Skalarena har lagt rom :)

#1 - 26 november 2010 14:27
hej,
idag när jag kom hem så såg jag att mina skalarer höll på att lägga rom. dom har satt romen på ett vallisineria blad och några på rutan. hur ska jag göra för att få dom att överleva? har andra fiskar i akvariet nu,

fem Bandsbarber ca 7 st

5 st rödmunstetror

1 pansarmal

2 st malar (gibbi / pleco)

ska jag flytta några fiskar? eller låta det vara som det är ?
alla tips är välkommna. :) :) :) :)
#2 - 26 november 2010 14:28
jag vet att det inte är snigelägg för på snigel ägg är det gegga runt. men på dom här så är det bara ägg som sitter med lite mellan rum, och vaktas hårt.
#3 - 26 november 2010 15:23
någon?
#4 - 26 november 2010 15:28
Jag skulle flytta gibbi och pleco, annars är äggen borta efter natten.. :P

Mot de övriga skulle jag nog låta föräldrarna försöka vakta ägg och yngel.. :)
#5 - 26 november 2010 15:33
ok,
då blir det ett problem. för jag har bara ett 42 liters akvarium och ett 116 över, jag inte vet om 116 håller tät. men 42 gör det. kan man inte flytta mamma och pappa med sina yngel? eller blir dom så stressade att dom kan sluta leka? man tar det gamla vattnet och pumpen.
#6 - 26 november 2010 16:05
Du kommer inte kunna flytta skalarer som är över 7 cm till ett kar på enbart 43 liter, du kan heller inte vänta till dess äggen har kläckts ty då kommer dina sugmalar att ha ätit upp äggen under natten som är nu.. :(

Du kan alltid prova att sätta upp en liten lampa som du kan sätta vid sidan av eller på karet och lysa in på äggen..
#7 - 26 november 2010 16:23
finns det något som man kan blockera 1/3 av akvariet där mamma pappa och yngel är?
#8 - 26 november 2010 21:24
kan man ta och lägga bladet med rom i en yngel kasse tills dom har kläckts? sen ner med dom i ett 42 liters akvarium som man byter hur mycket vatten i? hur ofta? om det går ska man ha sand, stenar, växter i det karet? går det bra med en luftdriven pump och lite filter vadd för att ta hand om bajs mm,?
#9 - 26 november 2010 22:27
Lägger du äggen i en yngelkasse så kommer de att dö eftersom de inte kommer att bli fläktade.

Det finns tyvärr inte så mycket du kan göra förutom det jag redan har sagt.. :(

Dina skalarer kommer leka fler gånger ska du se.. :)

Det du skulle kunna göra inför nästa lek är att byta ut dina nuvarande sug malar mot antingen Ottocinklusar eller grenmalar, de malarna äter inte ägg sålänge de inte råka hamna på dem..
Det skulle öka dina chanser att äggen ska hinna kläckas, har du dessutom en lampa som lyser in i akvariet så att dina skalarer tolkar det som månljus så kommer dessa även kunna mota iväg äventuella Ottocinklusar/grenmalar som skulle råka komma när äggen..
#10 - 26 november 2010 22:42
ok, tack för alla svaren. jag sätter en ganska stark lampa som får lysa på äggen och föräldrarna. och hoppas att dom finns kvar imorgon. :) kommer spela dator inatt, så jag ser om det händer nått.

Annons