Skalarefrågor

#1 - 6 juni 2005 19:55
Jag har två skalarer, den lilla är kanske 3-4 cm från mun till stjärtfenan, den andra är något större. Nu undrar jag hur stora de är innan de börjar leka? De kan inte vara speciellt gamla än, kanske ett halvår max?
Och om det nu är två honor eller två hanar, kan de leva fredligt ihop eller vill de "alltid" vara två av olika kön för att hålla sams? Det viktigaste är inte att de leker utan att de mår bra ... :)
#2 - 9 juni 2005 00:34
Hej

De är nog lite små än så länge. Det minsta scalareparet som har lekt, som jag har haft, var ett guldscalarepar, som kanske var ca 5-6 cm höga, om jag minns rätt.

Om du inte ska ha lek av dem, så funkar nog två av samma kön hyfsat, särskilt om de har vuxit upp tillsammans, även om de nog kan tjafsa en del. Släpper du däremot i en till, av motsatt kön, då lär det bli liv i luckan, och de kommer att bli aggressiva mot varandra, och kämpa om vem som ska få bilda par med nykomlingen.
#3 - 9 juni 2005 13:42
Tack för ditt svar!
Och om jag förstått rätt så ser man inte vilket kön de har förräns de börjar lägga ägg? Och blir de obefruktade har jag 2 honor medans inga ägg= 2 hanar, eller är det inte så "enkelt"? Andra yttre könsskillnader?
Mina är lite tjafsiga mot varandra får jag nog säga, eller rättare sagt den stora småbråkar lite med den mindre, men det säger nog inget om vilket kön de har iom att de är så små, eller?
#4 - 9 juni 2005 13:50
Varsågod :)

Nja, man kan gissa sig till könen på äldre scalarer, då hanarna oftast är större, har längre fenor, och kraftigare huvuden. Men det är inte ett särskilt säkert sätt att se könsskillnad på. Små scalarer går inte att se könen på. Om äggen är obefruktade, så är det förmodligen två honor. Det kan även vara en hane och en hona, och hanen är steril eller inte könsmogen, eller så kanske de inte går så bra ihop, så honan inte låter hanen göra det han ska.

Vill man odla är det viktigt att man har ett par som trivs ihop. Jag hade ett par för några år se´n, som vaktade ynglen bra. Men honan dog, och den nya honan jag köpte gav hanen rejält med stryk när ynglen nästan var frisimmande, och de försvann. Han såg förskräcklig ut. Men han klarade sig. Om du vill ha ett stabilt par, så bör du alltså skaffa ca 6 stycken, och låta dem välja partners själva. "Tvångsgifte" är inte så lyckat, vare sig hos scalarer eller människor.

Nej, eftersom de förmodligen inte är könsmogna än, så säger nog deras tjafs inte så mycket om vilka kön de har, tror jag inte i alla fall.
#5 - 9 juni 2005 17:52
Okej, då låter jag dem vara ifred.:)
Har som sagt ingen tanke på odling, så så länge de håller sams spelar det ingen roll vad det är.

Annons