[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Hallojsan!
Jag tänkte ge min syn på diskus kontra skalarer... Å jag vill först börja med att gratulera alla som har haft sina diskus helt problemfritt från början till mål... *applåder*
Skalarer har vi haft (vi har ett eget yngel kvar, Rocky som du kanske känner till ifrån vår dagbok...[:o]). Vi har inte kvar dem därför de kunde få alla andra invånare i karet att darra av skräck då de lekte. Vi hade åtta skalarer i ett 450-liters Vision. Det lekande paret ägde hela akvariet och de andra stod och skakade av skräck i ett hörn... Kul? Nej... Men vackra och personliga fiskar? Definitivt!!
Diskus skaffade vi när vi tyckte att vi var såpass drivna i hobbyn så vi förstod oss på det här med vattenbyten till yngelvård och allt däremellan... Problemfritt? Absolut inte. Lurigare fiskar har vi aldrig haft! Dagarna har lätt fyllts med oro, vattenbyten och diverse huvudbry sedan dess. Vi har vart igenom en massa stadier av sjukdomar, dålig tillväxt, mobbing, mm mm... Våra diskusar har långsamt mobbat ut den ene efter den andre... De starkaste med mest attityd har klarat sig. Ett tag... Sedan har några av dem droppat av när de varit som vackrast, mått som bäst och helt oförklarligt mao... Vi har ju haft våra diskus i planterade akvarier med sand, växter, tetror och pansarmalar och däri kan ju en del förklaringar till sjukdomar och fiskdöd ligga men knappast enbart av den anledningen. Personliga fiskar?? Definitivt för jag har saknat dem som droppat av något oerhört.
Många tycker nog att det inte är någon större skillnad arterna emellan men jag håller inte med om det! Jag vill påstå att vi i vårt hem är ganska insatta i skötsel och vård men ändå har det brakat åt pipsvängen med våra diskus. Däremot inte med skalarerna...
Just nu är vi inne i en "funka-fas", *peppar, peppar*, som jag hoppas kommer hålla i sig! Alla diskusarna verkar må jättebra (med undantag för två små magra firrar som är mobbade....) och är dessutom jättevackra.
Om du funderar på diskus så tror ju jag, och rekommenderar, att du köper lite större storlek på diskusarna, särskilt till ett "möblerat (med växter rötter och tetror) 400 literskar. De är dyrare men du har igen det på att du slipper "småbarnsfasen" där de måste matas ofta för att komma upp i storlek och därmed så måste vattnet bytas ofta precis som Glenn skriver. Med facit på hand så kommer jag aldrig köpa en diskus under 10 cm! (Fast man skall aldrig säga aldrig [:o].) Helst skall de vara fullvuxna hädanefter (om jag skulle "behöva" fler...:p).
Om jag hade varit du så skulle jag väntat med diskusarna tills skalarerna tråkat ut mig ordentligt![/COLOR][/FONT]