Varsågod :)
Nja, man kan gissa sig till könen på äldre scalarer, då hanarna oftast är större, har längre fenor, och kraftigare huvuden. Men det är inte ett särskilt säkert sätt att se könsskillnad på. Små scalarer går inte att se könen på. Om äggen är obefruktade, så är det förmodligen två honor. Det kan även vara en hane och en hona, och hanen är steril eller inte könsmogen, eller så kanske de inte går så bra ihop, så honan inte låter hanen göra det han ska.
Vill man odla är det viktigt att man har ett par som trivs ihop. Jag hade ett par för några år se´n, som vaktade ynglen bra. Men honan dog, och den nya honan jag köpte gav hanen rejält med stryk när ynglen nästan var frisimmande, och de försvann. Han såg förskräcklig ut. Men han klarade sig. Om du vill ha ett stabilt par, så bör du alltså skaffa ca 6 stycken, och låta dem välja partners själva. "Tvångsgifte" är inte så lyckat, vare sig hos scalarer eller människor.
Nej, eftersom de förmodligen inte är könsmogna än, så säger nog deras tjafs inte så mycket om vilka kön de har, tror jag inte i alla fall.