Skalare. Nybörjarnojja

#1 - 7 augusti 2012 20:16
Börjar med att säga hej till alla! Första inlägget här i forumet :D

Köpte mig 6st Skalare idag 3st praktbotia. Den sistnämnda för att ev. bli av med en å annan snigel.
Dom har fått mat två gånger och äter med plaskande aptit, vilket jag antar är ett bra tecken. Men sen så lägger dom sig i ett hörn och trycker. Tycker mig se Skalartankar för mitt inre med ett vackert stim "ståendes" mitt i tanken så där majestätiskt som bara dom kan. Är det flytten som gör att dom ligger där och trycker? Kommer dom leta sig ut vart efter, eller är det något fel som är trasigt? En fundering jag har är om pumparna vrider igång för kraftiga strömmar i vattnet. Såg att dom stod och kämpade för att hålla emot ett tag.
Startade upp akvariet med guppysar som gått i den tanken ungefär en månad. Har under den tiden inte kört någon värmare på vattnet. Tempen ligger nu på ca 25 grader. För kallt?
Har testat vattnet med en sån där 5 i 1 sticka och alla värden ser ut att vara inom ramarna. Det vart däremot, av någon anledning, grumligt i vattnet en timme eller två efter att jag satt i fisken. Har haft kristallklart vatten innan. Antar att både jag och fiskarna rört upp skit från gruset..
Har inga andra fiskar än skalarna och praktbotiorna i den tanken.

Tankar, tips å idéer tas tacksamt emot! Jag är, som ni säkert märker, fullständigt novis... Vad gäller akvarier i allmänhet, skalare i synnerhet.:p

Hopp!
#2 - 7 augusti 2012 20:20
När köpte du dem? (Om det var idag så är det inga konstigheter om dem gömmer sig.)
#3 - 7 augusti 2012 20:23
Välkommen :)

Vad har du för andra fiskar? Hur stora är scalarerna? Är de små kan de ju vara lite skygga, och om du inte har fler fiskar än scalarerna och praktbotiorna, kan de känna sig osäkra och otrygga, särskilt om du inte har haft dem så länge. De kan ta avsaknaden av andra fiskar som att det finns rovfiskar i närheten.

Praktbotior verkar inte vara nå´t bra sällskap till scalarer, när jag har haft dem tillsammans, så gillade praktbotiorna att nafsa scalarerna i bukfenorna, vilket störde dem en del.
#4 - 7 augusti 2012 20:27
hmm, mycke på en gång där. först en fråga, hur stort är akvariet?

om vi tar lite om fiskarna, praktbotia och skalar är kanske inte den bästa kombon och du kommer snart att märka det också, om det inte redan ha visat sig.

praktbotian är en mycket livlig och lekfull fisk, obs mycket livlig! å som vill ha bra fart på vattnet för att trivas fint, eller ja, vill å vill är väll svårt å säga men de är de man kommit fram till genom observationer, och dom bör helst gå i en grupp om minst 6st.
skalarer å andra sidan är en väldigt lugn å sansad fisk som vill ha lugn å ro i akvariet.

kontentan blir då här att praktbotian kommer (om du har otur) att stressa skalarerna så dom kommer må dåligt, och kanske att dom redan gör det då du skriver att dom står och tycker i ett hörn.

sen har säkert flytten sin inverkan också, det kan ta några dagar till några veckor för fisk att vänja sig vid en ny miljö.

5 i 1 stickorna kan du skippa, dom är inte pålitliga för 5öre, det du ska köpa är dropptest. lite dyrare men ger ett mer säkert resultat.

tempen. 25grader funkar, men hur pass blire på natten när ljuset är släckt? kanske du skulle ha doppvärmaren i för säkerhetsskull. botior kan va lite känsliga.
#5 - 7 augusti 2012 20:36
skulle vilja säga att skalar o praktbotior är en de mer olyckliga kombos man kan ha
#6 - 7 augusti 2012 21:01
Att ha praktbotior för att bli av med snäckor är som att ha en bandvagn i Stockholms innerstad, om det skulle bli besvärligt att ta sig fram en timme eller två pga snö.
Snäckor hör till i akvariet, de städar ofta och håller rent. Får man för många har man helt enkelt för mycket skit, oftast pga övermatning.
Praktbotior blir dessutom rejält stora, mellan två och tre decimeter, samt som sagt det är en stimfisk.
#7 - 8 augusti 2012 01:56
[FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Oj.. Mycket info!
Nolla som jag är så frågade jag i butiken om skalare å botior går bra ihop. Inga problem alls blev svaret [:(!]
Frågade också hur många jag borde ha för att dom skulle trivas. 2-3 st tyckte dom. Efter att ha läst på lite i efterhand så inser jag att det är ganska fel det också..
Botiorna var ett impulsköp måste medges. Annars hade jag varit lite bättre påläst. Trist att dom i butiken inte kan sin sak (eller åt minstonde kunde vara så ärlig och säga att dom inte kan svara på mina frågor.
Karet är på ca 350 liter. Startade som sagt upp det med guppys i ungefär en månad men dom har flyttat till en mindre burk nu. Det är mao. Bara 6 skalare och 3 botior i plurret just nu.
Några mobbare har jag inte sett till, men det har ju bara gått en dag än så länge.
Botiorna far upp och ner längs glaset och finkammar gruset. Verkar vara extremt ointresserade av skalarna än så länge. Dom håller sig i regel i varsin ände av karet. Antar att mina grisiga guppysar (och kanske min begivenhet på att mata) har lämnat mycket godis för botiorna hitta..

Ja just ja... Har petat ner en doppvärmare nu. Insåg att dom nya invånarna kanske är lite kinkigare än guppysar..
Än så länge klarar jag mig på en värmare (150 W om jag inte missminner mig.) men lär väl behöva peta ner en till senare..
För och nackdelar med lägre resp. högre temp? Tips om ungefär vart jag borde lägga mig?

Sen är ju frågan vad jag gör med botiorna... Det var otippat lustiga krabater att sitta och kika på. Behåller dom gärna. Skaffa några kompisar till åt dom.. Men sen då!?! Ett till 300+ liters kar. Hur smyger man det förbi sin bättre hälft?? Nåja, det är väl en fråga för ett annat forum...

Tusen tack för alla svar![/FONT][:-106]
#8 - 8 augusti 2012 05:32
nu är detta lite fel kategori att diskutera botior i (amerikanska ciklider) och doppvärmare med för den delen.
starta en projekt tråd vettja, då får du nog mycke svar på frågor du undrar över.
skulle kunna svar nu men som sagt så är detta fel kategori.
#9 - 8 augusti 2012 08:51
MrH skrev:
nu är detta lite fel kategori att diskutera botior i (amerikanska ciklider) och doppvärmare med för den delen.

starta en projekt tråd vettja, då får du nog mycke svar på frågor du undrar över.

skulle kunna svar nu men som sagt så är detta fel kategori.

Helt rätt [:-106]
glider, min vana trogen, iväg åt alla håll samtidigt :D
#10 - 8 augusti 2012 10:16
Tja, tycker nog att om botiorna och/eller temperaturen kan vara orsaken till att scalarerna inte trivs riktigt, så kan det ju vara värt att ta upp även här :) Det har ändå i slutändan med scalarerna att göra. Nå´n kategori som heter "vad är orsaken till att mina fiskar beter sig underligt?" finns ju inte ;)
#11 - 8 augusti 2012 10:45
Konstaterar att det här är den del i ett nytt intresse som suger hårdast. Hur än man försöker så prickar man in 9 av 10 nybörjarmissar...
tröstar mig med att det är nu man lär sig mest och putsar till en projekttråd.
#12 - 8 augusti 2012 11:16
9 av 10 !?!?!?

Hur lyckades du få så bra resultat ??

Själv lyckades jag med att pricka in alla misstag när jag startade upp hobbyn efter 15 års bortvaro.....

.
#13 - 8 augusti 2012 14:23
Kensa skrev:
9 av 10 !?!?!?

Hur lyckades du få så bra resultat ??

Själv lyckades jag med att pricka in alla misstag när jag startade upp hobbyn efter 15 års bortvaro.....

.

Man är väl ingen klantskalle heller! :d

Annons