Hej Mats,
Okej bra att höra att jag kan åka :)
Nej allså igentligen har jag inte tänkt nått men jag ska inte börja odla, jag har ju inte platts för fler akvarium så jag tror jag får snacka med min butik om dom då överlever. Jag vill se föräldrarna vårda sina yngel på ett mer naturligt sätt.
föräldrarna ser ut att sköta det hela fint. Jag har ju ca 20 rödmunnar i samma kar och paret låter dom inte äns komma nära :).
Ibland ser man en eller 2 av dom simma lite, kul är det i alla fall :)
MVH
E
Halloj igen E.
Ja, jag hade på känn att det var ungefär så som du beskriver det hela - att du vill kolla in det fantastiska skådespel som bjuds i karet när föräldrarna vårdar sina yngel.
Jag tror att jag kan skissa upp en ganska korrekt "bild" hur det blir i framtiden; Om ynglen klarar wriggel-fasen kommer en fin svärm att bildas. Denna svärm har föräldrarna god kontroll över - några yngel per dag stryker med, och svärmen decimeras sakta men säkert. När ynglen blir såpass stora (med eller utan stödmatning - ynglen är nämligen fantastika på att snappa upp mat från ordinär matning) att de tar små utflykter på egen hand börjar föräldrarna mer och mer tappa kontroll på ynglen. Har man då övriga fiskar i karet som gärna tar Scalareyngel decimeras svärmen ännu mer och snabbare. Har man ett ganska stort kar och mycket växter, rötter o.dyl. i mitten- och överdelen av karet kan enstaka yngel ta sig in i "snåren" och på så sätt klara sig till större storlek. Detta är dock ganska ovanligt i de flesta av våra kar.
Har man ett lekpar, som har fått leka ett upprepat antal gånger, utan att bli störda - kommer detta par att få bättre och bättre koll på sina yngel och vårda dom tills de når lite större storlek. Då kan man, när ynglen blir några milimeter stora, och lite "fiskliknande", med en hävert suga upp 2/3-delar av ynglen (och låta föräldrarna har kvar några stycken att vårda vidare på) och sätta i ett yngelkar. Detta kan vara både kul och lärorikt för den vetgirige akvaristen.
Det finns en tråd här på forumet som heter "Discuslek" som jag lagt några korta inlägg i. Om du kollar på filmerna som jag lagt in där - på ett Röd Turkos Discuspar, så gjorde jag så som jag har beskrivit ovan här - tog bort 2/3-delar av ynglen efter en tid och drog upp dessa. Kul och spännande - och föräldrarna blev aldrig störda av detta!
:)