skalarer - förlamning?

#1 - 30 oktober 2008 15:34
har 4 st i ett kar ensamma, en efter en blir sjuk o dör inom 2-3 dagar.

symtom: står med huvudet mot ytan och nästan helt stilla.

äter men väldigt lite.

sista dagen ser det ut som om dem simmar i blindo, typ att dem va dyng fulla eller så.. simmar på sidan och in i saker, lägger sig sen bakom någon sten o dör???????[:(!]

blir lite förbannad på detta då jag har saltat o höjt tempen men de blir bara samma symptom på resterande fiskar i karet.

HJÄLP!
#2 - 30 oktober 2008 15:57
Skriv om karet, vattenbyte, vattenvärden och allt annat som kan vara till hjälp.
#3 - 30 oktober 2008 16:16
övriga invånare ?
#4 - 31 oktober 2008 06:31
det löste sig genom att jag skaffade ett nitrit test och gjorde sedan en 50% vatten byte.

alla blev betydligt piggare

det måste ha blivit något konstigt i det karet för jag har 11 st till i den ställningen och alla har lika stora vatten byten med samma mellanrum ??

jaja, nu löste de sig väldigt enkelt iaf.

tack för alla svar.
#5 - 31 oktober 2008 08:36
Har du någon annan inredning?? Kan det vara något som förgiftar dem?? T ex en sten du har plockat ute i naturen som kan innehålla höga mineralvärden lr liknande?!
Det är skumt det där, man tycker att man har gjort lika men ändå blir balansen olika.. I ett av mina räkkar vet jag att det beror på att min dotter tappade i en massa mat när det var helt nystartat.. Det är fortfarande sämre balans än det andra som startades samtidigt på samma sätt, det har gått ett halvår!!! ;)
#6 - 31 oktober 2008 09:02
CeeTeC skrev:

det måste ha blivit något konstigt i det karet för jag har 11 st till i den ställningen och alla har lika stora vatten byten med samma mellanrum ??

Om det ändå vore så enkelt, men balansen i ett kar beror på så många faktorer, som tex hur mycket fisk, matning, temp, ev.sjukdomshistoria osv. Att ett kar är i balans är en sak, men att få ett flertal i det är lite mer arbete bakom men du är nu på god väg:)!
Lycke till!
#7 - 31 oktober 2008 09:29
CeeTeC skrev:
det löste sig genom att jag skaffade ett nitrit test och gjorde sedan en 50% vatten byte.

alla blev betydligt piggare

jaja, nu löste de sig väldigt enkelt iaf.

tack för alla svar.
Inte för att verka negativ MEN du bör gå vidare med det här, du har bara gjort ett vattenbyte och inte åtgärdat orsaken:) Vad har du för filtrering?
#8 - 31 oktober 2008 12:43
svamp filter, samma inredning i samtliga 12 akvarier.
separat vatten. samma temp. lika ofta o lika stora vatten byten, 6.5 PH.
ett st svärdsplanta med som invånare, annars inget mer....

nä, detta är ett riktigt mysterium för min del iaf :confused:

ps. dem är startade för ca 1 halvår sedan sen en total rengöring av samtliga avkareier sedan en annan epedemi, den gick över o allt reengjordes och alla filter har bytts ut sen dess.

inget av det gamla är kvar.
#9 - 31 oktober 2008 13:30
ansjo skrev:
Skriv om karet, vattenbyte, vattenvärden och allt annat som kan vara till hjälp.
Bump! och tala gärna om mera om dit filter, storlek å sådär!
#10 - 31 oktober 2008 13:58
är odlings kar. 30 *18 cm 5 cm tjockt. luft drivet. ca 380 L / timme vatten.
#11 - 31 oktober 2008 21:30
fortfarande vet ingen hur stora karen är?
Hur länge har filtret varit igång utan rengöring? (antar att det är ett filterhörn)
Vet du vilket Kh ditt vatten har?
ungefär hur mycket mat ger du och hur ofta?
#12 - 2 november 2008 21:48
ca 70 L ja, filterhörn kan man kalla det.

normal matning, ej över matade. alla akvarierna blir skötta identiskt och dem har lika många samma art samt lika stora exemplar av fisk.

Kh, nej detta har inte kontolerats.

jag tömde detta akvarie igår kväll.
blir helt nytt filter och inget mer i karet.

sen är det löst.

Annons