Skalarer

#1 - 6 maj 2006 18:32
Hej! :)
Jag ska snart sätta igång ett akvarium på 170l. Det är 50cm högt.
Jag funderar nu på o skaffa lite skalarer o ha där i. Jag vet att de egentligen ska ha ett akvarium på 275l, men det är väl om de är fullvuxna? För om jag då ska köpa det, så ska jag då köpa så små exemplar som möjligt, så de kan bo där så länge som möjligt! För jag tror nog att jag kommer att skaffa ett ännu större akvarium om ett år eller så, ett som kanske e på 300l drygt. För då kan jag flytta över dom dit.

Men nu undrar jag om min idé funkar, eller om det är rent elakt mot dom att få bo där i? :confused:

Jag vill ju inte att dom ska må dåligt efter ett halvår o så...
Hur snabbt växer skalarer? Har sökt lite på forumet, men kan inte riktigt hitta nåt bra svar känns det som... [:o]

Hoppas ni kan svara! Mvh Lovis
#2 - 6 maj 2006 20:45
Du kan säkert ha 8-10 skalarer under tiden dom växer i ditt 170 liters kar.
Dom växer lite olika beroende på hur mycket mat dom får och vad dom får att käka men sig att dom blir stora 15-20 höga på ett år ungefär så vet du när du köper dom.
Jag odlar skalarer och mina växer från ägg till säljklara ca 7-9 cm höga på 12 veckor.
Då får dom iofs mat 5-8 ggr och dan.
Jag odlar dom i 50 cm höga akvarier och på så vis får dom finast fenor om dom inte går för tätt för då biter dom varandras fenor men nu snackar jag om kanske 70-100 yngel i 125 liters kar :)

Så många ska du ju inte ha i ditt 170 liters men du kan med lätthet beroende på andra ev. fiskar då och filter och så ha 8-10 st små som kan växa upp tillsammans och kanske så småningom bli ett par el. flera men då är det ju bara att sälja dom andra när dom blir större.

Lycka till
#3 - 7 maj 2006 09:44
Ok tack så jättemycket!! :p Då ska jag nog köpa ett par skalarer snart! :)

Tack igen! //Lovis

Annons