Skalarer som inte växer

#1 - 11 oktober 2004 14:00
Har ett 250 liters akvarium, och har sedan i början på maj haft fiskar i det. Fick då 11 st koiskalarer av min morfar, då var dessa ca 2 månader (tror jag...). Sedan dess har de knappt växt! De är fortfarande lika små, och har bara 7 stycken kvar. De andra har dött bara sådär. Varför växer inte skalarerna? Hade ganska låg vattentemperatur ca 22 grader, men har gradvis ökat till 26-27. Kommer skalarerna att börja växa igen, eller vad har hänt?

MVH Dezzy
#2 - 11 oktober 2004 14:03
vad matar du med? varför har så många dött?

får dom dålig mat växer dom inte
lever dom i en dålig miljö/dåligt vatten så kommer dom inte må bra och dom kommer inte få någon bra tillväxt.
#3 - 11 oktober 2004 18:57
Jag matar med flingfoder och frysta röda mygglarver. Anledningen till att de andra har dött vet jag ej. De har bara "försvunnit". De har sett pigga och friska ut hela tiden! Kan det vara för att jag hade så låg vattentemperatur från början? Alla mina andra fiskar som jag har i akvariet har växt på bra. Det är skalarerna jag är orolig för...

// Dezzy
#4 - 11 oktober 2004 23:21
skalarer kan bli ett par år och vissa stunder under deras
livstid behöver dom inte växa alls medans
andra stunder kanske dom växer som tusan,
det beror på hur mijön ser ut för dom.
vilken livskvallité dom har osv.

/Baggen
#5 - 12 oktober 2004 00:22
Hej

Scalarer kan nog bli upp till ca 10 år. Temperaturen kan vara problemet, jag har hört att scalarer är känsliga för låga temperaturer. Har problem i ett av mina akvarier, där scalarer inte verkar vilja ta sig, och inte alltid äter som de ska, kan bero på för hög bakteriehalt.

MVH Micke
#6 - 12 oktober 2004 11:51
om det nu är så att det är för hög bakteriehalt, vad gör jag då? täta vattenbyten?
#7 - 12 oktober 2004 15:52
Jag har ett par skalarer på cirka 10cm (Dvärg skalarer).En gång flyttade jag dom till mitt andra akvarium med guldfiskar och ganska låg temperatur ca 20-22grader.Resultatet blev då inte så lyckat.Jag fick flytta tillbaks dem.Så temperaturen har nog ett finger med i spelet.Jag har också hört att fenorna blir angripna vid hög bakterie halt.
#8 - 13 oktober 2004 06:48
Jag köpte en grupp om 6 små scalarer i våras. En efter en tynade de bort och dog - endast 2 kvar från den gruppen. Kan ju vara att vissa är så hårt odlade - som gör dem så känsliga. Nu har jag emellertid fått tag på en riktigt fin grupp.

Soleroi - dvärgscalarer fanns bara på 70-80-talet. Nu vet man att alla scalarer blir ungefär lika stora. Dvärgscalarer var alltså scalarer som inte var vuxna. Är begreppet på väg tillbaka - försäljningstricks...
#9 - 15 oktober 2004 10:51
grejen med mina skalarer är att min morfar har själv odlat dem, därför fick jag dem när de var väldigt små. tänkte inte så mycket på det sen att de inte växte, trodde att det kom igång lite senare. men så var jag nere o hälsade på min morfar och spanade in hans, de som kom från samma grupp! o de var otroligt mycket större! därför måste det vara nånting i mitt akvarium som spökar... köpte nyligen fyra skalarer från en butik o de är dubbelt så stora. hoppas på att de växer ordentligt! temperaturen ligger nu på 26-27 om det är det som spelar roll.

// Dezzy

Annons