Skalarer lägger rom!

#1 - 5 juli 2010 22:00
Jag har fyra skalarer i mitt kar. Två utav dem har lekt och lagt rom vid två tillfällen. Dock har dom inte klarat en ända gång :( Ingen som kan tala om för mig varför dem inte klarar detta?? Varje gång har dom vaktat rommen väldigt bra tycker jag. Första gången kom ingen i närheten, dom tog över nästan halva akvariet men sedan kom natten och alla rom försvann. Den andra gången var tidigare idag. Då la dom rommen på pumpsidan till en början men sedan försvann även dom (ca 10 - 20 minuter senare) men sedan såg jag att dom hade lagt på ett blad i andra änden av karet. Kanske det kan vara så att dom flyttade dessa rom. Även denna gång vaktade dom väldigt bra, iaf hanen. Men 2 - 3 timmar senare var även dessa rom borta :( Ingen som har en idé på vad som kan ha gått fel?? Vill verkligen ha skalaryngel!!!!!
#2 - 5 juli 2010 22:19
Det är en bra idé att ha en nattlampa till dem, särskilt om man har nattaktiva fiskar, som t.ex malar. Men annars kan det bero på flera saker. Paret kanske helt enkelt inte kommer så bra överens, eller så är vattenvärdena fel för att äggen ska kläckas. Det kan också vara så att du har en del andra fiskar, som stör och stressar dem. Hur som helst kan de behöva ett antal försök innan de lyckas.
#3 - 6 juli 2010 05:32
Håller med Micke. Om rommen äts upp dagtid så kan det bero på att den är obefruktad eller att de är unga och oerfarna. Det kan också vara så att du har lite för många fiskar som gör att scalarerna blir stressade och äter rom av den anledningen.
#4 - 6 juli 2010 07:42
Hmm... Okej. Kan ju vara värt att tänka på. Men är det så att Skalarerna flyttar sina rom??
#5 - 6 juli 2010 09:36
vad får man tag på sån nattlampa? jag har ett skalar odlingspar och 2/3 lekar har misslyckats. den första kullen blev upkäkade efter några dagar - 1 vecka, den andra kullen blev obefruktade och nu den tredje tog jag hand om själv pga att jag skulle tömma hela karet för att flytta det. jag har iaf 10 st frisimmande, men jag tror att antalet överlevande skulle öka om de skulle få vara hos sina föräldrar istället.
#6 - 6 juli 2010 09:47
De flyttar äggen när de har kläckts, inte alltid, men ofta. Och de nykläckta ynglen kan också bli flyttade fram och tillbaka några gånger, förmodligen för att förvirra rovdjur.

Har man en lysramp med två lysrör, som går att tända och släcka separat, så kan man ha det ena tänt på nätterna, t.ex. Har själv ett par med frisimmande yngel i en Juwelkub nu.
#7 - 7 juli 2010 13:29
Okej. Jag får se hur det går för dom. Dom verkar vara på lite lekhumör nu igen =) Kanske lite mera lycka denna gången. Ska köpa mig en lampa jag kan ha som nattlampa också. Tack för all hjälp!!
#8 - 12 juli 2010 11:26
Igår eftermiddag såg jag att skalarerna la rom igen. Så jag testade att flytta min skrivbordslampa till akvariet och använda den som en sorts nattlampa. Har fungerat mycket bra. Rommen är kvar och skalarerna vaktar som aldrig förr =) Tack för all hjälp!!!!!!!

Annons