Skalar yngel

#1 - 27 juli 2006 15:58
Mina nyinflyttade skalarer har ynglat av sig. Det är väl ca 20 veckogamla yngel som simmar omkring nu. Det jag funderar på är hur stor chans dessa har att överleva? Överlever vanligen alla ägg som blir yngel? Paret sköter sina yngel mycket bra. Dom vaktar ynglen och simmar iväg och hämtar dom i munnen ifall dom simmar för långt bort. Inga andra fiskar får komma i närheten.

Om nu några skulle överleva så har jag ej plats för dom. Undrar därför om någon här är intresserad av att ta hand om dom? Dom är gratis i så fall. I vilken ålder kan dom flytta hemifrån?
#2 - 2 augusti 2006 09:57
De kan flytta hemmifrån när de är större än föräldrarnas mun i diameter.
MVH
Cia
#3 - 2 augusti 2006 10:42
[quote=Cia]De kan flytta hemmifrån när de är större än föräldrarnas mun i diameter.
MVH
Cia[/quote]

Okaj, tack för svaret. Dom har precis klämt ur sig en till laddning... verkar som om jag har ärvt simmande kaniner. Dock överlevde inga yngel från första kullen, antar att dom blev mat...
#4 - 2 augusti 2006 11:10
Det är väll vad jag läst ganska ovanligt med skalarer som vaktar sina yngel och ägg på ett bra sätt. Så det är ingen omöjlighet att bli av med nåt yngel som klarat sig till en bra storlek.
#5 - 2 augusti 2006 13:26
Jag har presis gjort mig av med 100 stycken scalare yngel...Gå bara till närmaste Zoo butik, dom brukar bli jätte glada över att få tag på yngel...jag fick 5 kr st. för mina, men då var dom ca 2 cm stora...
#6 - 2 augusti 2006 16:03
[quote=smegga]Jag har presis gjort mig av med 100 stycken scalare yngel...Gå bara till närmaste Zoo butik, dom brukar bli jätte glada över att få tag på yngel...jag fick 5 kr st. för mina, men då var dom ca 2 cm stora...[/quote]Det är olagligt!!!
#7 - 2 augusti 2006 16:06
Är det olagligt??
#8 - 2 augusti 2006 16:09
Varför är det olagligt????:confused:
#9 - 2 augusti 2006 16:19
handlaren ska garantera att det inte förekommer inavel och att dem kommer från bra vattenförhållanden och är friska, fått lämpligt foder osv. osv! jag kan inte alla punker... men uppfödaren ska ha ett tillstånd för detta!
#10 - 2 augusti 2006 16:24
Okej... ta det lungt...
#11 - 2 augusti 2006 16:35
jag e lugn;) svarade bra på varför det e olagligt...
#12 - 2 augusti 2006 16:40
Det är däremot ok att ge bort yngel till vänner o bekanta!
#13 - 2 augusti 2006 17:06
alla djuraffärer i linköping tar emot yngel om man ringer till dom även andra fiskar.
iaf när jag ringt o bett dom ta ynglena...

det är väl bättre det än att dom måste avlivas tycker jag.
#14 - 2 augusti 2006 19:50
Jag föder upp yngel med samråd med butiken, och får lekpar som garanterar att det inte blir inavel....Dom ger mig maten jag ska ge ynglen, ständiga vatten prover, Dom har bara uppfödningen hemma hos mig kan man säga...Det ska inte vara olagligt..
#15 - 3 augusti 2006 15:29
är det då olagligt o sälja ex på blocket om man har fått så man har för mycket fisk då?

Annons