Låter man de istället försöka X antal gånger så fattar föräldrarna så småningom att det inte är mat, och man får då följa ett intressant yngelvårdande från föräldrarna som då också i sin tur lär ynglen att göra detsamma.
Annars fortsätter man bara att i ännu större utsträckning fucka up deras naturliga instinkt; att ta hand om sin avkomma.
(48 timmar låter väl fort, skulle snarare säga 4-5 dagar vid 28-30 grader.)
#14 - 3 januari 2010 13:51
Ja, det var därför jag sa att man kan lämna halva romkakan åt föräldrarna så dom få en chans att yngelvårda en del själva.

Har haft odlingsvarianter av scalarer som aldrig lär sig.

Säg att fisken lägger ägg 30gr per år och alltid käkar upp äggen då har du tröttnat på odlingsförsöken för länge sen.

Du har rätt, dom blir frisimmande efter 5-6 dar.
#15 - 3 januari 2010 14:34
Jag håller med, man tröttnar. Har själv snott äggen en gång och dragit upp men jag rekommenderar det inte.
#16 - 3 januari 2010 14:56
Ja, NIC, odlingsvarianerna marmor mm är i mitt tycke redan sönderavlade,så jag har skaffat 2 kuber där jag ska ha endast ett avelspar vildform i varje (redback och leopoldi), där jag när dessa paret ut ska försöka få dessa att ta vara på sin egen avkomma.

Och NIC, vi kanske ska öppna en ny tråd om detta, då det känns som vi pajar denna tråd?
#17 - 3 januari 2010 15:08
Jag skulle nog inte lägga rommen i helt nytt färskt vatten när jag flyttar dem.
#18 - 3 januari 2010 15:32
Har funkat klockrent hos mig.
#19 - 3 januari 2010 15:40
Jo, hemma hos dig ja. Men du vet väl knappast vad andra har för vatten i sina kranar väl? [;)] Jag skulle initialt köra med samma vatten och givetvis samma temperatur som det i lekakvariet...
#20 - 3 januari 2010 15:53
benno skrev:
Ja, NIC, odlingsvarianerna marmor mm är i mitt tycke redan sönderavlade,så jag har skaffat 2 kuber där jag ska ha endast ett avelspar vildform i varje (redback och leopoldi), där jag när dessa paret ut ska försöka få dessa att ta vara på sin egen avkomma.

Och NIC, vi kanske ska öppna en ny tråd om detta, då det känns som vi pajar denna tråd?

Sant! :)
#21 - 6 januari 2010 01:04
benno skrev:

Intressant diskussion även om det inte var den ursprungliga =) Foderfrågan har jag dock fått svar på så inga problem för min del.
#22 - 6 januari 2010 17:13
kan man ha scalarer med guldfiskar
#23 - 6 januari 2010 17:22
osse skrev:
kan man ha scalarer med guldfiskar

Scalarer är en tropisk fisk, guldfisk är en kallvattensfisk...

Annons