Skalar yngel

#1 - 18 januari 2009 20:03
Tänkte att jag åxå kunde starta en tråd om mina lekande skalarer.

Mina skalarer leker ca var tredje vecka, men har alltid hittills ätit upp ynglena.
Denna gången verkar det dock mer lovande än tidigare. Ynglena har nu varit frisimmande i 1 dygn.
Jag kommer nog få problem med mat eftersom jag inte har någon lokal handlare med artemia eller liknande. Var in och köpte "fling-yngel-mat" igår som jag blandar i vatten till en smet och sedan använder en spruta för att få ner det så nära ynglena som möjligt. Något som inte är allt för lätt heller eftersom hanen hugger som en tok på allting som kommer i närheten.

Jag ber en 2 sekunders bön innan jag går in till akvariet varje morgon för att se om dom fortfarande finns kvar:)
#2 - 18 januari 2009 20:09
Prova annars att mala flingfodret mellan fingrarna direkt på ytan, det brukar sjunka ganska lagom då, och mata hellre lite men ofta:).
Kolla sedan om "din" affär kan ta hem skalad artemia som är ett toppenfoder för ynglen, och det är inget meck med kläckning och liknande.
#3 - 18 januari 2009 20:14
Kan kolla med dom imorgon. Igår när jag var in så frågade jag bara om dom hade artemia hemma och fick nej.

Dom små liven börjar bli bra simmare men det finns några som inte är lika duktiga och när dom träffar botten så ligger min ena ancistrus och lurpassar, han är nästan lika snabb på att hugga yngel som skalar hanen är på att hugga mig...
#4 - 18 januari 2009 20:19
Det är något som jag tycker är skitfräckt. Ett skalarpar som är yngelvårdande som ska jaga iväg allt och alla som kommer i närheten.
Har de inte skalad artemia hemma så kan du be dem ta hem en påse till dig, det är ett väldigt drygt foder med större näringsinnehåll än vad kläckt artemia har, eftersom energin som går åt till att kläckas inte har gåttt förlorad.
#5 - 18 januari 2009 20:24
Ja, jag vågar f*n inte stoppa ner handen, låter sprutan gå ner nån cm under ytan, väntar på att hanen ska sluta hugga (tar ca 10 sek) sedan spruta ut fodret i så pass bra riktning som möjligt:)
#6 - 19 januari 2009 09:25
Gick in till akvariet idag och fick se att bladet där dom hittills legat var alldeles tomt. Precis när sorgen kom sugandes så tittade jag över i andra änden av akvariet och fick se detta:D
#7 - 19 januari 2009 09:38
Coolt det där e skitball och se föräldrarna hålla koll på dom små och alla andra i karet.
Simmandes fram o tillbaks och vicka med fenorna och minsta lilla vink så fattar ynglen vart dom ska ta vägen när fara närmar sig.
Skådespel helt enkelt.
Mina vf skalarer hade sån koll så dom simmade i veckor med smått i en diskustank med stora diskusar så här nära ;)
#8 - 19 januari 2009 20:02
Mina skalarer smaskar bara i sig alla yngel.
Har lyckats rädda några men ack vilket pill det är med att få dem att växa.

Ska man skaffa nya skalar par eller?
De jag har nu har typ käkat sina yngel eller rom typ 9gånger...så i mina ögon är de super dåliga föräldrar och framför allt inget jag vill odla vidare på direkt.
#9 - 19 januari 2009 23:01
Du måste ge dom lite tid. Mina har säkert käkat upp sina yngel 20 ggr tidigare.
Detta är tredje gången dom leker sen dom fick ett eget akvarium.

Jag har absolut inga förväntningar på att det ska gå bra denna gången heller, men ynglen överlever längre för varje gång.

Tyvärr har det blivit världens alg blomning i karet, antagligen för att jag har en nattlampa står på hela tiden, men jag vågar inte göra något förrän alla yngel är borta eller tillräckligt stora för att flyttas på.
#10 - 20 januari 2009 09:26
Jag flyttade mina yngel till en egen liten burk efter bara en dag.
Hade ingen sand, men en syresten och mycket vattenpest.
De växte bra och åt smulat flingfoder, levande artemia och torrfoder för yngel.
Se bara till att de får vila från syrestenen ibland och byt vatten ganska ofta om det är en liten burk utan filter.
#11 - 21 januari 2009 07:04
Jaha, idag var lyckan slut. Alla yngel borta.

Nu blir det totalsanering av karet.
#12 - 27 januari 2009 22:36
Jahapp, på't igen bara.

Nu har dom lagt en hel drös med nya ägg.
Passade på efter förra gången att göra om hela karet. Nu är det rådasand, kokosnöt, red moor rot (som vägrar sjunka) och en himla massa växter som gäller:)

Har även införskaffat skalad artemia, så nu vore det väl rackarns om det inte blev bra...
#13 - 28 januari 2009 05:41
Lycka till, själv har min hona dött så jag får inskaffa en ny.
#14 - 28 januari 2009 07:54
Denna gången gick det fort, i morse var allting borta:(
#15 - 28 januari 2009 09:42
drd skrev:
Coolt det där e skitball och se föräldrarna hålla koll på dom små och alla andra i karet.

Simmandes fram o tillbaks och vicka med fenorna och minsta lilla vink så fattar ynglen vart dom ska ta vägen när fara närmar sig.

Skådespel helt enkelt.

Mina vf skalarer hade sån koll så dom simmade i veckor med smått i en diskustank med stora diskusar så här nära ;)

Jäkligt fina bilder Matte!!
#16 - 28 januari 2009 09:43
Lasse J skrev:
Denna gången gick det fort, i morse var allting borta:(

Irriterande!!!!! [:(!]
Men får de hålla på tillräckligt länge så ska de väl till slut få kläm på det..
Bilagor:
#17 - 28 januari 2009 10:06
Det kan ta rätt många lekar ibland innan dom fattar hur det ska göras och ibland så får dom inte rätt på det ändå.
Det är så att en del skalarer fattar aldrig att man inte ska käka upp sin avkomma.

Många led av inavel har antagligen lett till detta, mina skalarer då dom lekte väldans ofta hade tidigare inte några besvär med att veta vad som var mat eller inte då dom var viltfångade.
#18 - 28 januari 2009 10:07
NIC skrev:
Jäkligt fina bilder Matte!!

;) thanx Nic förresten.
#19 - 28 januari 2009 14:57
Jag var mycket förvånad när mitt par lyckades få larver nästan frisimmande vid första försöket. Då hade jag dem inte så länge och visste inte heller om det var ett par då jag köpte två små skalarer i butiken.

Nu lägger de ägg med jämna mellanrum men senast tredje dagen försvinner allt. Honan bråkar med hanen som försöker jaga i väg alla andra fiskar.

Det är ju synd att de flesta skalarerna i handeln är "onaturligt" odlade och har inte chans att lära sig att vara skalarer. [:o]
#20 - 13 februari 2009 20:22
Så, nu var det dags igen , i morse blev dom frisimmande. Föräldrarna har vallat runt dom i karet hela dagen.
Har dock lite frågor denna gången.
1. Det är egentligen dags för vattenbyte, ska jag göra det eller vänta?
2. Om jag ska göra vattenbyte, kan jag även ha i PMDD som vanligt?
3. Har sedan äggen kom haft en nattlampa stå på utanför tanken, hur långe bör jag fortsätta med det? Anledningen att jag frågar är att alger borjar frodas igen...
#21 - 14 februari 2009 13:11
Ingen som har svar?
#22 - 14 februari 2009 14:00
Lasse J skrev:

Så, nu var det dags igen , i morse blev dom frisimmande. Föräldrarna har vallat runt dom i karet hela dagen.

Har dock lite frågor denna gången.

1. Det är egentligen dags för vattenbyte, ska jag göra det eller vänta?

Om du gör vattenbyte så kan du försöka att inte ändra så mycket på nivån, finns det möjlighet med en slang in och en slaang ut från karet så är det det bästa. Annars kanske du inte behöver göra så stort vattenbyte som du brukar?

2. Om jag ska göra vattenbyte, kan jag även ha i PMDD som vanligt?

Jadå, kör på som du brukar:).

3. Har sedan äggen kom haft en nattlampa stå på utanför tanken, hur långe bör jag fortsätta med det? Anledningen att jag frågar är att alger borjar frodas igen...

Du kan ha kvar lampan, det är ingen nackdel men du behöver inte rikta den rätt in i karet utan det räcker att den lyser upp i rummet bara.
#23 - 14 februari 2009 16:32
Nu är det bytt vatten m.m Alla verkar nöjda och glada.
Provar länka in en film snutt får vi se om det funkar.
#24 - 14 februari 2009 16:52
Hmm, Uploaded (processing, please wait).
Första gången jag laddar upp nått till youtube, men den kommer väl så småningom hoppas jag:)
#25 - 14 februari 2009 18:55
Hmmm, väntar fortfarande:p;)....
#26 - 14 februari 2009 20:16
Nu verkar det funka. Uhh vilken kass kamera jag har:)

Däremot börjar jag bli redigt orolig, bara senaste 3 timmarna har säkert 50% fallit bort. Ynglena är ofta upp vid ytan och käkar på artemian som ligger där och då brukar hanen ta in dom i munnen och spotta ut dom en bit ner i karet. Honan gör åxå detta ibland men verkar glömma bort att spotta...
#27 - 14 februari 2009 20:28
Jag tycker ändå att de sköter det hela ganska bra, men bli inte förvånad om det inte går hela vägen denna gången heller;)....

Annons