Skalare och kardinaltetra?

#1 - 16 juni 2003 11:35
Jag funderar på att skaffa några skalare och ett stim kardinaltetror. Hur stora behöver kardinalerna va, då de inte löper någon risk för att bli uppätna?
#2 - 16 juni 2003 12:00
Jag skulle snarare vilja säga att om Scalarerna är för stora, blir även vuxna kardinaler uppätna.
#3 - 16 juni 2003 13:48
Så det är ingen idé då?
#4 - 16 juni 2003 14:07
jag har kardinaler med skalarer uuutan problem en så länge. . Skalarer är ju oftast ganska sm¨när man köper dom och det tar ganska lång tid innan dom bli stora nog att äta fullvuxna kardinaler, frågan är om inte kardinalerna hinner dö av hög ålder innan dess. Jag ser iaf igna problem med det, dock bör man väl tänka om om man har fullvuxna skalarer
#5 - 16 juni 2003 15:47
Hej! Jag hade sex kardinaltetror när jag skaffade sex scalarer. Det fungerade bra i några veckor, men sen plötsligt en morgon när jag tittade till fiskarna så var alla kardinaltetror borta! Under en natt försvann alltså ALLA. Jag är övertygad om att det var scalarerna som mumsat i sig dem.

Ville bara bidra med min egen erfarenhet!
Ha de bra och lycka till!
#6 - 16 juni 2003 15:54
Jag har scalarer och neontetror tillsammans och det funkar bra. Scalarerna är av lite olika storlek, men en av dem är iallafall tillräckligt stor för att kunna äta neontetror om den ville...
#7 - 16 juni 2003 16:09
Fiskar som är mindre än en större fisks munn är mat........
#8 - 16 juni 2003 16:46
Hur många skalare ska man köpa då? Till ett 220L?
#9 - 28 juni 2003 20:12
Min kompis morsa har ett par scalarer i sitt relativt nya akvarium (några platy, några guldbarb o ett par malar också bor där också). Scalarerna är inte stora utan ganska nyinköpta. Hon ville ha fler fiskar, valet föll på kardinaltetror eller neontetror men eftersom man har hört att neon blir uppätna men att kardinal klarar sig föll valet på kardinal, 10 st. Stora exemplar valdes på djuraffären för att det inte skulle bli besvär. På ett par dagar var alla dödade av scalareran, de gav sig på dom direkt när de kom ner i akvariumet och dödade sedan dom en efter en. Scalarerna åt dom inte för de var för små i förhållande till tetrorna men de bet ihjäl dom och åt väl lite. Så det kostade 200 spänn i önodan. Jag har en annan kompis som har ett gäng kardinaltetror med lite större scalarer. Dessa har gått ihop i flera år och är köpta ihop/på samma gång när akvariet köptes.

Själv köpte jag ett begagnat akvarium med ett scalarpar och så var där bland annat fyra neontetror med. Dessa hade levt ihop från början enligt tidigare akvarieägaren. Jag tyckte det var fjuttigt med bara fyra så jag köpte till 10 neon. På tre dagar var det åter fyra neontetror kvar, säkert samma som från början och dom har klarat sig nu i nästan ett år till. Jag har köpt till ett par scalarer efteråt i samm akvarium och de fyra tetrorna överlevde detta också.

Skumt va? Kan någon förklara hur det kan komma sig? Kan det vara så att om de scalarerna och tetrorna får växa upp ihop så lär de sig att leva ihop på något vis? Eller har tetrorna som fått växa upp med scalarer från början lärt sig att skydda sig på något sätt (fast dom ligger ju inte bara och trycker i ett hörn utan simmar ju runt fast scalarerna är i närheten)? Någon som sitter inne med ett glasklart svar eller någon finurlig teori?
#10 - 29 juni 2003 09:36
En finurlig teori är att Scalarerna inte inser att kardinalerna är mat, jag har haft neoner med scalarer under längre perioder i flera omgångar, men rätt vad det är kommer en scalare på att det går att äta småfisk, och då försvinner de i en rasande takt!
#11 - 29 juni 2003 09:53
Jag va & skulle köpa lite fisk för ett par månader sen, då hade nån råkat stoppa ner typ 15 st halvstora scalare i ett akvarium med små neoner... jag ville ha lite neoner, & när vi kom dit så va det ren slakt.. litet misstag där...dyr lunch för de sclararna den dagen...
undrar om nån fick skäll? hehe
#12 - 29 juni 2003 10:35
Hej

Teorin att scalarer som har vuxit upp med kardinaler inte rör dem har jag hört förr. Eller att om scalarerna när man köper dem är för små för att äta upp kardinalerna, så rör de dem inte när de har blivit stora nog för att äta upp dem. Men det är nog individuellt. En del scalarer är nog rovgirigare än andra. Jag har haft ett lekande scalarepar med kardinaler, och det gick bra.

MVH Micke
#13 - 29 juni 2003 14:57
snackade med killen i djuraffären just angående detta problemet och han sa att det bara va ski snack att scalarerna skulle äta kardinaltertor.. han sa att om de nu skulle vara så, så va det bara en skalare som skulle ge sig på de små tetrorna.. själv har han ett akvarium med skalarer och kardinaltetror i som är väldigt snälla mot varandra sa han. så det kan nog vara lite si så där med att han skalarer med kardinal tetror tror jag.. själv har jag dom i hop och det fungerar fint.
#14 - 29 juni 2003 15:16
Hej

Är scalarerna och kardinalerna uppvuxna tillsammans, så går det nog, men om man däremot släpper i kardinaler till vuxna, redan etablerade scalarer, så blir det nog oftast klappjakt, särskilt när ljuset har släckts. Hade en diskus som bet några fjäll från en bilfisk, efter att ljuset släckts, för den såg nå´t som glittrade.

MVH Micke
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 juni 2003 15:42
snackade med killen i djuraffären just angående detta problemet och han sa att det bara va ski snack att scalarerna skulle äta kardinaltertor..

Tycker att den personen skall byta yrke om han lurar på folk fisk på det viset.
Skalarer är rovdjur som i sin naturliga miljö till stor del lever av småfisk som just kardinaltetra.
Risken finns därför ALLTID att kardinalerna (eller andra fiskar i ungefär samma storlek) blir uppätna - för att minska risken för att så skall ske skall man iaktta följande regler.
1/ Skaffa skalarer som odlats i flera generationer.
2/ Skaffa små skalarer och låt dem växa upp tillsammans med kardinalerna.
3/ Svält aldrig skalarerna (t.ex. under semestern). Då kan de komma på att de där små fiskarna är ätbara och sedan är det klippt.
Följer man dessa tre regler så minskar man risken, men risken finns alltid - så skaffa hellre lite större tetror som sällskap till skalarerna.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#16 - 1 juli 2003 10:00
okey, tack för alla svar, jag får följa alla råd och hoppas på att det går bra.

Annons