skalare, bråk, lek?

#1 - 3 november 2006 14:53
Nu är jag förvirrad :confused:. Min skalare har varit ett tätt sammansvetsat gäng både innan och efter de flyttade till mitt 275l. Särskilt de 5 små peruerna. Nu har min gamla skalare tagit en av de små som sin och de jagar bort de andra 4 till andra sidan akvariet :(
De noprar lite ibland på ett blad och är ganska nära varandra. Fort de andra närmar sig blir de bortjagade.
Hur går skalare lek till? Är det det som är på gång? Hur gamla är skalare när de är könsmogna? Jag har sökt men ej hittat svar. Kan en vanlig grå skalare bilda par med en peru?
#2 - 3 november 2006 15:03
Javisst att peruaner blandar sig med vanliga grå är mycket vanligt det är i grund samma art och brukar ge mycket fina yngel. kul Det låter som att de parat ut och putsningen brukar vara förstadie till lek. Grattis:D

mvh erik l
#3 - 3 november 2006 15:16
Hur stora är skalarer när dom parar ut sig? Lycka till med dina skalarer..:)
#4 - 3 november 2006 15:40
Precis så gör mina också och dem leker.
#5 - 3 november 2006 17:41
Det är fortfarande likadannt. Den stora och en av peruerna är tillsammans i en hörna och småbiter på bladen. De andra trycker i andra änden av karet. Den lille jagar också bort sina f.d. kompisar. Den stora lägger sig på sidan när den simmar och jagar iväg de andra. Den har också fått otrolig färg. Den har alltid varit blek innan.
Men är inte peruerna för små? Jag vet ej när de är födda men de har inte växt klart i alla fall.
#6 - 3 november 2006 17:43
Har inte du stene köpt samma peruskalare som jag i lyby?
#7 - 3 november 2006 18:23
Är det någon som har en länk till en sida där man kan läsa om skalarelek? Hur länge putsar de? Är honan eller hanen den mest aggressiva mot de andra? En stackars svärdbärare som kom för nära deras planta blev bryskt bortjagad. De trycker och bufar väldigt på bladen, testar de hållfastheten?
#8 - 3 november 2006 18:45
När mina scalarer färgar ut ordentligt och putsar på blad så leker de inom 1-2 dygn, så dina är nog på gång! Grattis! :) En rätt så bra sida:
http://goto.glocalnet.net/scalare_farmen/
#9 - 3 november 2006 18:49
solbacka skrev:
Har inte du stene köpt samma peruskalare som jag i lyby?
Alla utom dem som leker honan och hanen dem andra är köpta därifrån dem är också lite mindre och dem två har jag haft rätt så mycket längre dem köpte jag på Zoo.Giganten,två olika sorter men dem leker med varandra ändå.:)
#10 - 3 november 2006 19:37
Precis när jag tänkte skriva in och fråga om detta med "bråk" bland Scalarer.
Detta är filmat för 5 minuter sedan

http://blog.temabild.se/wp-content/film/sc.wmv
#11 - 3 november 2006 19:38
Funkar inte
#12 - 3 november 2006 19:59
konstigt...

laddade upp här också, men den är inte klar än säger sidan
" target="_blank">
#13 - 3 november 2006 20:03
Roligt att se när Koi skalarerna håller på så.
#14 - 3 november 2006 20:03
Nu är dom igång och puttsar på Aniubias växterna, och nere på kolsten
#15 - 3 november 2006 20:09
Är det de två med ryckningar som leker? Jag ser en tredje skalare nära, mina andra skalare får inte komma nära deras ställe. Blir bortjagade om de kommer närmare 60-70 cm Mina har haft lite ryckningar men inte mycket, de mest håller på att "döda" min stackars svärdsplanta... De håller också ihop...
#16 - 3 november 2006 20:50
Nu när jag matade så kom alla fiskar till matnings hålet ganska nära deras svärdsplanta. Då fick den stora skalren lite spel och jagade undan de 4 och svärdbärarna och jagade sin skalare åt andra hållet. Alla åt utom den stora skalaren, den har inte tid för den måste ha full koll på de andra.
Kanske är det den stora skalaren som vill "för mycket"?
#17 - 4 november 2006 11:17
Solbacka verkar beskriva typiskt lekbeteende.

De två scalare på Adamzons filmsnutt försöker bestämma vilken som är störst och starkast. Det är oftast de två största hanarna som håller på så där men det kan vara en hane och en hona eller två honor.

Lek mellan "vanlig scalare" och sk Peru-altum eller Peru-scalare är inte så bra eftersom det troligen är två olika arter. Som domare i odlingskampanjen skulle jag inte godkänna det som en odling över huvud taget (om jag skulle fått in en sådan odlingsrapport). Nu kan den "vanliga scalaren" ju mycket väl redan vara en korsningsprodukt (om den inte är vildfångad eller F1) så det är ju inte lika allvarligt som att korsa två olika sorters vilda Pterophyllum-arter.
#18 - 4 november 2006 16:54
Jag har ingen aning vad den stora skalaren är för någon. Fick med den när jag köpte ett akvarium. Den är grå, har tydliga streck över huvud, slutet av kroppen (upp i fenorna och vid stjärtfenan. Det strecket som saknas är ljusgrått. Ska ta foto. De har nu lagt massor av ägg på det bladet de putsade igår. Båda vaktar bladet intensivt men den stora är mest aggressiv. Jag tror den stora är en hona, för det såg ut som den lilla befruktar äggen nu. Den storas äggrör är smalare.
#19 - 4 november 2006 17:13
Här kommer bilder!
Översta bilden, den lilla skalaren överst och den stora nederst.
De andra två bilderna kan ni se äggen som vaktas av den stora skalaren, ni kan se hur den ser ut. Den lilla är köpt som perualtum men vad jag har förstått så är det peruskalare.
#20 - 4 november 2006 17:31
Vilken färg blir äggen om de är befruktade? Nu är de genomskinliga. Jag tycker det är roligt att de trivs i sitt nya akvarium, de är ganska nyinflyttade och jag tycker de har varit lite rädda. Kanske bra med lite svarlare vatten utan salt, de gick ju innan med diskus.
#21 - 4 november 2006 17:37
Nog låter det som lekdags allt! Vad kul! :)
Det är typiskt med buff och stök emellan paret och de andra scalarerna. Det brukar kunna bli allmänt oroligt i karet då. De två som bildat par kan också stå och "skaka" på sig och rycka, det ser ibland ut som om de pussas också! Rätt så gulligt! ;)

Könsmognad på scalarer är vid ca 9-10 månaders ålder.

Befruktade ägg är gulvita.
#22 - 4 november 2006 18:45
Så gammal tror jag inte mina små i allafall, köpte de i mitten av augusti. Var då ganska små. Jag vaet ej hur gamla de brukar vara när de säljs?
#23 - 4 november 2006 21:06
Hur gör man med vattenbyte? Om nu romen finns kvar. Ska byta vatten om 2 dagar. De översta romen är ca 10-15cm under ytan så man hade kunnat byta dit men stör det inte föräldrarna?
#24 - 4 november 2006 22:13
Nu är ljuset släckt, satt upp en liten lampa så det inte blir helt mörkt i deras hörna. Men en sak undrar jag (till). Bladet romen sitter på börjar bli tunnt. Det har blivit ljusare och man kan nästan se igenom det, kommer det att hålla??? Vad gör man??
#25 - 4 november 2006 23:17
Jag är själv nybörjare på scalare (och akvarium överhuvudtaget), men om jag har fattat det rätt så behöver dem för det mesta åtminstone några lekar på sig för att "träna". I det kanske ingår att de nästa gång väljer ett bättre blad? Men det är nog bättre om du utgår från att det inte går bra med yngelvården den här gången och samtidigt trösta dig med att det kommer fler lekar och dina scalare blir bättre och bättre föräldrar. Jag har dock också läst att de ibland flyttar rommen om de av någon anledning finner platsen olämplig, och ett försvinnande blad låter ju som en olämplig plats.

Mina scalare (7 st.) slåss rätt så friskt med varandra, och det verkar vara alla mot alla. De har hållt på så i över en månad nu och det känns som det blir mer och mer intensivt. Kan det vara någon övergångsperiod till vuxenstadiet som gör att de beter sig så? De både vibrerar och "pussas" men det är tamigfan ingen rom nånstans.
#26 - 5 november 2006 08:30
Rommen är borta idag :(. Nu är skalarerna bättre vänner igen... så kan det gå, får se vad som händer nästa gång då....jag tror den unga peru hanen är för ung.
#27 - 5 november 2006 08:52
Det brukar gå så första (och andra) gången.
#28 - 5 november 2006 12:22
Solbacka verkar beskriva typiskt lekbeteende.

De två scalare på Adamzons filmsnutt försöker bestämma vilken som är störst och starkast. Det är oftast de två största hanarna som håller på så där men det kan vara en hane och en hona eller två honor.

Lek mellan "vanlig scalare" och sk Peru-altum eller Peru-scalare är inte så bra eftersom det troligen är två olika arter. Som domare i odlingskampanjen skulle jag inte godkänna det som en odling över huvud taget (om jag skulle fått in en sådan odlingsrapport). Nu kan den "vanliga scalaren" ju mycket väl redan vara en korsningsprodukt (om den inte är vildfångad eller F1) så det är ju inte lika allvarligt som att korsa två olika sorters vilda Pterophyllum-arter.

Är det inte bra att få in lite peru i den vanliga grå skalaren? Så de blir friskare, bättre yngelvårdare? Sedan säljs dessa som vanlig grå skalare, absolut inte som peruvariant? Nu blev det ju inget, men jag har bara lite funderingar...
#29 - 5 november 2006 16:40
solbacka skrev:
Är det inte bra att få in lite peru i den vanliga grå skalaren? Så de blir friskare, bättre yngelvårdare? Sedan säljs dessa som vanlig grå skalare, absolut inte som peruvariant? Nu blev det ju inget, men jag har bara lite funderingar...

Jag tycker den vanliga scalaren verkar vara både frisk och yngelvårdande....

Killi-folk och många som håller afrikanska cichlider, t ex Tropheus, är noga med att hålla de olika stammarna rena. Jag tycker det är bra och SARF uppmuntrar detta i odlingskampanjen genom att varje stam räknas som om den vore en egen art (vilket det i många fall är). Korsningar mellan olika arter godkänns däremot inte alls. Undantag är platy, svädbärare, molly och några till som alla är hybrider men som funnits så länge i hobbyn att det är rimligt att göra undantag för dem (åtminstone så länge det är fråga om de färgranna odlingsformerna). Scalaren är på gränsen att räknas dit. Men det är ett komplext ämne som jag inte tänker fördjupa mig i här. Jag ville mest skrämmas lite:)
#30 - 5 november 2006 17:05
Ok, men jag blev inte rädd..... skalaren med alla dessa färger är ju en "avelsform" i sig? Eller? Det finns väll inte spök, marmor, rök o.s.v. i naturen?
#31 - 5 november 2006 17:34
solbacka skrev:
Ok, men jag blev inte rädd..... skalaren med alla dessa färger är ju en "avelsform" i sig? Eller? Det finns väll inte spök, marmor, rök o.s.v. i naturen?

Nej, men det finns en snygg silverblank med svarta tvärband som troligen ligger nära den form som bor i mellersta Amazonas. Fast det är klart det finns nog alla möjliga gener även i den. Du kan ju inte vara säker på att din Peru-fisk heller är renrasig...så får du fram lite yngel är det knappast nån skada gjord.
#32 - 5 november 2006 19:18
Jag fick med den vanliga stora grå skalaren när jag köpte mitt 350l hörn. Dess kompis hade dött för ett tag sedan. Du ser hur den ser ut på sida 1. Visst hade jag kunnat köpa fler likadanna men när jag var i akvarieaffären fanns det inte några vanliga grå och jag såg då peru"altum" som var fina och ganska lika, fast de hade ett extra streck, 4 medan min gamla har 3. Jag kunde aldrig drömma om att de två blidade par utan hoppades att peruerna skulle göra det. Mina peruer kommer från en uppfödare i Helsingborg, skåne. Ej viltfångade. Man får nog ta DNA prov om man ska veta om de är "rena". jag gillar mina skalare ändå, fast riktiga altum är ju ett strå vassare :D
#33 - 2 december 2006 11:26

Annons