Skalarer lagt ägg, flytta övrig fisk?

#1 - 25 juni 2010 18:15
Mina skalarer har lagt ägg (ja, eller rom heter det väl..), och nu funderar jag över om jag borde flytta bort de andra fiskarna som bor i karet.
Det är ett kar på 180 liter, tre skalarer, två långsträckta pansarmalar, fyra praktbotior på ca 6 cm, en eldstjärt.
Jag är mest orolig över botiorna och eldstjärten.

OM jag ska flytta på dem så har jag bara ett 37 liters kar över, kan det duga sålänge tills jag hittat nya hem till dem?

Det kan väl inte vara så svårt att skänka bort botiorna och eldstjärten??

Eller ska jag göra tvärtom, se om de klarar av att hålla rommen vid liv. Om de misslyckas flytta över dem till 37 liters karet för lek? Annars har jag ett BB iordninggjort i mitt andra 180 liters kar, ca 10*41*36, det kanske skulle vara bättre med tanke på höjden och vattenkvaliteten.

Bollplank önskas! :D
#2 - 25 juni 2010 19:32
De långsträckta pansarmalarna kan också ta äggen och ynglen, är de stora kan scalarerna få svårt att köra bort dem. När ynglen är frisimmande utgör även den tredje scalaren ett hot, då paret får svårare att hålla koll på ynglen då, och scalarer älskar att äta yngel.

Ett 37-liters är ju inte så stort, men under en kort period kan de nog gå där, botiorna är ju inte så stora, men det beror ju på de långsträckta pansarmalarna också, hur stora de är. Men de kan ju inte vara där nå´t längre tag.
#3 - 25 juni 2010 20:15
De långsträckta verkar än så länge inte vara något problem att köra iväg iallafall. Den ena är väl runt 13 cm och den andra ngt mindre (har tyvärr bara fått tag på två :( ). Att placera dem i det lilla karet känns lite väl trångt faktiskt med tanke på deras längd och hur klumpiga de är.
Botiorna skulle iofs kunna trängas ihop i det lilla tills jag hittat någon som vill överta dem. Än så länge kör skalarerna iväg dem iaf. Fick dem på köpet vid ett akvarieköp, de är charmiga men jag har inte planerat att ha dem (blink till dem som bor i närheten och önskar fler botior).

Jag har karet mitt i huset, i hallen (som förbinder alla rum), och såg att skalarerna blir oroliga och tappar focus på övriga fiskar i karet så fort jag går förbi..vilket är ofta. jag lade över en filt över deras del av karet och hoppas på att det får dem att focusera att hålla de verkliga hoten på avstånd.
Får göra iordning det lilla karet, jag som precis håller på att avveckla det.. Sambon kommer bli tokig på mig :(
akvavirum
#4 - 26 juni 2010 10:03
Zsara skrev:
Botiorna skulle iofs kunna trängas ihop i det lilla tills jag hittat någon som vill överta dem. Än så länge kör skalarerna iväg dem iaf. Fick dem på köpet vid ett akvarieköp, de är charmiga men jag har inte planerat att ha dem (blink till dem som bor i närheten och önskar fler botior).

Botior är min svaghet - dock då vanligtvis modell mindre egentligen - men var är i närheten?
Antingen är jag trög eller också orkar jag inte tänka men "Ort: Bland de svarta.." säger mig inte ett skvatt, inte just nu iallafall :-)

Annons