Börjar med att säga hej till alla! Första inlägget här i forumet :D
Köpte mig 6st Skalare idag 3st praktbotia. Den sistnämnda för att ev. bli av med en å annan snigel.
Dom har fått mat två gånger och äter med plaskande aptit, vilket jag antar är ett bra tecken. Men sen så lägger dom sig i ett hörn och trycker. Tycker mig se Skalartankar för mitt inre med ett vackert stim "ståendes" mitt i tanken så där majestätiskt som bara dom kan. Är det flytten som gör att dom ligger där och trycker? Kommer dom leta sig ut vart efter, eller är det något fel som är trasigt? En fundering jag har är om pumparna vrider igång för kraftiga strömmar i vattnet. Såg att dom stod och kämpade för att hålla emot ett tag.
Startade upp akvariet med guppysar som gått i den tanken ungefär en månad. Har under den tiden inte kört någon värmare på vattnet. Tempen ligger nu på ca 25 grader. För kallt?
Har testat vattnet med en sån där 5 i 1 sticka och alla värden ser ut att vara inom ramarna. Det vart däremot, av någon anledning, grumligt i vattnet en timme eller två efter att jag satt i fisken. Har haft kristallklart vatten innan. Antar att både jag och fiskarna rört upp skit från gruset..
Har inga andra fiskar än skalarna och praktbotiorna i den tanken.
Tankar, tips å idéer tas tacksamt emot! Jag är, som ni säkert märker, fullständigt novis... Vad gäller akvarier i allmänhet, skalare i synnerhet.:p
Hopp!