skalar som simmar horisontellt

#1 - 27 juli 2007 20:53
En av mina skalarer har sedan några dagar allt mer börjat simma med slagsida. Den står ofta vid ytan och liksom kippar efter andan och när den simmar vickar den omkull sig. Inga andra fiskar verkar må dåligt.....gör regelbundna vattenbyten och värden är bra. Någon som har någon teori om vad som kan vara felet? //Carina
#2 - 27 juli 2007 21:03
Fel på simblåsan kanske? Ålder?
Tyvärr kan du nog kallt räkna med att den fisken kommer att dö, men större under har hänt här i livet tidigare.
#3 - 28 juli 2007 08:58
Den är inte så gammal, börjar väl närma sig ett år kanske. Såg nu i morse att den ser dimmig och grumlig ut. Vore kanske barmhärtigast att avliva den? /Carina
#4 - 28 juli 2007 09:26
Det är vad jag skulle ha gjort med.
#5 - 28 juli 2007 09:38
Vad innebär regelbundna vattenbyten??? Det låter som du skulle behöva göra ett rejält vattenbyte.. Gaser om det är ngt sådant kan man reglera med det om det är stort annars låter det som en bakteriell infektion.. och risken är iaf stor att de andra åxå drabbas.. Så börja så och sedan kanske du sedan får tillsätta antibiotika..
#6 - 28 juli 2007 10:05
Det är inte länge sedan jag gjorde ett rejält vattenbyte då jag fick nitrit för ett tag sedan. Böt då 50% av vattnet direkt och därefter ca 50 liter per dag i en veckas tid. Byter nu ca 50 l varannan vecka. Tror du ändå att jag behöver göra ett stort vattenbyte? // Carina
#7 - 28 juli 2007 10:09
jag bytar vatten en gång i veckan i mitt 105 liter ca 30%. testa byta vatten varje vacka istället och då ca 30%.

Annons