skalare

#1 - 28 november 2005 07:25
#2 - 28 november 2005 08:11
Set ut som en Pterophyllum scalare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
#3 - 28 november 2005 13:45
okej
#4 - 28 november 2005 13:55
Och du har ett 275 liters akvarium eller större?
#5 - 28 november 2005 13:58
[QUOTE=batski]Och du har ett 275 liters akvarium eller större?[/QUOTE]

Hans akvarium står under hans citat....
#6 - 28 november 2005 14:09
Hoppas på att tomten kommer med ett större kar om en månad då, så fiskarna slipper plågas till döds.
#7 - 28 november 2005 14:11
i mi kompis hadde ett par i ett 75 l dom fich yngel och levde i 6 år
#8 - 28 november 2005 14:12
Du kan säkert hålla en människa i ett rum på 1x1m också. Ger du den bara mat så lever den säkerligen rätt länge. Dock tycker jag inte att det är speciellt shysst att göra så.
#9 - 28 november 2005 14:13
plågeri kallas det ska försöka skaffa ett 375 och ha lite diskus åkså
#10 - 28 november 2005 14:41
[QUOTE=alcar]plågeri kallas det ska försöka skaffa ett 375 och ha lite diskus åkså[/QUOTE]

Jaha? Och om nån annan gör nåt dumt, gör det det dumma jag gör till något bra då???
#11 - 28 november 2005 15:08
Ja men visst måste det vara så :D
#12 - 28 november 2005 15:55
[QUOTE=alcar]i mi kompis hadde ett par i ett 75 l dom fich yngel och levde i 6 år[/QUOTE]

Enligt denna sida ska dom bli 10-12 år.

http://scalare-online.de/aquaristik/db_fische/perciformes/cichlidae/Pterophyllum_scalare.html
#13 - 29 november 2005 21:31
Men ge er grabbar....alcar frågade en enkel fråga om sina scalarer....inte måste ni klanka ner på att han är en djurplågare? vem vet, det är jul snart och tomten kommer med akvarium i säcken...

detta är ena av anledningarna till att jag inte skriver lika ofta på zoopet som jag gjorde tidigare...trist stämming...
#14 - 29 november 2005 21:38
[QUOTE=batski]Och du har ett 275 liters akvarium eller större?[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Vem bryr sig ???[/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Jag har 200+ skalaryngel i ett 165 liters men jag plågar inte fan dom för det.[/font]
#15 - 29 november 2005 21:42
[QUOTE=drd][QUOTE=batski]Och du har ett 275 liters akvarium eller större?[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Vem bryr sig ???[/font]

[font=Comic Sans MS]Jag har 200+ skalaryngel i ett 165 liters men jag plågar inte fan dom för det.[/font][/QUOTE]
hållar med,dett beror på storleken,på vad då????
#16 - 29 november 2005 21:47
Aja, jag tycker endå att det kan vara vettigt att ge djur bra förhållanden. Sen om man låter dem gå i mindre utrymme då de är små är en sak. Bara man har i åtanke att man en dag bör uppgradera sig.
#17 - 29 november 2005 22:27
Självklart ska man ge sina fiskar bra förhållanden och det är inget fel att man råder folk till att skaffa fiskar som passar till deras akvarium eller vise versa. Men ngt som jag tycker är lite irriterande är att det verkar sitta massa folk på det här forumet och leta efter folk som man kan hugga på. I övrigt så är inte akvariumstorleksrekommendationerna (långt ord :>)på zoopet lag även om de är bra och man bör ligga runt dem när man väljer akvarium.
#18 - 29 november 2005 22:33
[font=Comic Sans MS]Precis det är lite väl mkt småfjortislåtsasbesserwisser över en hel dröse människor som skriver ibland.[/font]

[font=Comic Sans MS]Vet man inte bättre så kan man ju skita i att svara på vissa inlägg istället för att håna nybörjar akvarister titt som tätt.[/font]
#19 - 29 november 2005 22:35
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS]Precis det är lite väl mkt småfjortislåtsasbesserwisser över en hel dröse människor som skriver ibland.[/font]

[font=Comic Sans MS]Vet man inte bättre så kan man ju skita i att svara på vissa inlägg istället för att håna nybörjar akvarister titt som tätt.[/font][/QUOTE]

Jag håller med...
#20 - 29 november 2005 23:04
Tycker att det kan vara bra med dessa råd ibland. Själv så skaffade jag ganska så stora Peru Altum till mitt 112L akvarium när jag precis hoppade på hobbyn. Inte konstigt att de inte trivdes och 4st dog.

Vill inte vara någon påhoppare på någon. Vill bara kunna ge en bra förklaring till varför man bör följa rekomendationer något så när.
#21 - 29 november 2005 23:13
Jo som jag skrev så är det aldrig fel att ge ngn information eller råd men det beror lite på tonen i inlägget, vissa har en tendens att lägga in en dålig attityd och jag tror att det är det som folk inklusive jag själv står sig på.
#22 - 29 november 2005 23:18
Ni får gärna säga till om ni menar mig. Lite kritik klarar jag allt.
#23 - 29 november 2005 23:48
[QUOTE=ovj78]Självklart ska man ge sina fiskar bra förhållanden och det är inget fel att man råder folk till att skaffa fiskar som passar till deras akvarium eller vise versa. Men ngt som jag tycker är lite irriterande är att det verkar sitta massa folk på det här forumet och leta efter folk som man kan hugga på. I övrigt så är inte akvariumstorleksrekommendationerna (långt ord :>)på zoopet lag även om de är bra och man bör ligga runt dem när man väljer akvarium.[/QUOTE]

Jag kan bara svara för mig själv, men jag sitter absolut inte och letar efter folk som man kan hugga på. Det finns betydligt trevligare saker att göra Däremot träffar man tyvärr på allför många människor som inte verkar bry sig om fiskarnas bästa. När man väl vill ha fiskarna hos sig är det faktiskt ens skyldighet att göra det så bra som möjligt för dem.
#24 - 29 november 2005 23:53
[QUOTE=Gimbo]Tycker att det kan vara bra med dessa råd ibland. Själv så skaffade jag ganska så stora Peru Altum till mitt 112L akvarium när jag precis hoppade på hobbyn. Inte konstigt att de inte trivdes och 4st dog.

Vill inte vara någon påhoppare på någon. Vill bara kunna ge en bra förklaring till varför man bör följa rekomendationer något så när.[/QUOTE]

Precis! Det är många människor som råkar göra fel pga att det inte fått tillräckligt eller rätt information. Och som blir tacksamma att få lära sig. Det har ingenting med hån att göra!
Lucas_no1
#25 - 30 november 2005 02:15
Om en scalare går i 50 liter eller 1000 är nog inte så stor skilland för fiskens välbefinnande.
Har du bra vattenkvalité och god mat så tror jag den skiter i om det är 50 liter eller 275!
Hur kan man säga att en fisk ska ha 275 liter?
Har inte höjd och bredd något med saken att göra också?
Däremot utvecklas scalaren till en vackrare fisk om den får gå i ett stort och högt akvarium.
Så i det här fallet är det ju betraktaren av scalaren som mår bättre om han kan titta på en scalare med höga resliga fenor i stället för en med stor kropp och dvärg fenor.

Tänk vad fel jag har som just skaffat sju stycken scalare till 240 liter ojojoj...
Sen har jag 18 discus på 720 liter ojoj vad fel dom ska ju ha femtio liter var.
Sen har jag just koppat in mitt nya stendker discus par i 105 liter men det är ju rätt, femtio liter var ska dom ha men nej...... dom ska ju ha minst 120 centimeter långt kar och minst 250 liter, så där blev det fel med.
Inget går ju ihop så jag måste vara en riktig fiskplågare.

Om man nu ska gå efter vad fisken behöver borde det inte stå rekomenderad filtervolym mm också?

Själv har jag en filtervolym på 350 liter till mina små discusar men det går säkert lika bra med ett innerfilter med filtervolym på 0,5 liter bara det är en jäkla sprutt på pumpen.
Gärna 1500 liter i timmen.... *s*

Nej grabbar om någon frågar något om vad dom har för sorts fisk så tycker jag ni ska svara på frågan om ni kan annars så tycker jag ni ska skita i det.

Alla behöver tydligen nitrivec enligt vissa här inne.
Vad har man det till om man gör saker rätt?
Det finns roligare saker att lägga pengar på!
Sen behöver man inte ha plikten att upplysa alla nybörjare vad som är rätt´eller fel.
Det skrämmer bara bort folk från en trevlig hobby!

En anna sak är ju om någon frågar då kan man skriva vad man tycker.

Det känns som det var massa sånna här trådar förra vintern och vissa blev skitsura på varandra så låt oss slippa dessa tradiga trådar!

Natti natt :-)
#26 - 30 november 2005 05:25
i ett akvarelexikon stog der att dom behöver 150 l

än så länge så e dom jag små växter nog inte så mycket inan den 24dje

å min fråga var vilken sort skalare det var och inte hur stort akvariumm dom behöver
#27 - 30 november 2005 08:05
[QUOTE=batski][QUOTE=ovj78]Självklart ska man ge sina fiskar bra förhållanden och det är inget fel att man råder folk till att skaffa fiskar som passar till deras akvarium eller vise versa. Men ngt som jag tycker är lite irriterande är att det verkar sitta massa folk på det här forumet och leta efter folk som man kan hugga på. I övrigt så är inte akvariumstorleksrekommendationerna (långt ord :>)på zoopet lag även om de är bra och man bör ligga runt dem när man väljer akvarium.[/QUOTE]

Jag kan bara svara för mig själv, men jag sitter absolut inte och letar efter folk som man kan hugga på. Det finns betydligt trevligare saker att göra Däremot träffar man tyvärr på allför många människor som inte verkar bry sig om fiskarnas bästa. När man väl vill ha fiskarna hos sig är det faktiskt ens skyldighet att göra det så bra som möjligt för dem.[/QUOTE]

Hur mycket ni tjatar på att fiskar ska ha si och så stort akvarium kommer det alltid finnas folk som inte har det.
#28 - 30 november 2005 08:36
Hmm... Vet inte hur mycket det syftades på mig när det gnälldes om att folk var negativa. Men hursomhelst så besvarar jag kritiken.

Det är självklart trist när det blir en negativ ton i tråden. Men jag tror nog inte att någon skriver med anledning om att gnälla eller att trycka ner någon. Snarare att hjälpa personen och förklara att man inte bör göra som han/hon gjort. Sen kanske man uttrycker sig på ett sätt som inte är det bästa.
Men jag måste nog säga att det är mer fel att bara svara på vilken fisk det är och inte kommentera akvariumets volym än att "klaga på" att personen i fråga har för litet kar för den fisken. Fisken är ju ett djur och ska givetvis ha ett så bra liv som den bara kan ha. Den det är synd om är ju fisken, inte husse eller matte. Meningen med de "negativa" inläggen är ju i detta fall att upplysa alcar om att han bör skaffa ett större kar till sina fiskar. Det var ju knappast meningen att trycka ner alcar i dyn och sätta sig på honom. Att jag sen valde orden "plågas till döds" var lite för att betona att fiskarna inte kommer att må bra om de inte får ett större kar i julklapp.

Om jag skulle haft min dotter i ett litet glasrum på 3x3m i källaren och bara matade henne genom en matlucka.. Vad skulle hända då? Jo jag skulle genast åka in i fängelse. Men om någon har en fisk i ett för litet utrymme så får man inte ens säga det för då är man en gnällspik och det enda syftet man har är att klaga? Skärp er!
#29 - 30 november 2005 08:39
[QUOTE=alcar]i ett akvarelexikon stog der att dom behöver 150 l

å min fråga var vilken sort skalare det var och inte hur stort akvariumm dom behöver[/QUOTE]

Det är Pterophyllum scalare.

och fina var dom :)
#30 - 30 november 2005 08:43
ett akvarelexikon stog der att dom behöver 150 l

Vore nog på sin plats att läsa tråden riktigt innan man klagar på akvariestorleken. Zoopets rekomenderade akvariestorlek gäller vuxna djur. Man kan mycket väl ha ungdjur i mindre akvarium. I vissa fall är det även att rekomendera eftersom ungdjuren då har lättare att hitta maten.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 30 november 2005 09:00
Just vad gäller skalarer så är höjden väldigt viktig för hur de skall utvecklas. Den odlare som jag se dra fram allra praktfullast skalarer drar även upp yngeln (åtminstone under den senare halvan av uppdragningsperioden innan säljstorlek) i 540 liters akvarier.
Litermåttet i sig hade kanske i sig inte har så stor betydele för kvaliten (snarare för hur många yngel som kan dras upp i akvariet) utan det var höjden (60 cm) som var det absolut viktigaste för att fenorna skulle utvecklas fullt ut.

Lider fiskarna då av de inte utvecklas till fullt utväxta exemplar med praktfulla fenor - nej knappast. Däremot kan man ju undra över varför en del accepterar deformerade skalarer men inte accepterar deformerade slöjstjärtar.
Tyvärr så är de flesta av de skalarer som säljs i affärerna idag exempel på sådana som dragits upp i för låga akvarier. Ofta säljs de också i så liten storlek att det är svårt att avgöra kvaliten på dom.
#32 - 30 november 2005 10:27
[QUOTE=Lucas_no1]Om en scalare går i 50 liter eller 1000 är nog inte så stor skilland för fiskens välbefinnande.
Har du bra vattenkvalité och god mat så tror jag den skiter i om det är 50 liter eller 275![/QUOTE]

Jasså? Varför skulle inte utrymme spela någon roll? Jag blir faktiskt riktigt förvånad över ditt påstående. Trodde inte att såna medeltida föreställningar fortfarande levde vidare år 2005. Tanken att fiskarna mår bra bara de har bra vatten och god mat är nånting som hör oupplysta tider till. Givetvis spelar utrymmet roll för en fisks välbefinnande. Det vet man i dag. Därför finns rekommendationer!

[QUOTE=Lucas_no1]Har inte höjd och bredd något med saken att göra också?[/QUOTE]

Självklart har de det! För scalarer är akvariets höjd väldigt vikigt.

[QUOTE=Lucas_no1]Sen behöver man inte ha plikten att upplysa alla nybörjare vad som är rätt´eller fel.
Det skrämmer bara bort folk från en trevlig hobby![/QUOTE]

Visst kan akvaristik vara en trevlig hobby. Men när man har med levande kännande varelser att göra har man ett ansvar att se till att de får det bra. Har man inte den inställningen så kanske man borde ägna sig åt annat. Skulle alla akvarister ta sitt ansvar på allvar hade akvaristiken varit en betydligt trevligare hobby.

Själv vill jag gärna bli informerad i fall jag skulle göra något fel och jag är väldigt tacksam för all viktig information och konstruktiv kritik jag får.
#33 - 30 november 2005 10:34
Tack y0da för ditt insiktsfulla inlägg! Jag håller fullständigt med det du säger. Bara det att du har sagt det mycket bättre än jag...

[QUOTE=y0da]Hmm... Vet inte hur mycket det syftades på mig när det gnälldes om att folk var negativa. Men hursomhelst så besvarar jag kritiken.

Det är självklart trist när det blir en negativ ton i tråden. Men jag tror nog inte att någon skriver med anledning om att gnälla eller att trycka ner någon. Snarare att hjälpa personen och förklara att man inte bör göra som han/hon gjort. Sen kanske man uttrycker sig på ett sätt som inte är det bästa.
Men jag måste nog säga att det är mer fel att bara svara på vilken fisk det är och inte kommentera akvariumets volym än att "klaga på" att personen i fråga har för litet kar för den fisken. Fisken är ju ett djur och ska givetvis ha ett så bra liv som den bara kan ha. Den det är synd om är ju fisken, inte husse eller matte. Meningen med de "negativa" inläggen är ju i detta fall att upplysa alcar om att han bör skaffa ett större kar till sina fiskar. Det var ju knappast meningen att trycka ner alcar i dyn och sätta sig på honom. Att jag sen valde orden "plågas till döds" var lite för att betona att fiskarna inte kommer att må bra om de inte får ett större kar i julklapp.

Om jag skulle haft min dotter i ett litet glasrum på 3x3m i källaren och bara matade henne genom en matlucka.. Vad skulle hända då? Jo jag skulle genast åka in i fängelse. Men om någon har en fisk i ett för litet utrymme så får man inte ens säga det för då är man en gnällspik och det enda syftet man har är att klaga? Skärp er![/QUOTE]
#34 - 30 november 2005 10:43
*bugar*
#35 - 30 november 2005 10:50
[QUOTE=Alexander Ylipää]Men ge er grabbar....alcar frågade en enkel fråga om sina scalarer....inte måste ni klanka ner på att han är en djurplågare? vem vet, det är jul snart och tomten kommer med akvarium i säcken...

detta är ena av anledningarna till att jag inte skriver lika ofta på zoopet som jag gjorde tidigare...trist stämming...[/QUOTE]

Glömde kommentera detta..
Om du tycker att det är en trist ton här så är det väl större anledning att vara här oftare och skriva mer? Så den trista tonen inte får ta över här!
För övrigt så försöker jag att ha så positiv ton som möjligt, men det är svårt att vara positiv till något negativt.
Annars tycker jag mest att den "trista tonen" här bara är konstruktiv kritik? Och det är det ju knappast något fel med.
#36 - 30 november 2005 11:01
Jag tycker att många tar kritik som något negativt. Och så spinner det loss med en massa skit bara.

Själv tycker jag att kritik är bra. Om nån tex skriver att jag har gjort något galet. Inte blir jag sur o börjar grina. Nä, då får man ta åt sig kritiken som något gott och se det som att man har lärt sig något nytt och bra.
#37 - 30 november 2005 11:04
Men varför inte hålla sig till ämnet och svara på den fråga som ställs. Allt som oftast urartar många trådar eftersom allt utom ursprungsfrågan diskuteras.
Om ni redan har glömt vad det handlade om så löd den så här
vilken sort av skalare har jag köpt

http://zoonen.com/perzoonen/galleri...6459&gid=540372
#38 - 30 november 2005 11:08
Det var just det jag svarade på precis efter hans fråga längst upp i tråden.
#39 - 30 november 2005 11:11
[QUOTE=y0da]
Om jag skulle haft min dotter i ett litet glasrum på 3x3m i källaren och bara matade henne genom en matlucka.. Vad skulle hända då? Jo jag skulle genast åka in i fängelse. Men om någon har en fisk i ett för litet utrymme så får man inte ens säga det för då är man en gnällspik och det enda syftet man har är att klaga? Skärp er![/QUOTE]

Intressant synpunkt. Jag har två döttrar. Hur stort glasrum behöver jag då för att inte åka i fängelse?

Edit:
10L, 30L, 60L, 100L, 200L, 500L är väl bara fråga om nyansskillnader i helvetet. Är man en äkta djurvän har man väl inget akvarium över huvud taget.

/s
#40 - 30 november 2005 11:45
[QUOTE=sveno][QUOTE=y0da]

Intressant synpunkt. Jag har två döttrar. Hur stort glasrum behöver jag då för att inte åka i fängelse?

Edit:
10L, 30L, 60L, 100L, 200L, 500L är väl bara fråga om nyansskillnader i helvetet. Är man en äkta djurvän har man väl inget akvarium över huvud taget.

/s[/QUOTE]

Har för mig att artbeskrivningen på homo sapiens säger 25kbm luft per individ? Sen ska man även ha 10-15 honor till en hanne!!! :D Honorna ska vara i åldern 18-25 år, hanens ålder har ingen betydelse.
Fodras helst med pizza, och hannen måste ha fri tillgång till öl, annars tynar de bort! Honorna ska ha sallad å vatten! Kanske en burk cola i veckan också.
#41 - 30 november 2005 11:48
Fanken också!

Vilket odrägligt liv jag lever då då. Har en hona och bara en kall öl i kylen :( Och tyvärr ingen pizza heller som väntar på mig. Skapligt självplågeri jag befinner mig i :D
#42 - 30 november 2005 11:53
VA? Bara en hona?? Du bör nog se till att skaffa dig lite fler då tycker jag.
Tänk dock på att om du har haft din hona en lite längre period så kan hon bli väldigt tjurig om du kommer hem med ett gäng nya honor. Bäst är att skaffa dem samtidigt! :D

Själv har jag också bara en hona, och hon har blivigt väldigt van vid att vara ensam med mig. Räcker att man "råkar" vissla åt en annan hona på tv så blir hon sur (detta är för övrigt ett helt normalt betende för hannarna).. Så i mitt fall är det nog kört är jag rädd :(.
Men har man bara en hona så kan det i vissa fall gå att kompensera detta med mer öl!
#43 - 30 november 2005 11:57
Har också haft min hona ett tag nu. Så, ja antar att hon har börjat och ta så stora friheter av mitt liv att jag inte skulle kunna tillföra fler honor.

Hon har börjat och visa negativa tendenser till mina naturliga beteenden då jag fiser och rapar. Antar att det är ytterligare ett område som hon vill ha makt över.

Attans, nu blir man ju deprimerad. Bäst att jag laddar upp ordentligt med öl till helgen så jag kan komma över mina sorger :)
#44 - 30 november 2005 12:01
Nu har vi nog vandrat bort en hel del från ämnet. För att sammanfatta vad vi har kommit fram till.

- Det är en Pterophyllum scalare, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196 som du har.

- Lämplig akvariestorlek är ca 275 liter. Fast det som är viktigt för att man ska få en snygg och utsträckt skalar är djupet i akvariet. Rekomenderat djup är 45cm. Tänk då på att det tillkommer bottenmaterial osv..

- Sen har vi lärt oss att en del ser posetivt på sånt som andra ser som negativt.
#45 - 30 november 2005 12:14
Underbar sammanfattning!
#46 - 30 november 2005 12:22
ja...skrattar...den va underbar :D

Sallad, vatten och 1 cola i veckan ... oj oj, tur att jag inte är så, min hane får rapa, fisa och vissla bäst han vill... Så därför får jag 1 cola minst omdagen, pizza och öl om jag önskar =)...

Han har ett bra hem hos mig så han lär nog leva länge...skrattar
#47 - 30 november 2005 12:57
Mjo.. som sagt.. det går alltid att kompensera det!
Min kvinna är rätt bra på att kompensera mig också! :)
#48 - 30 november 2005 12:58
vikken tur ;) HA HA...fick mig ett gott skratt, de va kul å läsa =)
#49 - 30 november 2005 13:08
[QUOTE=y0da]Fodras helst med pizza, och hannen måste ha fri tillgång till öl, annars tynar de bort! Honorna ska ha sallad å vatten! Kanske en burk cola i veckan också.[/QUOTE]

Jag vill gärna ha en hona som gärna delar en vinare med mig. Trevligt inför lek :D
#50 - 30 november 2005 13:15
[QUOTE=sveno]10L, 30L, 60L, 100L, 200L, 500L är väl bara fråga om nyansskillnader i helvetet. Är man en äkta djurvän har man väl inget akvarium över huvud taget.[/QUOTE]

Knepigt argument tycker jag. Så du menar att det bara är en gradsskillnad mellan att få sitta i en cell på 3x4 meter eller att bott i en stor lyxvilla? Intressant ;)
#51 - 30 november 2005 13:24
[QUOTE=batski][QUOTE=sveno]10L, 30L, 60L, 100L, 200L, 500L är väl bara fråga om nyansskillnader i helvetet. Är man en äkta djurvän har man väl inget akvarium över huvud taget.[/QUOTE]

Knepigt argument tycker jag. Så du menar att det bara är en gradsskillnad mellan att få sitta i en cell på 3x4 meter eller att bott i en stor lyxvilla? Intressant ;)[/QUOTE]

Du sitter fortfarande fången med begänsad rörelsefrihet i båda fallen och kan inte påverka sin situation på något sätt.

/s
#52 - 30 november 2005 14:01
Visst kan vi påverka det. Vi kan ju gå ut.
#53 - 30 november 2005 14:09
[QUOTE=sveno]Du sitter fortfarande fången med begänsad rörelsefrihet i båda fallen och kan inte påverka sin situation på något sätt.[/QUOTE]

Fast frihet är ett mänskligt koncept. Det som är intressant för en fisk är att kunna bete sig arttypiskt och trivas med sitt liv. Man kan aldrig ha full kontroll över sin situation. Det finns alltid begränsningar. Fiskarna i naturen kan t ex inte förflytta sig från ett vattendrag till ett annat, men det är inget de mår dåligt av. Ett mycket begränsat utrymme där inte ens ens kropp kan utväcklas normalt kan däremot ingen må bra av!

Du kan ändå inte på fullt allvar mena att det inte spelar någon roll för en scalare i fall hon/han är instängd i ett 50 liters akvarium eller får bo i ett 1000 liters!
#54 - 30 november 2005 14:10
[QUOTE=Gimbo]Visst kan vi påverka det. Vi kan ju gå ut.[/QUOTE]
Hallå, du får väl kolla vad Batski och jag snackade om!!!!

/s
#55 - 30 november 2005 14:36
Nu tar vi det lilla lugna...

Denna tråd kan nog hålla på i oändlighet tror jag. Hursomhelst, en skalar i ett 50l akvarium lär inte må speciellt bra! Visst, den kan säkert anpassa sig och leva några år där, men man kan utan tvivel ge den ett bättre liv. Så det kan vi nog stryka direkt.
Men om vi däremot jämför ett 1000l mot i ett vattendrag så är det nog lite svårt att avgöra. I allmänhet så mår väl nästan alltid ett djur bättre i frihet tippar jag. Men i ett akvarium så har den ju inget hot från rovfiskar t.ex. Finns nog väldigt mycket att väga in.
#56 - 30 november 2005 14:38
[QUOTE=batski][QUOTE=sveno]Du sitter fortfarande fången med begänsad rörelsefrihet i båda fallen och kan inte påverka sin situation på något sätt.[/QUOTE]

Fast frihet är ett mänskligt koncept. Det som är intressant för en fisk är att kunna bete sig arttypiskt och trivas med sitt liv. Man kan aldrig ha full kontroll över sin situation. Det finns alltid begränsningar. Fiskarna i naturen kan t ex inte förflytta sig från ett vattendrag till ett annat, men det är inget de mår dåligt av. Ett mycket begränsat utrymme där inte ens ens kropp kan utväcklas normalt kan däremot ingen må bra av!

Du kan ändå inte på fullt allvar mena att det inte spelar någon roll för en scalare i fall hon/han är instängd i ett 50 liters akvarium eller får bo i ett 1000 liters![/QUOTE]

Jag skrev ju att det att det finns gradskillnader i helvetet. Och minimistorlekarna på akvarier för resp. fiskart som upprepas som ett mantra av många tror jag inte ett dugg på. Framför allt inte för lite större fiskar. Det krävs betydligt större för att de ska kunna bete sig arttypiskt. Och som någon sa tidigare så finns det antal andra parametrar som är minst lika viktiga
Sedan har vi ju många akvariefiskar som inte leker eller är mycket svårlekta i ett akvarium. Det är inte speciellt arttypiskt.

Varför jag igentligen skrev mitt första inlägg i den här tråden var för att säga att vi sysslar med akvarium för vår skull, inte för fiskarnas. Sedan ska vi givetvis försöka sköta dem efter bästa förmåga.

En sak som jag har förstått efter att följt det här forumet en längre tid så finns uppfattningen här att misslyckas man som nybörjare och av okunnighet tar livet av sina fiskar så är man en djurplågare. Är man däremot en sk. erfaren akvarist och fiskarna dör av pga. personens experimentlusta så har man bara haft otur.

/s
#57 - 30 november 2005 20:44
[QUOTE=sveno]Varför jag igentligen skrev mitt första inlägg i den här tråden var för att säga att vi sysslar med akvarium för vår skull, inte för fiskarnas. Sedan ska vi givetvis försöka sköta dem efter bästa förmåga.[/QUOTE]

Helt riktigt! Det finns fö en viss dos egenintresse i så gott allt man gör. När jag är ihop med någon så är jag det för att JAG mår bra av min partners sällskap. Men det innebär inte för det att jag inte vill det bästa för min partner. Likaså med fiskarna. Visst har jag fiskar hos mig för att JAG tycker det är trevligt. MEN då har jag även ansvaret att göra mitt bästa för att de ska må bra.

[QUOTE=sveno]En sak som jag har förstått efter att följt det här forumet en längre tid så finns uppfattningen här att misslyckas man som nybörjare och av okunnighet tar livet av sina fiskar så är man en djurplågare. Är man däremot en sk. erfaren akvarist och fiskarna dör av pga. personens experimentlusta så har man bara haft otur.[/QUOTE]

Nä, här håller jag inte med dig. För mig handlar det verkligen inte om i fall man är nybörjare eller en erfaren akvarist. Att göra fel för att man saknar kunskaper behöver inte innebära att man inte gjort så gott man kunnat. Det är många nybörjare som verkligen vill veta allt och suger åt sig nya kunskaper. Tyvärr tycker jag man även träffar på folk som tar för lätt på det hela och uppvisar en äh-det-är-inte-så-noga attityd. Det är det som gör mig ledsen och upprörd.
#58 - 3 december 2005 19:04
[QUOTE=Bucket][QUOTE=alcar]i ett akvarelexikon stog der att dom behöver 150 l

å min fråga var vilken sort skalare det var och inte hur stort akvariumm dom behöver[/QUOTE]

Det är Pterophyllum scalare.

och fina var dom :)[/QUOTE]

okej då vet jag det jag har en marmor/guld åckså
#59 - 28 december 2005 08:13
jag har ett 540 på g som kanske ska bli deras nya hemm
#60 - 28 december 2005 08:21
Fint...! Med 60cm (om det är std) höjd så trivs de riktigt fint!
#61 - 28 december 2005 08:47
japp

Annons