Skalar yngel.

#1 - 7 februari 2011 20:39
hej,
vad ska jag mata mina skalar yngel med? hur ofta, hur mycket, när ska man börja mata dom? + hur stort akvarium ska jag ha dom i? alltså ynglen.

tacksam för svar så fort som möjligt. :)
#2 - 7 februari 2011 20:48
Ynglen lever den första tiden bäst på sekretet från sina föräldrar, när de är runt tre-fyra veckor (tror jag, har inte odlat själv) så kan du börja ge fryst artemia, röda myg eller annt fryst foder, du kan även ge småpellets eller fling.. :)

Du bör ha ett hyfsat högt akvarium i alla fall, det bör väl vara på åtminstone 60-70l om du tänker dra upp en större kull.. :P

Annars kan du alltid prova ett 6 kantigt kar på 20-40 liter.. :)

Hoppas du är nöjd med svaren.. :)

Fråga gärna på om du undrar mer.. :)

MVH// Patrik Hammarlund
#3 - 7 februari 2011 20:55
men hur ska man göra om man har plockat bort dom från sina föräldrar? mamman & pappan kan inte låta ynglen vara ifred i mer än några timmar innan alla är döda. det är väll antagligen inte bra att ta bort dom, men jag ville prova att odla. då detta är min första kull med skalarer. finns det något som jag kan ge dom istället för föräldrarnas sekretet???
jag har ett 42 liters akvarium som är 6-kantigt. som dom kan flytta till
#4 - 7 februari 2011 20:57
Är det föräldrarnas första kull eller?

Det du kan prova att ge ynglen istället för sekretet är nykläckt artemia..
#5 - 7 februari 2011 21:00
dom har försökt 6-7 gånger innan. vart får man tag i nykläckt artemia? och vad kostar det?
#6 - 7 februari 2011 21:10
Nykläckt artemia köper man som ägg och så får man kläcka dessa själv, hur man gör detta är jag dessvärre ingen hejare på.. :/
För att vara helt ärlig så har jag ingen koll alls på hur det ska göras, har fått det förklarat för mig men tycker det bara verkar krångligt.. :/
Hur mycket det kostar har jag inte heller någon aning om tyvärr.. :(
Du kan alltid fråga det där om artemia i djuraffären.. :)

Nu vet inte jag fall det skulle funka, men du kan alltid prova att köpa på dig fryst cyclops till så små yngel.. :P
#7 - 7 februari 2011 21:21
Artemia-ägg kan man köpa i de flesta akvariebutiker tror jag, 100g räcker länge, och beroende på vilka mängder man behöver så kan man köra low-tech med ex http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46 eller med strut/petflaska och luftpump.

Annons