Skalarägg andra försöket.

#1 - 16 januari 2013 12:18
Nu har två av mina skalarer börjat putsa för att lägga ägg igen. Det är andra vändan nu. Förra gången var äggen som bortblåsta redan efter ca 10 timmar. Jag har läst det mesta jag lyckats komma över men minnet sviker. Eftersom jag hostat lungorna i bitar hela natten och det är uselt synd om mig hoppas jag ni ursäktar att jag postar en ny tråd...
Paret har valt att använda smala, slingriga Valisneria som lämplig hemvist till äggen. Resultatet blir givetvis att i varje fall en tredjedel av äggen missar målet och hamnar i gruset. Det är mao. inte oändlig tillgång till ägg att börja med. Det vore roligt om man kunde få föräldrarna att lära sig fostra upp sina egna ungar.. Men det är ju också lite trist om allt jobb bara blir fiskmat. Hade därför en fundering på om man skulle kunna dela upp "skörden" på två. Låta hälften vara kvar med föräldrarna att träna på, och peta ner den andra halvan i ett eget kar så fort dom blivit befruktade.
Stör man totalt ut dom tilltänkta föräldrarna om man är där nere och delar på äggen, eller skulle det kunna fungera?
Jag vet inte heller vilka som är skyldiga till kanibalismen. Eftrsom paret bevakar reviret ganska strikt så antar jag att det är dom själva. Men det finns också Praktbotior i plurret och jag missade ett par timmar med nattlampa sist. När jag väl tände var Skalarerna påtagligt nyvakna.. Så dom kanske hade somnat ifrån sin vaktpost också, vad vet jag?

OM min idé om att dela äggen låter vettig, vad behöver dom mer än cirkulation och syresättning? Kan jag peta ner bladet i ett i övrigt tomt kar? Ska jag tillsätta något? Jag hade tänkt tappa över vatten från det stora karet till kuvösen, eller är det bättre att aquasejfa nytt vatten?

Happy fishing//
Plurr

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 januari 2013 10:22
Jag tror nog att man skall låta dom försöka dra upp alla ägg själva åtminstone de första gångerna. Sedan så klart har man rovfiskar i akvariet så lär ägg och yngel gå åt .

Flyttar man äggen så måste du också tillsätta något (typ malakitgrönt) så att de inte möglar.
#3 - 17 januari 2013 10:33
ja låt de vara.- de kan behöva ett antal ggr på sig för att fatta hur man gör.

jag lyckade kläcka artificellt. jag hela bladet o la i ett kar. fraktade över det i en bunke. viktigt att de inte får luft på sig.

sen satte jag ett filter som flödade över äggen. tillsatte inget medel alls o lyckades få upp en kull
#4 - 18 januari 2013 22:06
Skalarägg andra försöket.

Ok. Tack för era svar!
Det vart väldigt få ägg den här vändan, kanske 20st ungefär.
Dom fortsatte vakta sitt hörn en halv dag till ungefär men sen var det tillbaka som vanligt.
Bara att vänta och se när dom försöker igen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Annons